بین الملل

سنگ‌اندازی سلفی‌ها به نخستین پرواز تهران - قاهره

در اقدامی بی سابقه و در پی سفر شماری از گردشگران کشورمان به مصر، شمار اندکی از افراد وابسته به جریان سلفی ها و ضد شیعه مصر روز جمعه با استفاده از فضای ناامن قاهره، تهاجمی را علیه مقر دیپلماتیک ایران در مصر سازماندهی کردند و با تجمع مقابل منزل مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره خواستار اخراج وی از این کشور شدند.

به گزارش العربیه تجمعکنندگان معترض به حضور مجتبی امانی در مصر، اقدام خود را در چارچوب جلوگیری از گسترش تشیع در کشورشان قلمداد کردند. گروه مهاجم قبل از آنکه نیروهای امنیتی مصر به منطقه مصرالجدیده برسند، پرچم ارتش آزاد سوریه را در مقابل منزل وی نصب کردند.

معترضان همچنین با اسپری، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران بر روی دیوار منزل امانی نوشتند. از سویی مجتبی امانی کاردار ایران در مصر گفت که در جریان این حمله هیچ آسیبی ندیده است. او معترضان سوری را به ایستادن در پشت پرده این حمله متهم کرد. ایران و مصر پس از 34 سال قطع رابطه، روابط گردشگری خود را از سر گرفته اند. شنبه گذشته نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر رفتند.

اسلامگرایان تندروی مصری به ویژه وابستگان به جریان سلفی میگویند که ایرانیها قصد دارند مذهب شیعه را در مصر تبلیغ کنند. عبدالمنعم شحات سخنگوی جنبش دعوت سلفی اسکندریه گفته بود که سلفیها مخالف حضور گردشگران ایرانی در مصر هستند. او در مصاحبه با شبکه خبری المحور مدعی شده است که مذهب شیعه بر پایه «انتقام» از مذهب سنی بنیانگذاری شده است.

در مقابل هشام زاعزوع وزیر گردشگری مصر گفته است که گردشگران ایرانی، هیچ تهدید امنیتی برای مصر نیستند. او تأکید کرده است نگرانی از بابت اینکه ایرانیان گردشگر در مصر قصد صادرکردن انقلاب خود را داشته باشند، ندارد.

وزیر گردشگری مصر همچنین گفت: 72 درصد از گردشگرانی که به مصر می آیند؛ مسلمان نیستند. در میان آنها هندو، اسرائیلی و مسیحی نیز وجود دارد. آیا آنها در مصر به تبلیغ و تبشیر دین خود میپردازند؟ چرا این همه ترس از گردشگران ایرانی وجود دارد؟

 

  ایران: خواهان ثبات شرایط در مصر هستیم

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به حمله به دفتر حافظ منافع ایران در مصر گفت: در مصر بعد از انقلابی که صورت گرفته و مشارکت مردم در اداره کشور هنوز شرایط لازم مهیا نشده و طبیعی است گروههای مختلف نیز فعالیت دارند.

وی افزود: ما خواهان ثبات شرایط در مصر هستیم اما مشخصاً بعضی از جریانات سیاسی از نزدیک شدن کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران و مصر خوشحال نیستند و اینها گروه های اندکی هستند که رفتارشان نشان دهنده اراده دولت و ملت مصر نیست.

 

  گسترش برگزاری همایشهای ضدشیعی در مصر

طی چند روز اخیر، شماری از رهبران جریان سلفیگری مصر ، نشست ها و کنفرانسهایی برای اعلام مخالفت با نزدیک شدن مصر به ایران ، در چند شهر و منطقه مصر برگزار کردند. روز جمعه نیز همایش ضدشیعی با عنوان «شیعه خطر آینده» در مسجد عمروعاص قاهره با حضور بزرگان سلفی و وهابی مصر برگزار شد.

«شریف الهواری»، از رهبران حزب سلفی «الدعوه» و از سازماندهندگان این همایش گفت: ما معتقدیم که شیعیان اصول اعتقادی اسلام و نیز قرآن را تحریف کردهاند. وی افزود: این همایش تلاشی برای آشکارسازی «حقیقت» در مورد تشیع و بیان «خطرات» آن است که از جمله آن میتوان به تلاش آنها برای نفوذ در مصر و همکاری با آمریکا در تجاوز به افغانستان و عراق اشاره کرد.

 

  پرواز گردشگران ایرانی به مصر برای گفتوگو با مخالفان متوقف شد

وزیر گردشگری مصر با اشاره به اقدام خود در به تعلیق درآوردن سفر گردشگران ایرانی به این کشور تا اواسط ژوئن گفت این کار با هدف از میان برداشتن اعتراضات به نزدیکتر کردن روابط بین دو کشور انجام شده است. هشام زاعزوع که در گفتوگو با بلومبرگ سخن می گفت، افزود پروازها بین دو کشور با هدف گفتوگو با سلفی ها متوقف شده است. من به عنوان یک وزیر این امکان را دارم که با گروه ها و احزاب سیاسی مشورت کنم به ویژه با سلفی هایی که مخالف از سرگیری پروازها هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: توافقی که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور مصر برای توسعه همکاریهای گردشگری صورت گرفت میتواند نقطه ای برای شروع همکاری های بیشتر دو ملت و رفت و آمد آنها باشد تا از ظرفیت دو ملت بهره برداری و از تقویت همکاری ها استفاده کنند. ما درعین حال امیدواریم با ایجاد شرایط لازم شاهد رفت و آمد گردشگری دو کشور باشیم که باعث رشد و توسعه همکاریهای ایران و مصر می شود.

 

  پاسخ دانشجویان ایرانی به حمله سلفیها

ایرانیها به دفتر حافظ منافع مصر در تهران گل هدیه دادند. ظهر سهشنبه جمعی از اعضای تشکلهای دانشجویی در پاسخ به حمله سلفیها به دفترحافظ منافع ایران در قاهره، به دفتر حافظ منافع مصر در تهران گل هدیه دادند.در این مراسم دانشجویان شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «لااله الاالله، اسرائیل عدوالله»، سرداده و پلاکارتهایی به زبان عربی به دست گرفتهاند.

https://shoma-weekly.ir/abJLlE