سر خلقت بهار شاید مساله رویشهای مجدد باشد، مردگانی که زنده می شوند و خوابهایی که بیدار میشوند. درختها در زمستان خواب هستند ولی بهار که شد بیدار میشوند، وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب میکند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در میآورد، این مردهها را زنده میکند. از همین رو است که در روایتها آمده که با آمدن بهار بسیار معاد را یاد کنید. شاید همین طراوت و زندگانی راز شادمانی مردمان در آمدن بهار است. شادمانی برای پیشواز از بهاری که با خود گلهای زیبا را به ارمغان میآورد؛ سنبل، سوسن، محمدی، میخک، داوودی، اقاقیا و یاس. گلهایی که با بهار می آیند و با خزان می روند.
شاید هیچ کس بهار را به خزان نشناسد و اگر خزان گلی در بهار رخ دهد، افسوس و صد افسوس همگان را در پی دارد که بهره ما از این گل چه کم بود. از همین رو است که خزان گل در بهار همه را متعجب می کند و گیج، که شادمانی بهار را بهانه شادی هایمان کنیم یا افسوس خزان را بهانه سوگ؟ اینجا شاید فکری بگوید که بهار مادر گلها است و اگر گلی رفت از پی او گلها می آیند و شاید فکر ریزبین تری بگوید که شاید آن گل مادر بهار باشد.
امسال همان بهاری است که با خود خزان دارد؛ خزان یاس و این است که مردمان را متحیر می کند که شادی بهار یا سوگ یاس؟ از این رو قلم بر می دارند و می نگارند که : « نظر مبارکتان را نسبت به برگزاری مراسم جشن عیدانه در فروردین ماه سال 1393 که بعضی از روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) میباشد، مرقوم فرمایید.» و دو پاسخ می آید که:
آیت الله مکارم شیرازی: «احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است بنابراین ایام فاطمیه اوّل 13، 14 و 15 جمادی الاولی (24، 25 و 26 اسفند 1392) و همچنین ایام فاطمیه دوم 1، 2 و 3 جمادی الثانی (12، 13 و14 فروردین 1393) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود و از برکات آن بهره مند گردند.
ولی در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد. همیشه در سایه لطف پروردگار و عنایت آن حضرت موفق باشید.»
آیت الله نوری همدانی: «یکی از جلوه های محبت مردم متعهد ایران نسبت به اهلبیت عصمت علیهم السلام این است که مردم ولایتمدار این مملکت در طول تاریخ هر موقعی که ایام عید با ایام عزاداری اهلبیت علیهم السلام مواجه شده است، مراسم و آداب عزاداری را بر مراسم عید ترجیح داده اند و به این وسیله ارادت خود به اهلبیت علیهم السلام را به نمایش گذاشته اند.
بنابراین روز 13 و 14 و 15 جمادی الأولی که مصادف با 24 و 25 و 26 اسفند 1392 و فاطمیه اول است و نیز روز اول و دوم و سوم جمادی الثانیه که مصادف با 12 و 13 و 14 فروردین سال 1393 میباشد و فاطمیه دوم است، ایام عزاداری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام میباشد.در بین این دو ایام برگزاری مراسم دیگر با رعایت موازین شرعی اشکال ندارد.»
یاس مادر بهار و بلکه بهارها است و این بهار همان بهاری است که خزان یاس دارد.