بین الملل

سفر کرزای به قطر برای حذف نشدن از سوی آمریکا

حالا حامد کرزای در تازه ترین اقدام وارد قطر شده تا در گفتگو با مقامات این کشور از حذف کابل در مذاکرات با طالبان جلوگیری کند. این سفر اگرچه به مذاق آمریکا خوش نمی آید اما مورد مطلوب قطر است
رضا پویا- حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه وارد دوحه شد تا با مقامات قطر گفتگو کند. دفتر طالبان با حمایت آمریکا در قطر تأسیس شده و این به معنای آن است که واشنگتن تا این زمان موفق شده موضوع طالبان را از دست عربستان گرفته و آن را در اختیار قطر قرار دهد. این چرخش قطر را بیش از گذشته به دامان آمریکا کشانده و همچنین نقش بیشتری از گذشته را در اختیار گرفته است. با این چرخش قطر کوچک با حمایت آمریکا موفق شده دامنه دیپلماسی خود را به افغانستان در حوزه شبه قاره نیز بکشاند که با توجه به دامنه فعالیت طالبان، نمی تواند منهای پاکستان باشد. این پشت پای منطقهای که عربستان از آمریکا در قبال طالبان خورده است، نمی تواند بدون پاسخ بماند. به هر حال به شکل سنتی فعالیت های طالبان با محوریت عربستان سعودی بوده است و این خلع ید دیپلماتیک باعث می شود تا اختلاف نظرهای ریاض و واشنگتن افزایش پیدا کند که نمونه هایی از آن در تحولات سوریه قابل مشاهد است.

در هر صورت دفتر طالبان در قطر تأسیس شده و در حال حاضر این کشور است که کانال ارتباطی با طالبان شده است. به همین منظور کرزای برای مذاکره در این زمینه به قطر سفر کرد. طی سال های اخیر در چندین مورد آمریکا در بحث طالبان سعی داشته تا حامد کرزای را کنار بگذارد؛ این همان مسئله ای است که اعتراض رئیس جمهور افغانستان را به همراه داشته است. بیبیسی در این باره نوشت:«حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان معتقد است که دولت آمریکا و گروه طالبان همواره در کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس مذاکره میکنند.» کرزای به همین منظور به شدت به سیاستهای آمریکا در قبال افغانستان حمله و نسبت به حذف خود در مذاکرات با طالبان اعتراض کرده است و حتی از نیروهای تحت رهبری آمریکا خواست که به سرعت از خاک این کشور خارج شوند و تأکید کرد: «ما صاحبان این خانه هستیم، نه آمریکا و خوشبختانه آنها به زودی اینجا را ترک می کنند.»

حالا حامد کرزای در تازه ترین اقدام وارد قطر شده تا در گفتگو با مقامات این کشور از حذف کابل در مذاکرات با طالبان جلوگیری کند. این سفر اگرچه به مذاق آمریکا خوش نمی آید اما مورد مطلوب قطر است زیرا با ادامه این دیپلماسی جایگاه خود را برابر رقیب بزرگ تر یعنی عربستان افزایش می دهد. همزمان با این اتفاقات افغانستان شاهد چند حمله از سوی طالبان بود که یکی به فرودگاه بینالمللی کابل و دیگر در مقابل در ورودی دادگاه عالی افغانستان بود. اگر چه وجود چنین حملات و درگیری هایی نشانگر آن است که آمریکا پس از 12 سال حمله به افغانستان هنوز نتوانسته به هدف اولیه خود در این کشور رسیده و جنگ موسوم به تروریسم را به نتیجه برساند، اما با این حال واشنگتن سعی می کند از وجود چنین رخدادهایی نهایت استفاده را ببرد و به بهانه ادامه یافتن حملات طالبان، برای حفظ پایگاههای 9 گانه خود در افغانستان فشار بیشتری وارد کند. این همان مسئلهای است که حامد کرزای معتقد است برای به نتیجه رسیدن باید با وی مذاکره شود.  

 

https://shoma-weekly.ir/8uAoOD