بین الملل

سفر الکاظمی نشان داد وی به ظرفیت‌های ایران توجه دارد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گقت: این سفر نشان داد نخست‌وزیر عراق به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ایران توجه دارد و تلاش می‌کند از همه ظرفیت‌های همسایگان عراق استفاده کند.
حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره سفر مصطفی الکاظمی نخستوزیر عراق به تهران به خبرنگار ما گفت: چون این سفر اولین سفر نخستوزیر جدید عراق به ایران بوده است، بهطور حتم میتواند آغازگر روابط جدید بر اساس نظرات و خط مشی دولت جدید عراق باشد.

توجه به ظرفیتهای همسایگان

وی افزود: در عین حال با توجه به اینکه در باره شخص مصطفی الکاظمی نقطه نظرات مختلفی مطرح شده است و با توجه به سابقه امنیتی، تمایلات و گرایشهایش خیلیها معتقد بودند الکاظمی میخواهد روابط با ایران را کاهش بدهد و حتی قطع کند، این سفر نشان داد نخستوزیر عراق به قابلیتها و ظرفیتهای ایران توجه دارد و تلاش میکند از همه ظرفیتهای همسایگان عراق استفاده کند.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان ساخت: ما با عراق سالیان سال است که روابط در ابعاد مختلف از انرژی، نفت، گردشگری و انتقال دانش فنی گرفته تا بحثهای مهم امنیتی و اطلاعاتی داریم. روابط ما با عراقیها چند جانبه و متوازن است. هر دولتی که در عراق بیاید برای اینکه از این فرصت استفاده کند بهطور حتم به این موضوع نگاه مثبتی خواهد داشت.

آشنایی با زمینههای همکاری

وی اظهار کرد: در ماههای اخیر بعد از انتخاب الکاظمی آمریکاییها فشار زیادی برای استقرارشان در عراق و عدم خروجشان از این کشور و بحثهای اقتصادی و سرمایهگذاری و کم کردن فضای فعالیت ایران آوردند، اما به نظر میرسد نخستوزیر عراق در این سفر با فضای همکاری و زمینههای همکاری و قابلیتهای آن آشنا میشود.

استحکام روابط ما با عراق

لاسجردی با اشاره به دیدار الکاظمی با مقام معظم رهبری گفت: حضرت آقا در باره استقلال و عزتمندی عراق و نگاه آمریکاییها و ایران به این کشور نکات خیلی مهمی را فرمودند.

وی ابراز امیدواری کرد و گفت: این سفر میتواند به استحکام روابط ما با عراق بیانجامد.

شرایط فعلی عراق نامناسب است

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به اینکه آیا الکاظمی با این دیدار به سمت ایران متمایلتر خواهد شد؟ گفت: از یک طرف او تازه بر سر کار آمده و از طرف دیگر چهره ناشناس و مبهمی بوده است و اصطلاحاً امتحان پس داده نیست. او چهرهای امنیتی بوده و کمتر بروز و ظهور داشته است. در عین حال تا وقتی که افراد بر مسند کار ننشینند و اظهار نظر و موضعگیری نکنند نمی‌‌توان آنها را قضاوت کرد. برای قضاوت باید منتظر فرصت، اعلام مواضع، صحبتها و نگرشهای بیشتر الکاظمی باشیم.

وی در ادامه افزود: شرایط فعلی عراق نامناسب است و این کشور مشکلات اقتصادی، امنیتی، سرمایهگذاری، شکافهای طبقاتی و اجتماعی دارد. اگر الکاظمی بخواهد این دوره را طی کند و خود را برای دوره بعدی نخستوزیری آماده کند، به نظر میرسد بهترین، مناسبترین و شایستهترین کار این است که از قابلیتهای منطقهای و فرا منطقهای استفاده کند.

https://shoma-weekly.ir/N8Hek7