بین الملل

سد «عربستان» در برابر طوفان بیداری اسلامی

تلگراف‌های عربستان پرده از چهره یک رژیم دیکتاتور برمی‌دارد که نه‌تنها ظرف سال جاری 100 نفر را گردن زده، بلکه به یک عامل تهدیدآمیز علیه خود و همسایگانش تبدیل شده است
سید جبار حسینی- این سوال برای خیلیها مطرح است که علت پایینآمدن حرارت موج بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی چه بود؟ سوالی که تاکنون پاسخ دقیق و کاملی به آن داده نشده است. با انتشار اسناد محرمانه دولت عربستان سعودی توسط پایگاه ویکی لیکس و با بازخوانی آنها شاید بهتر بتوان به این سوال پاسخ داد. نگاهی به بخشی از این اسناد مشخص میکند که پترودلارهای سعودی بیشترین نقش را در سرکوب موج بیداری اسلامی در منطقه داشتهاند و سعودیها از هیچ اقدامی برای مهار این سیل خروشان کوتاهی نکردهاند.

مصر؛ چگونه دیکتاتور را نجات دهیم؟

اسناد ویکی لیکس از نقش سفارت عربستان در مصر پرده برداشت و اینکه چگونه از یک سفارتخانه به آژانس اطلاعاتی تبدیل شده است که از همه چیز در مصر جاسوسی میکند و مصریها را برای تامین منافع خود به خدمت میگیرد و به یک عامل موثر در سیاست مصر تبدیل میشود. روزنامه رای الیوم نوشت: براساس این اسناد، سفارت عربستان برای زیرنظرگرفتن همه حوادث در مصر از طریق چهار محور اصلی، امنیتی، سیاسی، رسانهای و اقتصادی تلاش میکرد. این اسناد همچنین فاش کرد که بسیاری از سیاستمداران و مبلغان مصری در ازای حمایت مالی به نفع سفارت عربستان فعالیت کردهاند. در رابطه با محور سیاسی، سفارت عربستان اوضاع سیاسی مصر و اقدامات سیاستمداران این کشور را زیر نظر داشته و با برخی از آنها همکاری و از برخی نیز جاسوسی کرده است. براساس اسناد منتشر شده، سفارت عربستان همچنین اقدامات سران گروه اخوان المسلمین را بلافاصله بعد از انقلاب زیرنظر داشته و از همه اقدامات و تحرکات آنها جاسوسی کرده و این اقدام با بهقدرترسیدن محمد مرسی، رئیسجمهور اخوانی مصر، توسعه یافته است تا جایی که از رئیسجمهور و ارتش نیز جاسوسی کرده و برای انجامدادن این کار شخصیتهای مصری را به خدمت گرفته است. یک سند منتشر شده از وزارت خارجه عربستان که در سال 2012 صادر شده و پایگاه ویکی لیکس آن را منتشر کرده نشان میدهد که عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر در زمان حکومت محمد مرسی از نهاد ریاست جمهوری بهویژه با شکست گفتگویی که ارتش در 11 دسامبر 2012 به آن دعوت کرده بود، خشمگین بوده است.

بحرین؛ جاسوسی از شیعیان

نامه صادرشده از وزارت خارجه عربستان نشان میدهد که سازمان اطلاعات این کشور خواستار دریافت اطلاعاتی درباره فعالیت شیعیان در بحرین شده است. محتوای این تلگرام که پایگاه اینترنتی ویکی لیکس این هفته آن را منتشر کرده است، نشان میدهد که وزارت خارجه عربستان با تلگرام دیگری که شامل اطلاعات بهدستآمده درباره فعالیت شیعیان در بحرین است، به درخواست تاریخ (اول اکتبر 2011) سازمان اطلاعات عربستان سعودی پاسخ داده است.

فلسطین؛ ایجاد مانع برای رسیدن مواد غذایی به غزه

رژیم عربستان در همین راستا اجازه عبور هواپیماهای ایران از حریم هوایی خود بهمنظور رساندن کمکهای انسانی به فلسطینیان را نداده است.رژیم صهیونیستی در تابستان گذشته طی 50 روز، حملات وحشیانهای علیه نوار غزه انجام داد که در جریان این حملات بیش از دو هزار و 200 غیرنظامی فلسطینی کشته و هزاران نفر دیگر از ساکنان این منطقه مجروح یا آواره شدند.ویکی لیکس از میان بیش از نیم میلیون سند وزارت خارجه عربستان که شامل تماسهای انجامگرفته با سفارتخانههای این کشور در سراسر جهان میشود، چند سند محرمانه را نیز منتشر کرده است.براساس اعلام سایت ویکی لیکس، این اسناد تعداد بسیاری از نامههای مبادلهشده توسط پست الکترونیک میان وزارت خارجه و نمایندگیهای خارجی عربستان را در برگرفته است. بر اساس متن یک سند که عنوان بسیار محرمانه روی آن درج شده، یک کمیته بلندپایه با مشارکت نمایندگان وزارتخانه های دفاع، کشور و خارجه و نیروی هوایی و سازمان اطلاعات عربستان برای بررسی موضوع پیشگیری از استفاده ایران از حریم هوایی این کشور به منظور انتقال محمولههای کمکی به غزه از طریق سودان تشکیل شد.این موضوع بهطور مفصل توسط این کمیته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر همین اساس ریاض تصمیم گرفت تا به بهانه پیروی از قطعنامه سازمان ملل مبنیبر پیشگیری از رسیدن هرگونه کمکها به غزه، با رژیم صهیونیستی همکاری کرده و اجازه عبور هواپیماهای ایرانی حامل کمکهای انسانی برای فلسطینیان، از حریم هوایی عربستان را ندهد. جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس اندکی پس از افشای اسناد یاد شده، گفت: تلگرافهای عربستان پرده از چهره یک رژیم دیکتاتور برمیدارد که نهتنها ظرف سال جاری 100 نفر را گردن زده، بلکه به یک عامل تهدیدآمیز علیه خود و همسایگانش تبدیل شده است.

https://shoma-weekly.ir/vJEcCk