سیاسی

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اصلاح گر عقب ماندگی ها است

مجموعه اقدامات در دوره های مختلف باعث شده ما از برنامه ها و چشم اندازها عقب باشیم و این سند می تواند در صورت اجرای کامل ما را در جایگاه واقعی خود در جهان و منطقه قرار دهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه ریل گذاری صورت گرفته در قالب چشم انداز 20 ساله بود که در اجرای آن خطاهایی صورت گرفت، گفت: تدوین و اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از سوی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده از ضروریات کشور است.

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این موضوع که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی تدوین الگوی پایه اسلامی-ایرانی پیشرفت، دستگاه ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبر نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین شده و ارائه نظرات مشورتی فراخواندند، گفت: ما طولانی ترین سندی که اکنون به لحاظ ریل گذاری و سیاست گذاری کشور داریم، سند چشم انداز 20 ساله کشور است که تا 1404 به پایان می رسد و سندی که در واقع برای آینده کشور اکنون ما نیاز داریم سندی است که می تواند 50 سال آینده کشور را به لحاظ توسعه ای و زیرساختی و رسیدن به آرمان های انقلاب ریل گذاری کند.

وی ادامه داد: این پیش نویس که اکنون تدوین شده برای 5 دهه آینده می باشد که به نظر می رسد پیش نویسی است که با توجه به تجربیات گذشته و سند چشم انداز و تغییر و تحولاتی که در عرصه بین المللی و منطقه ای صورت گرفته و ظرفیت ها و توانمندی هایی که به تازگی شناسایی شده در کشور باید اصلاح و تکمیل و اجرا شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: این پیش نویس اکنون تهیه و زحمات زیادی روی آن کشیده شده و می تواند با ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات نخبگان جامعه، دولت، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره که آنها در این حکم مقام معظم رهبری موظف به بررسی و ارائه پیشنهادات در شده اند تا به سند نهایی تبدیل شود، ریل پذیری 50 سال آینده کشور را منطبق بر واقعیت ها و اهداف و برنامه های نظام جمهوری اسلامی در رسیدن به فرایند انقلاب اسلامی تضمین کند.

ترقی خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات در دوره های مختلف باعث شده ما از برنامه ها و چشم اندازها عقب باشیم و این سند می تواند در صورت اجرای کامل ما را در جایگاه واقعی خود در جهان و منطقه قرار دهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: ما ابتدا خودکفایی را در فضای منابع مواد غذایی پیش بینی کرده بودیم و اکنون این خودکفایی تبدیل به امنیت غذایی شده است. به نظر می رسد برخی مشکلات ناشی از چالش ها و موانع فرارو و ظرفیت هایی است که در کشور از آنها استفاده نشده و همانطور که مقام معظم رهبری پیش از این فرمودند ما از بسیاری ظرفیت های کشور استفاده نکرده ایم و دولت ها به هر حال ضعف و قوت هایی داشتند که امکان تحقق این چشم انداز چه در حوزه اقتصاد، سیاست و چه در حوزه های دیگر به طول کامل میسر نشده است.

وی یادآور شد: برای اینکه این سند قابلیت اجرایی بیشتری داشته باشد و صرفا نوشته و کاغذ نباشد، در این مرحله مقام معظم رهبری فراخوانی دادند که براساس آن همه کسانی که صاحب نظر و اهل نظر هستند و در رابطه با بررسی و ارائه پیشنهادات توانمندی دارند، به پروسه نهایی شدن این پیش نویس کمک کنند و باید در تدوین سند جامع، کامل، بی نقص و کم نقص برای ریل گذاری 50 سال آینده کشور همه صاحب نظران کمک کنند.

ترقی تصریح کرد: بیش از هزار نفر از کارشناسان مختلف در رشته های گوناگون کمک کرده و توانسته اند پیش نویس این متن را به نحو مطلوبی تهیه کنند. بدیهی است برای تنظیم این پیش نویس نیاز به وقت و کار کارشناسی عمیق و علمی بود، علاوه بر آن مقام معظم رهبری برای کامل تر و نهایی شدن این سند، از بقیه نخبگان جامعه هم درخواست کرده اند در این خصوص کمک کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: طبیعی است که ما باید فرایند انقلاب اسلامی را به سمت شکل گیری تمدن نوین اسلامی و جامعه سازی اسلامی و دولت سازی دنبال کنیم و این موارد به عنوان اهداف شاخص در نظر گرفته شده است و علاوه بر همه اینها به نظر می رسد، رسیدن به یک اقتدار اقتصادی همراه با اقتدار ملی و همه جانبه، مهمترین شاخص های این پیش نویس است.

https://shoma-weekly.ir/M3J2PP