بین الملل

سلام تکفیری‌ها به «بروکسل»

طبق اعلام سازمان ملل حدود 15 هزار ستیزه‌جوی خارجی از زمان آغاز خشونت‌های مسلحانه در سوریه در سال 2011 به این کشور وارد شده‌اند. سایر مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد از هر 5 ستیزه‌جوی خارجی در سوریه یک نفر اصالتاً تبعه اروپای غربی است.
از همان روزهای نخستی که مرزهای ترکیه به روی نیروهای تکفیری که از سراسر جهان برای حضور در خاک سوریه و مبارزه با دولت بشار اسد آمده بودند، باز شد، بسیاری از اندیشمندان اروپایی نسبتبه موج احتمالی بازگشت این افراد به کشورهای خود هشدار دادند؛ هشداری که البته از سوی اهالی قاره سبز جدی گرفته نشد و اعضای اتحادیه اروپا هم تصمیم گرفتند تا با واشنگتن در این زمینه همراه شوند و وکالت شیطان بزرگ را برعهده گرفتند.

حالا وقت برداشت «طوفان» برای کسانی است که در چند سال اخیر در خاک سوریه «باد» کاشتند تا زمینه را برای برچیدن حکومت قانونی بشار اسد فراهم کنند؛ اما حالا شاهد موج بازگشت تکفیریها به این قاره و بالارفتن احتمال حملات خرابکارانه هستند.

در همین زمینه، «جرج فرناندز دیاز»، وزیر کشور اسپانیا میگوید: کشورهای اروپایی شاهد بازگشت بیش از 600 تروریست از عراق و سوریه بودهاند. دیاز روز جمعه گفت: اروپا با خطر بزرگ حملات تروریستی مواجه است؛ زیرا صدها تروریست از عراق و سوریه بازگشتهاند و میتوانند فعالیتهای خود را در خاک اروپا شدت ببخشند.وی با اشاره به حملات تروریستی خونین اخیر در فرانسه تأکید کرد: این تروریستها «میتوانند حملات غمانگیزی مشابه آنچه که در پاریس شاهدش بودهایم اجرا کنند.» در حمله تروریستی روز چهارشنبه (17 دی) به دفتر نشریه کمدی شارلی ابدو در پاریس 12 نفر کشته شدند. مظنونان این تیراندازی سپس به منطقهای در شمال پاریس گریختند و یک نفر را به گروگان گرفتند. یک گروگانگیری دیگر نیز روز جمعه (19 دی) زمانی روی داد که 2 مظنون دیگر تعدادی از مردم را در فروشگاهی در پاریس به گروگان گرفت.

هر دو گروگانگیری با حمله پلیس و کشتهشدن 3 گروگانگیر پایان یافت. گفته میشود گروگانگیر چهارم در اثنای این حملات از صحنه گریخت. پیش از آغاز عملیات پلیس برای نجات گروگانگیران در فروشگاهی در پاریس، 4 گروگان نیز به قتل رسیدند. گفته میشود تمامی مظنونان با گروه تروریستی القاعده مرتبط هستند.

دیاز اطلاعاتی ارائه داد که نشان میدهد حدود 3 هزار اروپایی به گروههای تروریستی مختلف در خاورمیانه پیوستهاند و بیش از 80 درصد از آنان برای گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه میجنگند. وی افزود: بیش از 70 تبعه اسپانیا برای پیوستن به گروههای تروریستی به خاورمیانه سفر کردهاند.

طبق اعلام سازمان ملل حدود 15 هزار ستیزهجوی خارجی از زمان آغاز خشونتهای مسلحانه در سوریه در سال 2011 به این کشور وارد شدهاند. سایر مطالعات و تحقیقات نشان میدهد از هر 5 ستیزهجوی خارجی در سوریه یک نفر اصالتاً تبعه اروپای غربی است.

https://shoma-weekly.ir/550Fty