سیاسی

سخن نیکو گفتن یکی از معیارهای انتخاب ریاست جمهوری است

سخن نیکو گفتن نیز یکی از معیارهای ریاست جمهوری است و باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که مؤمن به مبدأ و معاد، جوان و در تراز انقلاب باشد. مردم برای انتخاب در صورت عدم شناخت کافی از فرد از دوستان و جریان نزدیک به او مطلع شوند . فردی را محل انتخاب قرار دهند که دوباره گزیده نشوند.

جواد مقصودی؛ عضو هیات موسس حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به دیدار اخیر رهبری به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) گفت: مقام معظم رهبری در دیدار مداحان فرمودند از سخن زشت و بدگویی پرهیز شود، کلام الملوک، ملوک الکلام، اینها مبتنی بر عقل و خرد در نظام دین اسلام و آرمان اسلامی است که انسان بتواند سخن خوب بگوید و سخن نیکو بشنود، این صفت برازنده، شیوه علی ابن ابیطالب(ع) است.

وی با بیان آیاتی از قرآن در خصوص سخن نیکو و پرهیز از بدگویی و زشتگویی خاطرنشان کرد: در قرآن خداوند در سوره احزاب میفرماید ای کسانیکه ایمان آوردهاید تقوای الهی پیشه کنید و سخن محکم، استوار و سدید بگویید. بیان حرف ناشایست ویژگی استکبار است و مستکبرینی همچون ترامپ و بایدن از ایندست هستند و حرف و عملکردشان مبتنی بر عقل، خرد و دین نیست.

مقصودی تصریح کرد: خداوند به فرستادهاش میفرماید حسن خلق کریمانه باعث گرایش افراد به تو شده است و اگر رفتارت بد بود تو را طرد میکردند، در قرآن خداوند بزرگان اهل تعالی را اسوه حسنه قرار میدهد. در سیره امام راحل و رهبر انقلاب هرگز زشتگویی مشاهده نمیشود.

عضو هیات موسس حزب مؤتلفه اسلامی ضمن بیان ضرورت رعایت اخلاق و پرهیز از بدگویی در انتخابات فرا رو تأکید کرد: در آینده ما مناظرات انتخاباتی را در پیش داریم و سخن نیکو گفتن نیز یکی از معیارهای ریاست جمهوری است و باید رئیسجمهوری را انتخاب کنیم که مؤمن به مبدأ و معاد، جوان و در تراز انقلاب باشد. مردم برای انتخاب در صورت عدم شناخت کافی از فرد از دوستان و جریان نزدیک به او مطلع شوند . فردی را محل انتخاب قرار دهند که دوباره گزیده نشوند.

وی افزود: سخن گفتن به معنای اطلاعات و نقلوانتقال ایدههاست، یعنی سخن گوینده قصد انتقال پیام خود را دارد و این امر با فحاشی و زشتگویی ممکن نیست و اهانت کار را بدتر میکند بهطوریکه وقتی فردی بدگویی امام زینالعابدین(ع) را کرد ایشان فرمودند اگر این سخنان در من هست خدا من را بیامرزد و اگر نه خداوند تو را مورد مغفرت و آمرزش قرار دهد؛ بنابراین اگر ما ایدهای داریم باید آن را بهگونهای بیان کنیم که سبب خصومت نشود.

مقصودی بیان سخن نیکو را سبب تبعیت مستمع از آن دانست و خاطرنشان کرد: گوینده سخن باید بهگونهای آن را بیان کند که تبعیت از صحبتهایش صورت بگیرد یعنی منجر به نصیحتپذیری شود و در صورت زشتگویی مورد تبعیت نیست حتی در قرآن نیز سفارش شده که به بتهای کفار دشنام نگویید تا آنها به عزیزانتان و خداوند بزرگ دشنام ندهند.

همرزم شهید بهشتی در ضمن بیان خاطرهای از حج سال 45 با آن شهید بزرگوار و افرادی نظیر مرحوم علامه مصباح یزدی را مصداق سخن استوار دانست و گفت: در آن سفر حج شهید بهشتی سخنرانی کردند و با آن سخنان حقانیت و حقیقت اسلام را بیان کردند در جمع دیگری نیز مرحوم آیتالله مصباح با بیان تبیین گر خود این کار را انجام دادند بنابراین سخن باید مبتنی بر عقل ، منطق و بهدور از هرگونه بدگویی باشد.

https://shoma-weekly.ir/IerRRD