بین الملل

سرنوشت بحرانی سه ساله در گرو ژنو۲

من تصمیم خود را در مورد فهرست کشورهایی که در کنفرانس ژنو ۲ شرکت می‌کنند گرفته‌ام و ایران نیز باید در این کنفرانس حضور داشته باشد.
امیر صابری - شش میلیون آواره در داخل کشور و ۱۲۶ هزار زخمی در سوریه، دوست و دشمن و حتی ناظران بیطرف بینالمللی را به این نتیجه رساندهاند که حالا پایان بحران این کشور جز از طریق سیاسی امکانپذیر نمیباشد. آمریکا که زمانی مقدمات حمله نظامی به سوریه را فراهم میکرد، حالا از ضرورت راهکار سیاسی و ناکارآمدی گزینه نظامی در بحران سوریه سخن گفته است. از هم اکنون، با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ درباره بحران سوریه، گمانه زنیها برای حاضران آغاز شده است. این فهرست در تاریخ ۲۰ ژانویه در مذاکراتی که میان نمایندگانی از روسیه، آمریکا و سازمان ملل برگزار میشود به تصویب میرسد.

دبیر کل سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرده است: من تصمیم خود را در مورد فهرست کشورهایی که در کنفرانس ژنو ۲ شرکت میکنند گرفتهام و ایران نیز باید در این کنفرانس حضور داشته باشد. فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز امیدواری خود را برای حضور ایران و عربستان اعلام کرده است. اخضر ابراهیمی همچنین درباره حضور نمایندگان دمشق اعلام کرده است که به احتمال زیاد اسد در این مذاکرات حضور ندارد. وی در این باره گفته است: گمان نمیکنم اسد برای آمدن به ژنو۲ در شرایط کنونی تمایلی داشته باشد.

از سوی دیگر، غربیها به رهبری آمریکا، در برابر حضور ایران در این کنفرانس همچنان مخالفتهای خود را ادامه میدهند. آنها اصرار دارند که تنها کشورهایی حق حضور در این کنفرانس را داشته باشند که در ژنو یک شرکت کرده و به ضرورت برکناری اسد از قدرت و تشکیل یک دولت جدید در سوریه رای داده باشند.

اما معارضان و مخالفان دولت مرکزی دمشق، همچنان افقی نامشخص برای حضور در این نشست دارند. ائتلاف ملی مخالفان سوریه که حضور خود را مشروط به کناره گیری بشار اسد از آینده سیاسی سوریه کرده بود و مواردی چون عدم حضور ایران در ژنو ۲ و تدوین یک نقشه زمانبندی شده برای مرحله انتقالی در سوریه را نیز خواستار شده بود، حالا دوباره بهبان کی مون گفته است که در صورت دعوت، در این کنفرانس شرکت میکند.

فراکسیون ارتش آزاد در درون ائتلاف همچنان حضور خود را منوط به قطعی بودن تشکیل دولت انتقالی سوریه با صلاحیت کامل در ژنو و از جمله تغییر فرماندهان ارتش فعلی سوریه کرده است، ضمن آنکه خواستار تعیین جدول زمان بندی شده برای حل مذاکرات است.

البته با توجه به ماهیت شکل گیری گروههای ضد سوری که از حمایت گسترده و مستقیم اعراب و ترکیه برخوردارند، ممکن است با اعلام یک شرط غیرممکن برای مشارکت در کنفرانس ژنو۲ عملا نشان دهند، در پی ناکام گذاشتن این کنفرانس هستند.

بازی دو سر برد برای بشار اسد

حالا موازنه قدرت بیشتر از گذشته به نفع بشار اسد تغییر پیدا کرده است. اکنون سوریه با دستی پر و با پیروزهای قطعی و مهمی وارد کنفرانس میشود. در جبهه معارضین افزایش اختلافات و درگیریهای داخلی میان ارتش آزاد و القاعده موجب شده تا ارتش سوریه از این فرصت برای تجدید قوا و غلبه بر شورشیان استفاده کند.

در سطح بین المللی، جامعه جهانی نیز به این نتیجه رسیده است که راهکار سیاسی تنها راهحل بحران است. همین امر باعث شده است تا نگاه جنگ طلبانه و خشونتآمیز کشورهای غربی به بحران سوریه نسبت به گذشته کاهش یابد.

کاهش حمایتهای تسلیحاتی در کنار توجه بیشتر به رویکرد پایان سیاسی بحران سوریه در بین دشمنان دولت سوریه باعث تضعیف شورشیان شده است. در داخل سوریه، پیشرویها و عملیات ارتش سوریه با قوت بیشتری در حال انجام است. ارتش سوریه به واسطه بهره گیری از کمکهای حزب الله و مشورتهای نظامی ایران، اکنون مهارتهای بالایی را در سطح جنگ شهری کسب کرده و پیروزیهای مهمی در بازپس گیری مناطق تصرف شده توسط معارضان به دست آورده است.

این در حالی است که اسد اعلام کرده تا ۲۰۱۴ بدون هیچ پیش شرطی درقدرت باقی خواهد ماند، و حتی در صورت شکست در برگزاری کنفرانس ژنو ۲ این فرصت برای دمشق مهیا میشود تا مناطق بیشتری را از تروریستها پس بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/jSaURY