سیاسی

سه عنصر نصرت دهنده ما

قیام ملت ایران در نوزدهم دی ماه سال 56 حادثه‌ای در خور تأمل و تدقیق است. زیرا ابعاد عبرت‌آموز و درس‌های آموزنده این حادثه نشان از حقیقتی انکارناپذیر دارد.
«وکان حقاً علینا نصرالمؤمنین» قرآن کریم

قیام ملت ایران در نوزدهم دی ماه سال 56 حادثهای در خور تأمل و تدقیق است. زیرا ابعاد عبرتآموز و درسهای آموزنده این حادثه نشان از حقیقتی انکارناپذیر دارد.

نصرت مؤمنین حقی بر عهده خداوند

وقتی اهل ایمان در راه خدا و برای احیاء امر خدا قیام و مبارزه کنند، دارای حقی بر عهده خداوند میشوند که توسط او که یکتا و قادر متعال است یاری و نصرت شود. خداوند مکرر در قرآن کریم به این نکته مهم اشاره کرده که «وکان حقا علینا نصرالمؤمنین، نصرت مؤمنین حقی است بر عهده خداوند. چرا؟ زیرا اهل ایمانی که در راه خدا از جان و مال خود گذشته و سختی و تهدیدات و خطرات مقابله با دشمنان خدا و رسول(ص) را پذیرفته و در برابر آنها ایستادگی مینمایند. و با فداکاری و ایثار و از خود گذشتگی تلاش میکنند حاکمیت الله و خداوند را در جامعه محقق نمایند، نباید از سوی خداوند متعال که آگاه و بصیر به توانمندیها و ظرفیتهای درونی کشورند رها شده و مورد حمایت قرار نگیرند. بنابر این خداوند در این نوع آیات پیروزی مؤمنین را حقی بر عهده خود قرار داده تا در وقت دقیقی آن را میسر و ممکن سازد.

عناصر نصرتزا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان ارزشمند خود، خطاب به مردم قم که برای دیدار به محضر رهبر و ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خمینی آمده بودند، فرمودند:

عامل پیروزی این است که یک جماعتی، در یک مقیاس بزرگ، یک ملتی ایمان دوستی داشته باشد، و این ایمان راسخ باشد، و این ایمان با بصیرت همراه باشد و این ایمان و بصیرت با عمل و اقدام همراه باشد اینها وقتی روی هم گذاشته شد، نصرت قطعی است.

آنجایی که شما میبینید مؤمنینی هستند و نصرت پیدا نمیکنند، به خاطر این است که یا ایمان ضعیف است، یا ایمان غلط است (ایمان به چیزی است که نباید به آن مؤمن بود) – یا ایمان همراه با بصیرت نسبت به مسائل جهان و مسائل حول و حوش خودشان نیست. نداشتن بصیرت مثل نداشتن چشم است. راه را انسان نمیشناسد. مقام معظم رهبری 19/10/92

بنابر این سه عنصر ایمان، بصیرت و عمل صالح عوامل اصلی نصرت الهی جامعه در تمام عرصههاست در عرصه سیاسی به این سه عنصر برای نصرت نیاز است.

در عرصه اقتصادی هم به این سه عنصر نیازمندیم.

در عرصه نظامی و فرهنگی هم باید از این سه عنصر برای نصرت خود استفاده کنیم.

ایمان به خداوند و به تواناییها و ظرفیتها واستعدادهای خود و جامعه و عدم تکیه به بیرون و غیرخدا

بصیرت نسبت به دشمن و برنامههای او و تشخیص راه از بیراهه صراط مستقیم از کجراهه

عمل و اقدام به موقع و بجا که موجب عمل صالح بر اساس ایمان شده و استقامت را پدید میآورد

به تعبیر دیگر ایمانی، بصیرت و عمل و استقامت عناصر اصلی دستیابی بر نصرت الهی است.

چشم ندوختن به بیرون

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به موفقیتهای متعدد و مکرر جوانان و دانشمندان و نخبگان کشور در عرصههای گوناگون، تأکید فرمودند: که در کدام مسئله جوانان ما وارد شدند که نتوانند آن مسئله را حل کنند؟ هر جا در این کشور زیرساخت آمادهای بود ما توانستیم پیش برویم، این به برکت همان استعداد و توانی است که خداوند متعال در این ملت مؤمن قرار داده است.

چشم به درون باید دوخت

تکیه مکرر رهبر انقلاب اسلامی به نیروی درونی کشور و ضرورت امید بستن به پشتیبانی و کمک الهی و به نیروی داخلی ملت که موجب بیمه شدن کشور میشود. از آن روست که بر خلاف ظرفیتهای بیرونی که اختیارش در دست ما نیست و تحت نظر کامل ما نیست و مدیریت آن در جای دیگریست.

ظرفیتهای درونی قابل تکیه و اعتنا و مشکلگشا بوده و ما را به استفاده از ظرفیت بیگانگان نیازمند نمیسازد و گرفتاریهای ناشی ازتکیه به بیگانگان را نخواهیم داشت.

امروز ملت عزیز ایران و جوانان و نخبگان آن به جامعه اسلامی ایران افتخار میکنند که با تکیه بر اراده و عزم راسخ ملت توانستهاند به افقهای روشنی از علم و تکنولوژی دست یابند.

بنابر این اگر ملت ایران به برتری ایدئولوژی اسلام و تشیع ایمان داشته و اقتدار فرهنگی خود را که منبعث از فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت است را باور داشته باشد و با شناخت و بصیرت نسبت به راه و صراط مستقیم و شیوهها و دسیسههای دشمن، عمل صالح خود را بر اساس هدایتها و راهبردهای ولایت و رهبری اسلامی به جا و به موقع به انجام رساند قطعاً باید در تمام عرصههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی شاهد پیروزی و نصرت الهی باشد همچنان که امروز شاهد این پیروزی و موفقیت در بسیاری از عرصهها هستیم ولی اگر در هر عرصهای آن ایمان یا بصیرت یا عمل صالح را نداشتیم نباید انتظار موفقیت و نصرت الهی از جانب خداوند داشته باشیم.

https://shoma-weekly.ir/rc8gh1