بین الملل

سفرهای منطقه‌ای جان کری و فرود و فرازها

هفته گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نخستین دور از سفرهای خارجی‌‌اش به خاورمیانه را آغاز کرد؛ سفرهایی که با واکنش‌‌های متفاوت در کشورهای عربی رو به رو شد.

هفته گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا  نخستین دور از سفرهای خارجی‌‌اش به خاورمیانه را آغاز کرد؛ سفرهایی که با واکنش‌‌های متفاوت در کشورهای عربی رو به رو شد.

در مصر مردم دست به تظاهرات زدند و با وجود اختلافات گسترده میان مخالفان دولت اخوانی محمد مرسی با وی، رهبران گروههای مخالف پیش از سفر کری اعلام کردند که حاضر به دیدار  با وزیر خارجه آمریکا نیستند. کری سعی داشت تا با سفر به مصر و فشار بر دولت محمد مرسی به اصطلاح میان او و مخالفان نقش میانجی را بازی کند. پس از آن نوبت به عربستان و بزرگترین متحد عربی آمریکا  در خاورمیانه رسید. اگرچه سعودیها با تحولات دو سال اخیر در سطح کشورهای عربی و بیداری اسلامی و در پی آن تغییر رفتار مقامات آمریکایی در مقابل دیکتاتورهای خلع شده، دل خوشی از کاخ سفید و آدم‌‌هایش ندارند اما بههرحال منافع دوجانبه در هر شرایطی و احساس خطر دوجانبه در فضای منطقه، عربستان و آمریکا را شرکا و بلکه متحدان خوبی برای هم قرار داده است.

یکی از مهمترین بحث‌‌های این روزهای منطقه باز هم نقطه عطف طرف آمریکایی و سعودی بود. البته سخنان طعنه آمیزی هم در این میان از سوی کری مطرح شد. زمانی که سخن از سلاح به میان آمد، کری درخواست ارسال سلاح به معارضان را با احتیاطتر نسبت به گذشته مطرح کرد و گفت که سلاح به معارضان «میانهرو» میدهیم.

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه عربستان درباره مسئله ارسال سلاح به مخالفان سوریه نیز اعلام کرد‌‌: ارسال سلاح به گروههای میانهرو در میان مخالفان سوریه باید تضمین شود اما باید بگویم ما به گروههای تندرو در سوریه سلاح نمیدهیم چراکه تندروها نیازی به تجهیزات جنگی و سلاح ندارند. کری افزود‌‌: ما برای مبارزه با تندروی و خشونت و تحقق صلح در خاورمیانه تلاش میکنیم اما هیچ تضمینی برای جلوگیری از دستیابی گروههای تندرو به سلاح وجود ندارد و باید تأکید کنم که سلاحها به گروههای میانهرو در سوریه ارسال میشود. ما در مذاکراتمان با سعود الفیصل درباره پارهای از مسائل مشترک به ویژه مسئله سوریه و روند صلح به توافق رسیدیم. باید بگویم همه این مسائل از جمله مسئله تروریسم و ریشهکن کردن آن برای دو کشور آمریکا و عربستان حائز اهمیت است. ما همواره برای تقویت روابط دو جانبه با عربستان پایبندیم. وی در ادامه مدعی شد که کشورش از صلح و ثبات خاورمیانه حمایت میکند. وزیر خارجه عربستان همچنین با تأکید بر اینکه عربستان و آمریکا هرگونه کمک تسلیحاتی به نظام سوریه از سوی سایر کشورها را محکوم میکنند خواهان ممنوعیت کمکهای تسلیحاتی به نظام سوریه شد. این در حالی است که عربستان با مسلح کردن معارضان سوری نقش عمدهای از ابتدا تاکنون بازی کرده است.

https://shoma-weekly.ir/avaFkP