بین الملل

سقوط اف۱۶ رژیم صهیونیستی ضربه محکمی به جبهه مقابل است

جمهوری اسلامی ایران از طریق توانایی موشکی و همچنین تهدیدهایی که آمریکایی ها مطرح کردند، به نظر می رسد دو طرف هم دیگر را درک می کنند و به نقاط ضعف و قوت یکدیگر توجه می کنند. اگر این گونه نگاه کنیم در هر صورت عقب نشینی اسرائیلی ها و پس زدن آن ها در تحولات منطقه و سکوت آن ها معنا دار می شود و آن ها یک ضربه ای خوردند که فعلا تلو تلو می خورند تا به آرامشی برسند.
سقوط جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی، حرف و حدیثهای فراوانی در سطح منطقه و حتی جهان به وجود آورده است و تحلیلهای مختلف و البته متفاوتی در این باره ارائه میشود.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل اعراب و اسرائیل عضوشورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این به سوالات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پاسخ داده است که مشروح این گفتگو را در ادامه میخوانید:

شما چه ارزیابی در مورد سقوط جنگنده اف16 اسراییل دارید؟

در هر صورت از نظر تاکتیکی امر مهمی بوده به خاطر اینکه همیشه اسراییلی ها در منطقه احساس پیروزی و موفقیت صد در صد دارند و تلاش می کنند که خود را برتر و ارتش پیروز و در حقیقت برنده همه منازعات نشان بدهند.

فکر می کنم در این منطقه چند موضوع مهم باشد؛ یکی این موضوع یعنی خود رفتارگروهی و نظامی این جریان است که به نظر می رسد سوریه مجهز به سلاح ها و امکانات و وسایلی شدند که می توانند با اسرائیل خیلی صریح تر از گذشته مبارزه کنند و در مقابل اسرائیل بایستند.

نکته دوم چرایی این اقدام با توجه به روابطی که بین بازیگران مهم شرایط فعال سوریه مثل روسیه و ایران است، به نظر می رسد که در این چند ماه گذشته بالاخص نشست هایی که در سوشی و ... برگزار شده و همچنین مذاکراتی که درباره نیروهای کردی و گروهای تروریستی صورت گرفته است.

به نظر می رسد آن کسانی که در شرایط فعلی می خواهند جریان این سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را خراب کنند به طور مشخص جبهه مقابل آمریکا یا اسرائیلی ها و برخی کشور های عربی هستند. من معتقدم که این یک ضربه محکم به جبهه مقابل هست که بیش از حد پای خود را دراز نکند.

سومین نکته که شاید مهم ترین آن باشد، یک ترویج امنیتی و یک آرایش جدید در منطقه شکل گرفت و بعد از آن جنگ ۲۰۰۶ و۲۰۰۹ جریان مقاومت به یک مبارزه دوقطبی بین جریان مقاومت و جریان ضد مقاومت تبدیل شده است.

آن چه در حال حاضر جریان مقاومت از خودش نشان می دهد توانایی برای ضربه شست نشان دادن در مقابل زور گویی ها و توطئه های آنها است.

این اقدام در سوریه نشان می دهد که جریان مقاومت در منطقه چه سوریه، ایران و فلسطین اگر باشد، این جریان مقاومت در منطقه دارای پشتوانه و دسترسی ها و دارای تکنیک هایی است که می تواند در برابر دشمنان ایستادگی کرده و آن ها را شکست دهد.

در نگاه بنده یک موازنه قدرتی در منطقه شکل گرفته و جریان مقاومت تلاش کرده تا آن را نشان دهد که به چه میزان توانمند است. این توانایی در روزها و ماه های آینده می تواند در بالانس قدرت منطقه ای خود را بیشتر نشان دهد.

به چه دلیل اسرائیل به طور مطلق سکوت کرد؟ و از نظر نظامی هیچ پاسخ دیگری را شاهد نبودیم؟ و اگر این اتفاقات قبل تر رخ می داد اسرائیل واکنش های شدید تری نشان می داد؟

به نظر می رسید که این موضوع و سقوط این جنگنده صرفا یک موضوع داخلی و یک رابطه دو جانبه بین سوریه و اسرائیل نیست و باید یک مقدار فراتر این موضوع را ببینیم.

شاید منازعات، نشست ها و کنفرانس های اخیر، نزاع ها و دعواهایی که در حقیقت در رابطه با بحث اسرائیل، کردها، آینده سیاسی سوریه، اجلاس سوشی و... مطرح شده است و آن چه که فرایند و تحولات سوریه را جلو می برد یک مقدار فراتر از یک یا چند بازیگر است و چه بسا یک مجموعه ای را تشکیل می دهند.

نکته مهم تری که باید اشاره کرد این است که چون سطح نزاع بالاتر از صرفا دو واحد سیاسی است، به نظر می رسد اسرائیلی ها هم یک مقداری عقب نشسته اند و در حال بررسی هستند که چه اقدامی انجام دهند. اما در مجموع این یک برد خیلی مناسب در صحنه جنگ توسط سوریه بود.

شما آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر این رقابت را در سطح دو تفکر به نام مقاومت و جریان تروریستی و غربی فرض کنیم ما در هر دو طرف نهادها و نمودهایی داریم که این رقابت را واقعی می کند و این رقابت، رقابت کشوری شده است و این کشورها وضعیت هم دیگر را بررسی می کنند.

جمهوری اسلامی ایران از طریق توانایی موشکی و همچنین تهدیدهایی که آمریکایی ها مطرح کردند، به نظر می رسد دو طرف هم دیگر را درک می کنند و به نقاط ضعف و قوت یکدیگر توجه می کنند. اگر این گونه نگاه کنیم در هر صورت عقب نشینی اسرائیلی ها و پس زدن آن ها در تحولات منطقه و سکوت آن ها معنا دار می شود و آن ها یک ضربه ای خوردند که فعلا تلو تلو می خورند تا به آرامشی برسند.

من فکر می کنم این بالانس و به اصطلاح رقابت دو طرفه که شکل گرفته یک مقداری با حساسیت های امنیتی درجه بالا پیگیری می شود، دو طرف در حال ضربه زدن به همدیگر هستند که اتفاق بزرگی در منطقه رخ ندهد و با همین خرده ضربه همدیگر را تحمل کنند.

شما نقش و جایگاه ایران را در این مناقشه و پازل چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران یک بازیگر موثر در تحولات سوریه است و کسی نمی تواند آن را پنهان کند و کسی هم نمی تواند از این نقش سر باز بزند و این نقش را فراموش کند چون جمهوری اسلامی ایران مواضع مشخص و صریحی در رابطه با اسرائیل دارد هر نوع مساعدت و مسائل مربوط به تجهیزات و چیزهای دیگر می تواند در حقیقت یک چشمانداز مناسبی دانست که جمهوری اسلامی تکلیفش روشن است.

آن چیزی که خیلی مهم است اینکه ما یک زنجیره ای از نیروهای مقاومت در منطقه درست کردیم که از ما رد می شود و می رود در عراق در سوریه لبنان و فلسطین، این زنجیره یک زنجیره فعالی است. من فکر می کنماگر با این نگاه به مطلب نگاه کنیم آن وقت تاثیر گذاری جمهوری اسلامی به عنوان بازیگر موثر را می شود راحت تر فهمید.

https://shoma-weekly.ir/QhbTbs