بین الملل

ستون‌نویس ایندیپندنت: تهدیدهای ضدایرانی اسرائیل "بلوف قرن" است

یک پایگاه تحلیلی با اشاره به اینکه تحریم، ترور دانشمندان هسته‌ای، توطئه و حمله سایبری نشان می‌دهند که جنگ با ایران شروع شده است به نقل از ستون نویس انگلیسی نوشت که تهدید اسرائیل علیه ایران بلوف قرن است.
یک پایگاه تحلیلی با اشاره به اینکه تحریم، ترور دانشمندان هسته‌ای، توطئه و حمله سایبری نشان می‌دهند که جنگ با ایران شروع شده است به نقل از ستون نویس انگلیسی نوشت که تهدید اسرائیل علیه ایران بلوف قرن است.
این پایگاه تحلیلی نوشت: در دو سال گذشته 5 نفر از دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شده‌اند که این امر به طور گسترده‌ای به سرویس اطلاعات و جاسوسی اسرائیل "موساد" و سازمان مجاهدین خلق [گروهک تروریستی منافقین] که وزارت خارجه آمریکا آن را تروریست معرفی کرده، نسبت داده شده است.
بر اساس این گزارش، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا صراحتا تائید کرده است که آمریکا با استفاده از نام رمز "بازی‌های المپیک" جنگ سایبری علیه ایران را راه انداخته است؛ ویروس "استاکس نت" بخش قابل توجهی از برنامه هسته‌ای ایران را فلج کرد و این در حالیست که سیستم‌های زیرساخت ایران از جمله شرکت برق، سکوهای نفتی و منابع آب نیز به این ویروس آلوده شدند. این ویروس با هدف حمله به سیستم‌های ساخته شده توسط شرکت آلمانی "زیمنس" طراحی شده بود و ظاهرا به چین، پاکستان و اندونزی نیز گسترس یافته است.
در ادامه این تحلیل آمده است که تمرکز بسیاری از رسانه‌ها روی این امر است که آیا شکست مذاکرات با ایران به اقدام نظامی اسرائیل و یا آمریکا علیه تاسیسات هسته ای ایران منجر می شود یا خیر؛ "گیدئون راچمن" مقاله نویس ارشد روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" گفته است که برخی از مقامات اسرائیلی به وی گفته اند که تل آویو زمانی در تابستان سال جاری و یا اوایل پائیز به ایران حمله می کند.
یکی دیگر از منابع اسرائیلی نیز به این مقاله نویس گفته است که اسرائیل برای حمله به ایران، تا ماه سپتامبر و یا اکتبر صبر می کند زیرا هوا بهتر است و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نزدیک تر شده است.
در این گزارش آمده است: پاتریک کاکبرن" یکی از تحلیلگران معتبر در امور خاورمیانه روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" معتقد است که تهدیدهای ضد ایرانی اسرائیل "بلوف قرن" هستند.
در ادامه این تحلیل آمده است که میان مقامات اسرائیلی درباره آغاز جنگ با ایران اختلافات جدی وجود دارد و سازمان های اطلاعاتی و نظامی تل آویو مخالف حمله به ایران هستند زیرا از نظر سیاسی، اقدام نظامی باعث جلب همدردی و همفکری جهانی برای ایران می شود.
بر اساس این تحلیل، ایران پیشتر تا حد گسترده ای در زمینه برنامه هسته ای اش مصالحه کرده و سازگاری نشان داده است و حتی با انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده خود به خارج از کشور و تضمین تامین دسترسی برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای اش، توافق کرده است.
تهران همچنین یک سوم از اورانیوم 20 درصد خود را به صفحه سوخت تبدیل کرده است و این امر استفاده از سوخت اورانیوم 20 درصد برای تولید تسلیحات هسته ای را تقریبا غیرممکن می سازد.
در ادامه این تحلیل آمده است که ایران در عوض تمام این سازش هایی که کرده است خواستار به رسمیت شناخته شدن حق خود برای غنی سازی اورانیوم 3.5 درصدی مورد نیاز برای تامین قدرت یک رآکتور غیرنظامی و پایان تحریم هاست.
بر اساس این تحلیل، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای غنی سازی اورانیوم را مادامی که از این سوخت در بعد نظامی استفاده نشود، ممنوع نمی کند و در حقیقت این غنی سازی را در بند 3 و 4 تضمین می کند.
"یوسف ام بات" از فدراسیون دانشمندان آمریکایی درباره غنی سازی ایران گفته است: آنچه ایران انجام می دهد غیرقانونی نیست.
این تحلیل می افزاید: با این وجود 1+5 خواستار پایان تمام فعالیت های غنی سازی،‌ تعهد ایران به انتقال سوخت غنی شده به خارج از کشور و تعطیلی تاسیسات غنی سازی "فردو" هستند و دستور آنها این است: "متوقف کنید؛ تعطیل کنید؛‌ منتقل کنید".
پایگاه تحلیلی "او ای ان" نوشته است: ایران در عوض اجرایی کردن این درخواست ها سوخت غنی شده برای کاربرد پزشکی و برخی قطعات یدکی هواپیماهای غیرنظامی می‌خواهد؛ تحریم ها سر جای خود باقی می مانند اگرچه بحث درباره آنها آزاد است.
بر اساس این تحلیل، سازش بیشتر برای ایران سخت است به ویژه اگر تحریم ها پایان نگیرد؛ هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران در صدد ساخت تسلیحات هسته ای است وجود ندارد؛ در حقیقت مجموعه ای از مدارک موجود عکس این قضیه را نشان می دهند.

https://shoma-weekly.ir/JwaKgA