بین الملل

سرکوب مردم عربستان با حمایت غرب

روزنامه سوئیسی «نویه زوریخه سایتونگ» نیز در مطلبی با عنوان «بازی عربستان با آتش مذهب‌گرایی» به قلم «توبی متیوسن» از محققان دانشگاه کمبریج به سیاست‌های عربستان سعودی که به آتش اختلافات بین شیعه و سنی در منطقه دامن می‌زند پرداخته و نوشت: در دو ماه اخیر دو رویداد مهم شرایط پیچیده و مسئله‌دار شیعیان در عربستان سعودی و سیاست‌های مذهبی آل‌سعود در کانون توجه قرار گرفته است.
وجیهه سادات حسینی- منطقه العوامیه از مناطق شیعه نشین عربستان سعودی است که همزمان با اواخر ماه صفر عرصه تاخت و تاز نیروهای آل سعود قرار گرفته است.

نظامیان سعودی از روز شنبه، شهر العوامیه در شرق عربستان را به محاصره در آورده و تحت لوای مبارزه با تروریسم اقدام به گلولهباران منازل مسکونی مردم و کشتار آنان کردند. طی این حملات ۵ شهروند عربستانی از جمله یک نوجوان ۱۲ ساله به شهادت رسیده و بیش از ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

یورش نیروهای آلسعود به منازل شهر عوامیه در حالی ادامه دارد که در پی حمله گسترده نظامیان سعودی به شهر «العوامیه» و به شهادت رساندن ۵ شهروند عربستانی، دهها هزار نفر در شهر شیعهنشین قطیف واقع در شرق این کشور به خیابانها آمده و این اقدام را به شدت محکوم کردند.

منابع خبری محلی در عربستان گزارش دادند، دهها هزار عربستانی که از حمله گسترده نظامیان سعودی به العوامیه و به شهادت رساندن چندین جوان و نوجوان به خشم آمدهاند. دست به تظاهرات زدند.

شعار آزادی شیخ نمر

شیعیان عربستان که در روز وفات حضرت محمد مصطفی پیامبر گرامی اسلام (ص) به عزاداری پرداخته بودند، ضمن محکومکردن اینگونه اقدامات نظامی علیه شهروندان مسئولیت حوادث روی داده را متوجه دولت دانستند، مردم همچنین با سردادن شعارهایی خواستار آزادی شیخ نمر النمر و زندانیان سیاسی شدند.

دیروز نیز نظامیان آلسعود، بار دیگر به منطقه شیعهنشین «العوامیه» یورش بردند. در روزهای اخیر ارتش عربستان سعودی به شهر محاصره شده «العوامیه» چندین مرتبه حمله کرده است. منابع خبری محلی در عربستان گزارش دادند که علیرغم برپایی تظاهرات اعتراضآمیز چند دههزار نفری مردم عربستان علیه حمله نیروهای امنیتی به شهر العوامیه، نظامیان سعودی همچنان بر شدت محاصره این شهر افزوده و شب گذشته بار دیگر به منازل مردم یورش بردند. این منابع تأکید کردند، نظامیان آلسعود از سلاحهای جنگی سنگین استفاده کرده و منازل مردم را به صورت گستردهای تیرباران میکنند، همچنین دولت سعودی آب و برق بخشهایی از شهر «العوامیه» را قطع کرده است.

تلاش غربیها برای اختلاف افکنی میان مسلمانان

در بحرین در حمایت از مردم عربستان تظاهرات مردمی برگزار شد. ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین، مردم این کشور را به شرکت در راهپیمایی بزرگداشت شهدای شهر العوامیه عربستان فرا خوانده بود.

روزنامه سوئیسی «نویه زوریخه سایتونگ» نیز در مطلبی با عنوان «بازی عربستان با آتش مذهبگرایی» به قلم «توبی متیوسن» از محققان دانشگاه کمبریج به سیاستهای عربستان سعودی که به آتش اختلافات بین شیعه و سنی در منطقه دامن میزند پرداخته و نوشت: در دو ماه اخیر دو رویداد مهم شرایط پیچیده و مسئلهدار شیعیان در عربستان سعودی و سیاستهای مذهبی آلسعود در کانون توجه قرار گرفته است.

در ادامه سرکوبگری آلسعود یک دادگاه جنایی عربستان با صدور احکام اولیه، ۵ معترض را به اتهام مشارکت در آشوبهای خیابانی در منطقه «القطیف» به ۵ سال زندان محکوم کرد. این در حالی است که کشورهای غربی همچنان به تسلیح این کشور میپردازند روزنامه ایبیسی اسپانیا اعلام کرد: رایزنیهایی برای فروش تانکهای لئوپارد E۲، کشتی جنگی اف ۱۰۰ و جنگندههای یورو فایتر و ترابریای ۴۰۰ام و برخی ادوات جنگی میان اسپانیا و عربستان در جریان است. از سوی دیگر گزارش پایگاه کانادایی «اوتاوا سیتیزن» درباره فروش سلاح توسط کانادا به دیگر کشورها نشان میدهد که عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از اوتاوا بوده است. عربستان سعودی در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب ۴۲۲. ۳ میلیون دلار و ۱۵۲. ۸ میلیون دلار تجهیزات و کالاهای تسلیحاتی از شرکتهای کانادایی دریافت کرده است. به گفته این پایگاه، در دو سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ عربستان سعودی ۹۲ درصد از خرید تسلیحات و کالاهای نظامی شرکتهای کانادایی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که کانادا ادعای حمایت از حقوق بشر سر میدهد و علیه کشورها پرونده سازی میکند؛ اما خود به همکاری تسلیحاتی با رژیمی مانند آلسعود میپردازد که ابعاد سرکوبگری آن جهان را به خشم آورده است. پروژه اختلاف افکنی میان اهل سنت و شیعه از طرحهای قدیمی غربی است که همچنان در بخشهای مختلف منطقه ادامه دارد. درگیریهای اخیر منطقه العوامیه همزمان با تسلیح عربستان سعودی از سوی چند کشور غربی در ادامه این پروژه در حال پیگیری است.

https://shoma-weekly.ir/LtTrkI