بین الملل

سفر «الکساندر نواک» به تهران نشانگر عزم ر وسیه در روابط راهبردی با ایران است

کارشناس مسائل بین‌الملل سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران را نشانگر عزم این کشور در روابط راهبردی با ایران خواند و یکی از فرصت‌های این سفر را تامین هفت میلیون گندم مورد نیاز برای کشور عنوان کرد.
کارشناس مسائل بینالملل سفر معاون نخستوزیر روسیه به تهران را نشانگر عزم این کشور در روابط راهبردی با ایران خواند و یکی از فرصتهای این سفر را تامین هفت میلیون گندم مورد نیاز برای کشور عنوان کرد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه چند روز پیش از سفر «الکساندر نواک» معاون نخستوزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به تهران خبر داد.

در همین خصوص «صالح اسکندری» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با خبرنگار فارس درباره این سفر اظهار داشت: سفر «الکساندر نواک» معاون نخستوزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به تهران و دیدار با «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در پیگیری توافقات صورت گرفته در سفر آیت الله رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین بسیار مهم و مؤثر ارزیابی میشود.

وی افزود: پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه، الکساندر نواک به عنوان یکی از قدرتمندترین سیاستمداران روس و عالیترین مقام روسی است که به منظور پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به تهران میآید و این بیانگر عزم روسها در روابط راهبردی با جمهوری اسلامی ایران است.

اسکندری همکاریهای مالی، حل مشکلات ترانزیتی و صادراتی و همکاری در زمینه پروژههای نفت و گاز، لغو روادید دو جانبه در سفرهای توریستی، صادرات محصولات ایرانی به بازار بزرگ روسیه، تهاتر کالا و نفت با روسها، همکاریها در حوزه راه آهن، هستهای، پوشاک، مواد غذایی، احداث نیروگاههای حرارتی و ... از جمله مواردی خواند که در پی توافقات سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به روسیه و در سفر نواک به تهران تمهیدات اجرایی درباره آن صورت خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل بینالملل با ذکر این نکته که متاسفانه در دولت قبل اهتمامی نسبت به اجرایی کردن توافقات صورت گرفته بین دو کشور وجود نداشت، یادآور شد: حتی در سفری که نواک در زمان روحانی برای پیگیری توافقات در حوزه نفت و گاز به تهران داشت، بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت حاضر به ملاقات با نواک نشد که بعدا این موضوع منجر به گلایه پوتین نزد مقامات عالیرتبه ما شد که دولت ایران تمایلی برای استفاده از فرصتهای به وجود آمده در توسعه همکاریها در شرایطی که تحریمهای گسترده علیه ایران اعمال شده، ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اما امروز شرایط به مراتب متفاوت است و بعد از سفر مهم رئیس جمهور کشورمان به مسکو روابط با این کشور وارد مرحله تازهای شده است.

به گفته اسکندری سرمایهگذاری شرکتهای روس در بخشهای مورد نیاز صنعت نفت، همکاری در ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و همکاری جدی در چارچوب اوپک پلاس، همکاری در قالب مجمع کشورهای صادرکننده گاز و ... حکایت از آن دارد که روسها حاضرند تا ۵۰ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند.

پیش خرید گندم و دانههای روغنی از روسها

وی خاطرنشان کرد: یکی از فرصتهای سفر نواک پیش خرید گسترده گندم و دانههای روغنی از روسها و تامین نیاز کشور در شرایطی است که دنیا قحطی بزرگ گندم و دانههای روغنی را به واسطه جنگ اوکراین و خشکسالی گسترده در اقصی نقاط جهان پیش رو دارد.

این کارشناس مسائل بینالملل با ذکر این نکته که روسها در سال زراعی گذشته قریب به ۳۸ درصد صادرات گندم دنیا را به نام خود ثبت کردهاند، گفت: این فرصت خوبی برای تامین هفت میلیون تن گندم مورد نیاز داخلی و حتی پیش خرید برای سالهای آتی است. در حال حاضر چینیها با پیش خریدهای گسترده گندم ۵۰ درصد ذخیره گندم جهان را در اختیار دارند و اخیرا نیز ۲۰ محموله بزرگ سویای آمریکایی و ۱۰ محموله ذرت سفارش دادهاند.

وی همچنین عنوان کرد که سفر الکساندر نواک به تهران بعد از جنگ اوکراین فرصت بی نظیری برای حضور تجار ایرانی در بازارهای روسیه و جایگزینی کالاهای اروپایی با محصولات با کیفیت ایرانی در حوزه مواد غذایی، شویندهها، پوشاک، لوازم خانگی و ... است.

https://shoma-weekly.ir/NDXTKP