بین الملل

سطح عملیات مستشاری ایران عوض شده است

از ابتدا در بحران سوریه نقش ما نقش مستشاری بوده؛ اما در مرحله فعلی این نقش مستشاری هم از نظر سطح و هم از نظر حجم افزایش زیادی پیدا کرده است.
ماجرای تحولات سوریه در چهار سال گذشته به قدری پیچیده و همراه با فاکتورهای مختلف بوده که اساسا نمیتوان تحلیلی سرراست و خطی از آن ارائه کرد؛ به ویژه آنکه در ماههای اخیر یک عامل دیگر هم به این معادله چند مجهولی افزوده شده و جنگندههای روسی مستقیما وارد نبرد نظامی با تروریستها شدهاند. در این میان، برگزاری کنفرانس وین برای بررسی اوضاع سوریه و دعوت از ایران برای حضور در این نشست بینالمللی که برای اولین بار صورت گرفت، بار دیگر همه توجه افکار عمومی و رسانههای جهان را بر سوریه متمرکز کرد. برای بررسی حواشی این نشست و برخی از تحلیلها که لزوم مذاکره ایران و آمریکا بر سر مسئله سوریه را یادآور میشوند، با دکتر مسعود اسداللهی به گفتگو نشستیم. ایشان از کارشناسان مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا هستند که به دلیل حضور میدانی در بحرانهای منطقهای، تسلط ویژهای بر مباحث این حوزه دارند.

آیا ایران رسما وارد جنگ سوریه شده است؟

از ابتدا در بحران سوریه نقش ما نقش مستشاری بوده؛ اما در مرحله فعلی این نقش مستشاری هم از نظر سطح و هم از نظر حجم افزایش زیادی پیدا کرده است.

این مستشاری یعنی چه؟

جنگی که در سوریه جریان دارد، جنگی کلاسیک بین دو ارتش دولتی نیست؛ بلکه درواقع ترکیبی از یک جنگ چریکی و یک جنگ شهری است. ارتش سوریه هم مثل ارتشهای کلاسیک دنیا آموزش مربوط به جنگهای چریکی و شهری را ندیده بود و در این نوع جنگ تجربه نداشت. زمانی که این جنگ شروع شد ارتش سوریه واقعا با روشهای اشتباهی با گروههای مسلح مبارزه میکرد. یعنی اینها را بهعنوان یک ارتش کلاسیک فرض میکرد و با همان تاکتیکهای جنگ کلاسیک با اینها میجنگید و به همین دلیل مرتبا مناطق مختلفی را از دست میداد. نقشی که مستشاران ایرانی ایفا کردند این بود که تجربه ایران در جنگهای چریکی و شهری را به ارتش سوریه منتقل کردند. هم در زمینه آموزش و هم در زمینه سلاح و تاکتیک. ما در غرب کشورمان با گروههای ضد انقلاب درگیر جنگهای چریکی بسیار طولانی و گسترده بودیم. سپاه در این جنگها تجربیات بسیار ارزشمندی پیدا کرده و این تجربیات را به ارتش سوریه منتقل نموده که بسیار تاثیرگذار بوده است.

در تجربه دومی که مستشاری ایران نقش داشت، بحث ورود نیروهای مردمی به کارزار و نبرد بود. ارتش سوریه مثل هر ارتش کلاسیکی نمیتوانست مفهوم نیروهای مردمی را درک کند و فکر میکرد فقط با ارتش کلاسیک و حرفهای موفق خواهد شد این گروهها را از بین ببرد. حتی در یک سال اول این بحران نظرات کارشناسان ما را هم نمیپذیرفتند و قبول نداشتند و فکر میکردند با ارتش از پس اینها برمیآیند؛ اما با اصرار مستشاران ما و با انتقال تجربهها در نهایت پذیرفتند که نیروهای مردمی را در کنار ارتش کلاسیک به کار بگیرند.

مستشاری یعنی آموزش، انتقال تجربه، آموزش سلاحهای جدید، آموزش تاکتیک صحیح و مسائلی از این دست، اما اینکه این در طول زمان چه تغییری کرده بحث دیگری است. الان داریم در سه سطح مستشاری به دولت سوریه مشورت میدهیم. یکی در سطح راهبردی و استراتژیک است که شخص سردار سلیمانی این نقش را ایفا میکنند و در تماسها و دیدارهایی که با آقای بشار اسد دارند، نظرات راهبردی و استراتژیکی و کاربردی را در تصمیمگیریهایی که ایشان نیاز دارد، ارائه میدهند. این نقش مستشاری راهبردی است.

سطح دوم مستشاری ما «تاکتیکی» یا به تعبیر دیگری، «ستادی» است، یعنی مستشاران ما در سطح ستاد ارتش سوریه، ستاد نیروی زمینی سوریه و مراکز کلیدی نیروهای مسلح سوریه حضور مییابند و در تماس مستقیم با افسران عالیرتبه سوریه به آنها کمک کرده و نظرات مستشاری ارائه داده و به آنها یاری میدهند که مسائل را بهتر اداره کنند.

سطح سومی که به تازگی اضافه شده و گسترش یافته «مستشاری عملیاتی» است، به این معنا که مستشاران ما در سطح لشکرها و تیپهای سوریه حضور پیدا کردهاند و در صحنه عملیاتی به فرماندههان لشکرها و تیپها کمک مستشاری داده و چون خودشان هم در صحنه عملیات هستند، در معرض مجروحشدن و شهادت قرار دارند. به همین خاطر تعداد شهدای ما نسبت به سابق افزایش پیدا کرده است. علتش این است که ما سطح جدیدی به نام «مستشاری عملیاتی» را به کار مستشاریمان در سوریه اضافه کردهایم.

آیا این نشانه پیشروی و امید به پیروزی است یا اوضاع خراب شده و مجبوریم این مستشاری را اضافه کنیم؟

خیر، نشانه این است که یک عملیات بزرگ، طراحی شده و اجراء میشود. همین عملیاتی که در جنوب حلب انجام میشود و بهقدری بزرگ است که نیاز به مستشاری عملیاتی داشته است. الان این عملیات در حال پیشروی است و مناطق زیادی آزاد شدهاند. بنابراین این نشانه پیشروی است.

پس ایران اعزام نیرو به سوریه نداشته است؟

اینهایی که شهید میشوند نیرو هستند، ولی به این معنا که لشکر و تیپ برده باشیم خیر. این ارتش سوریه است که باید کشور خود را آزاد کند و ما باید کمک کنیم ارتش سوریه این کار را انجام بدهد، هر قدر هم نیرو بفرستیم سوریه کشور وسیعی است و نمیتوانیم یک لشکر ببریم و تمام سوریه را آزاد کنیم. چنین کاری غیر ممکن است. ارتش سوریه هست و باید به آن کمک کرد.

https://shoma-weekly.ir/ALql1x