سیاسی

سند تهران راهی به سوی فعالتر شدن غیرمتعهدها

شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد در تهران در حالی پس از 6 روز پایان یافت که حاصل آن در "سند تهران" مشتمل بر 701 بند به تصویب رسید. این سند که محصول دو روز کار اجلاس کارشناسان ارشد و دو روز اجلاس وزرای خارجه بود ، در مراسم اختتامیه به تصویب سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس عدم تعهد رسید‎ .
شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد در تهران در حالی پس از 6 روز پایان یافت که حاصل آن در "سند تهران" مشتمل بر 701 بند به تصویب رسید. این سند که محصول دو روز کار اجلاس کارشناسان ارشد و دو روز اجلاس وزرای خارجه بود ، در مراسم اختتامیه به تصویب سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس عدم تعهد رسید‎ .
در سندی که شامگاه جمعه به تصویب سران 120 کشور عضو جنبش غیر متعهدها رسید بر مواردی نظیر مخالفت با اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورهای مستقل، تدوین کنوانسیون جامع امحای سلاح های هسته ای، مخالفت با مداخله در سوریه و اعمال تحریم های یک جانبه علیه این کشور، مخالفت با اعمال قوانین داخلی برخی کشورها فراتر از مرزهای آن کشورها، ایجاد ساز و کاری برای تجدید نظر در مصوبات شورای امنیت، همکاری اعضای غیرمتعهدها برای رفع معضلات اقتصادی جهان و لزوم کاهش فاصله کشورهای غنی و فقیر و ... تاکید شده است.‏
اجلاس سران در تهران برغم تلاش غرب برای انزوای ایران، رکورد حضور کشورها در تاریخ غیر متعهدها به نام اجلاس تهران ثبت شد. در این اجلاس که پس از اجلاسیه‌های سازمان ملل بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین نشست سران کشورهاست،3 پادشاه، 27 رئیس جمهور، 7 نخست وزیر، 9 معاون رئیس جمهور، 2 رئیس مجلس و 5 نماینده ویژه از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور یافتند.
در افتتاحیه این اجلاس پس از رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان؛ رئیس جمهور مصر با تاکید بر اینکه ملت فلسطین برای بدست آوردن کرامت و عزت انسانی خود مبارزه می‌کنند، خواستار ایجاد اصلاحات در شورای امنیت و تغییر حق ناعادلانه وتو در این شورا شد و سپس ریاست جنبش عدم تعهد را برای یک دوره سه ساله به ایران تحویل داد و رئیس جمهور کشورمان دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان رییس شانزدهمین دوره غیر متعهدها معرفی شد. سران عضو جنبش عدم تعهد به یاد رهبران فقید کشورهای عضو جنبش و همچنین شهیدان رجایی و باهنر 30 ثانیه سکوت کردند. و پس از آن دبیرکل سازمان ملل با اشاره به پیشنهاد رهبر انقلاب درخصوص خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای گفت: این پیشنهاد از طرف ایران مطرح شد، ما موافق آن هستیم و باید تمام دنیا اینگونه باشد.
سپس رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به حل مسالمت آمیز مسئله فلسطین عنوان کرد: برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه صرفا با تشکیل دولت فلسطین در خاک این کشور محقق می‌شود و ما باز هم بر تشکیل دولت مستقل فلسطین تاکید می‌کنیم.
احمدی‌نژاد نیز در افتتاحیه این اجلاس به انتقاد از نظام کنونی حاکم بر جهان پرداخت و گفت: همه می‌دانیم که حاکمان امروز بر مراکز اصلی جهان‌‌ همان برده داران و استعمارگران دیروزند که با روش و شعارهای جدید بر مراکز قدرت و ثروت جهان مسلط شدند بدون اینکه برنامه‌ها و روحیه سلطه طلبی و خودخواهی آن‌ها تغییر کرده باشد.
رییس جدید جنبش عدم تعهد گفت: رفتار شورای امنیت در عمل به تثبیت و گسترش اشغالگری و ظلم و جنایات رژیم جعلی و تحمیلی صهیونیستی منجر شده است.
این اجلاس بازتابی گسترده در جهان داشت و خبرگزاری فرانسه در گزارشی با پوشش اخبار مربوط به شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، اعلام کرد این نشست گواهی بر شکست غرب در به انزوا کشاندن ایران است.
 نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز که نتوانست از حضور دبیر کل سازمان ملل متحد در ایران جلوگیری کند حضور بیش از ۱۲۰ کشور در اجلاس تهران را نشانه‌ای از عدم التزام دنیا به هولوکاست دانست.
از حاشیه های این اجلاس حضور فلتمن معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد بود؛ فلتمن که پیشتر معاونت بر امور خاورمیانه وزارت خارجه آمریکا را بر عهده داشته است، علاوه بر مراقبت از بان کی مون تلاش دارد سیاست های کاخ سفید را به وی دیکته کند و حضور وی در کنار بان کی مون در تهران موجب واکنشهای گوناگون شد.
این در حالی است که بان کی مون در هنگام ترک تهران در فرودگاه مهرآباد اذعان کرد: ایران با ریاست بر جنبش عدم تعهد نقش آفرینی جهانی می کند.

https://shoma-weekly.ir/6MMjvL