بین الملل

سفر الکاظمی به ارتقای روابط ایران و عراق می انجامد

ایران و عراق قرارها و قراردادهای مهم و قابل پیگیری دارند. ما در حوزه انتقال برق و انرژی و انتقال دانش فنی و کارهای زیرساختی و میادین مشترک نفتی و بحث های پولی و بانکی و در حوزه گردشگری ارتباطات جدی با عراق داریم و این سفر می تواند به تشدید و ارتقای روابط ایران و عراق بینجامد.
یک کارشناس حوزه مسایل منطقه ای در خصوص نتایج سفر الکاظمی به ایران می گوید: سفر آقای کاظمی به کشور های همسایه را می توان در جهت هماهنگی و ایجاد ارتباط موثر تحلیل کرد. دولت کاظمی در داخل عراق با مسائلی از جمله بحث بازسازی و انتقال دانش فنی و بحث های مربوط به سرمایه گذاری های خارجی روبرو است که از توان دولت خارج است و او می خواهد این مسائل را در بده بستان های منطقه ای تعرفی کند.

مقصد سفرهای آقای کاظمی نشان می دهد که این کشور ها بازیگران مهم منطقه هستند

حسین لاسجردی، کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در خصوص دیپلماسی سفر آقای الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران گفت: دولت آقای کاظمی دولتی نوپا و جدید است، از طرفی تحولات منطقه بازیگران متعددی دارد از این رو سفر آقای کاظمی به کشور های همسایه را می توان در جهت هماهنگی و ایجاد ارتباط موثر تحلیل کرد. دولت کاظمی در داخل عراق با مسائلی از جمله بحث بازسازی و انتقال دانش فنی و بحث های مربوط به سرمایه گذاری های خارجی روبرو است که از توان دولت خارج است و او می خواهد این مسائل را در بده بستان های منطقه ای تعرفی کند. از طرفی کشور عراق با مشکلات متعددی روبرو است. بحث تروریسم به نوعی عراق را از گردونه کشور های موثر خارج کرده است و دولت های اخیر عراق تلاش کردند این کشور را به وضعیت مثبتی برگردانند که این مهم جز با ارتقای شاخص کشور میسر نخواهد شد. چون توان عراق برای کنترل و بهبود شرایط اندک است دولت این کشور تلاش می کند با ارتباطات منطقه ای و بین المللی عراق را به جایگاه مناسب خود بر گردانند. مقصد سفر های آقای کاظمی نشان می دهد که این کشور ها بازیگران مهم منطقه هستند و می توانند عراق را به جایگاه مناسب خود بازگردانند.

امروز نه ایران و نه عربستان خواستار فراهم شدن شرایط گفتگو نیستند

وی در خصوص اینکه آیا کشور عراق می تواند در مشکلات بین ایران و عربستان میانجی گری کند؟ گفت: کشوری می تواند نقش میانجی را ایفا کند که دارای توان تاثیر گذاری بالایی باشد و یا مورد قبول و مورد درخواست طرفین باشد. به نظر می رسد دولت جدید عراق که تازه نفس است هنوز در نشان دادن توانایی های خود موفق نشده است. هنوز لیاقت ها و توانمندی این دولت به نمایش در نیامده است، چنین دولتی چگونه می تواند نقش مهم و موثر میانجی گری بین دو کشور را ایفا کند؟ بخصوص دو کشوری که تمایل به انجام این کار داشته باشند قطعا از یک شخصیت ناشناخته چنین درخواستی نخواهند داشت. میانجی باید توان و قابلیت داشته باشد به نظر من هیچ یک از این شرایط در عراق امروز به معنای تام و تمام موجود نیست. البته صرف اعلام این موضوع زمینه این گفتگو ها را فراهم می کند. ولی امروز نه ایران و نه عربستان خواستار فراهم شدن شرایط گفتگو نیستند و در غیر این صورت نیز گمان نمی کنم کاظمی بتواند طرح موضوع کند و از دو طرف دعوت کند.

سفر الکاظمی به ارتقای روابط ایران و عراق می انجامد

وی تصریح کرد: ایران و عراق قرارها و قراردادهای مهم و قابل پیگیری دارند. ما در حوزه انتقال برق و انرژی و انتقال دانش فنی و کارهای زیرساختی و میادین مشترک نفتی و بحث های پولی و بانکی و در حوزه گردشگری ارتباطات جدی با عراق داریم و این سفر می تواند به تشدید و ارتقای روابط ایران و عراق بینجامد. همانطور که بنا به گفته آقای روحانی سطح روابط با عراق تا بیست میلیارد دلار ارتقا داده خواهد شد. بحث همکاری های ایران و عراق واقعیتی است که پیش از این دولت بود و بعد از این دولت نیز خواهد بود. روابط اقتصادی ایران و عراق به دلار است. به همین جهت بسیاری عقیده دارند مذاکراتی در این مورد صورت می گیرد همانطور که آقای همتی در هفته های گذشته برای رسیدگی به دیون عراق به ایران سفری به این کشور داشت.

زمین بازی ما با اسرائیل در عراق تعریف نشده و بیشتر به سوریه مرتبط است

لاسجردی در مورد اینکه طی روزهای اخیر تنش های میان ایران و اسرائیل شنیده شد آیا سفر آقای کاظمی به ایران می تواند ارتباطی با این موضوع داشته باشد؟ اظهار داشت: بحث های مربوط به رفتار اسرائیل با ایران و حملاتی که در سوریه به پایگاه های ایران و منافع کشورمان شده است مساله ای جدا از سفر نخست وزیر عراق به ایران است. ایران سیاست روشنی در قبال اسرائیل دارد و زمین بازی ما با اسرائیل در عراق تعریف نشده و بیشتر به سوریه مرتبط است.


https://shoma-weekly.ir/Rnu8MH