بین الملل

سرمایه گذاری چند میلیون دلاری آل‌سعود-آل‌ثانی برای "وهابی سازی"

نشریه فرانسوی زبان "آفریقا-آسیا" : ریاض و دوحه تلاش می کنند با سرمایه گذاری های چند میلیون دلاری، وهابیت را در کشورهای عربی و اسلامی گسترش دهند.

نشریه فرانسوی زبان "آفریقا-آسیا" در تحلیلی درباره اهداف ضد سوری عربستان سعودی و قطر نوشت: ریاض و دوحه تلاش می کنند با سرمایه گذاری های چند میلیون دلاری، وهابیت را در کشورهای عربی و اسلامی گسترش دهند.
پایگاه اینترنتی این نشریه نوشت: رهبران سعودی و قطری با سوق دادن قیام مردمی سوری ها، که در ابتدا مسالمت جویانه بود، به سمت در پیش گرفتن شیوه های تروریستی سعی می کنند از این قیام استفاده ابزاری کنند؛ سیاستی مرگبار که مخالفت دوستان غربی ریاض و دوحه با آن آغاز شده است.
رهبران سعودی و قطری با هدف تقویت نفوذ سیاسی و سلطه شان در جهان اسلامی و عربی، با قدرتی که از ثروت نفتی و گازی خود که تحت کنترل غرب است بدست آورده اند، تلاش می کنند خود را به عنوان تنها مدافعان اسلام تحمیل کنند. عربستان سعودی و قطر برای رسیدن به این هدف، به طور گسترده جنبش های اسلامگرای خشن را در برخی از کشورهای عربی همچون تونس، لیبی، مصر، یمن، لبنان و سوریه تامین مالی می کنند و رسانه های خود را برای بی ثبات کردن این کشورها بسیج کرده اند.
مطمئنا این راهبرد "وهابی سازی" راهبردی جدید نیست. این راهبرد در افغانستان، الجزایر، سومالی و عراق با ژئوپولیتیکی فاجعه بار که همه از آن آگاهند تجربه شده است؛ زیرا وهابیت گرایی که در الجزایر با شکست مواجه شد اکنون با حمایت مالی بی سابقه، در شکل خشونت بارش در افغانستان، عراق و یمن همچنان بیداد می کند.
در حال حاضر، عربستان سعودی با آیین وهابیت، سوریه را هدف قرار داده است. ریاض برای رسیدن به هدفش در این کشور با سوق دادن قیام سوری ها به سمت در پیش گرفتن شیوه های خشونت بار و تروریستی، به دنبال بهره برداری از این قیام است. بنا بر اطلاعات معتبر و قابل بررسی که از برخی پایتخت های غربی درگیر در مدیریت پرونده سوریه بدست آمده است، عربستان سعودی برای مسلح کردن مخالفان سوری بویژه گروه های مخالفی که وهابی ها رهبری شان را برعهده دارند، صدها میلیون دلار در اختیار سرویس های اطلاعاتی و اقدام خارجی خود قرار داده است. اصلی ترین هدف ریاض نیز سرنگون کردن نظام بشار اسد است که به عنوان دشمن اول سلطنت وهابی تلقی می شود. اقدام مخفیانه ضد بشار اسد که اکنون آشکارا اعلام می شود، با اینکه اساسا بر مسلح کردن مخالفان سوری مبتنی است جنبه های رسانه ای و دیپلماتیک نیز دارد. به این ترتیب، ریاض امروزه در حال بسیج کردن همه شبکه های اطلاع رسانی، سازمانی و دیپلماتیک خود در سراسر جهان بویژه در آسیا و آفریقا و همچنین در اروپا و آمریکاست برای اینکه با جنگ علیه بشار اسد و نظامش که ضد وهابیت است همراه شوند. عربستان سعودی در این جنگ تمام عیار علیه سوریه تا درخواست از برخی مواجب بگیرانش در سراسر جهان برای اعلام جهاد علیه دمشق پیش رفته است.

https://shoma-weekly.ir/Eg5AS4