بین الملل

سایه وحشت تروریسم روی شهرهای آمریکا

یک گروه از فعالان اینترنتی در روزهای گذشته در پی تلاش گسترده‌ای برای جلب توجه به دو مظنون دیگر در صحنه این بمبگذاری هستند که به گفته آنها از نیروهای ویژه آمریکا بوده‌اند. هکتیویسم که برخی به آنها نام کارآگاهان مجازی را هم داده‌اند با اشاره به علامت روی کلاه دو مظنونی که در این تصاویر پیدا کرده‌اند آنها را از نیروهای ویژه آمریکا می‌دانند. بر روی کلاه یکی از این افراد لوگویی مانند جمجمه دیده می‌شود که توسط گروهی از نیروهای ویژه و در دوره‌ای حتی توسط شرکت جنجالی بلک‌واتر استفاده می‌شده است.
امیر صابری- آمریکا هفتهای پر حادثه را پشتسر گذاشت. در ابتدای هفته شاهد انفجار دو بمب در ماراتن بینالمللی بوستون بودیم که منجر به کشته شدن سه تن و زخمی شدن بیش از یکصد نفر شد. سپس نامههای مشکوک و آغشته به سم به سوی کاخ سفید و کاپیتال هیل سرازیر شد. هنوز شوک خبری ناشی از انفجارهای بوستون فروکش نکرده بود که انفجار مهیب یک کارخانه تولید کود شیمیایی در تگزاس، توجهات را به خود جلب کرد. حداقل 5 کشته و بیش از 160 زخمی نتیجه انفجار کارخانه کودسازی شهر کوچک وست، در تگزاس بود.

آمریکایی ها هنوز از ترس بمبگذاری های شهر بوستون خارج نشده بودند که تیراندازی در آپارتمانی در یکی از شهرهای جنوبی سیاتل پنج کشته برجا گذاشت. زمانی که پلیس به محل تیراندازی مراجعه می کند، فرد تیرانداز هنوز در حال شلیک گلوله بود که با اقدام پلیس از پای درمی آید.

به گزارش شما، عملیات تعقیب و گریز و تحقیقات مأموران پلیس به مظنون شناخته شدن «تیمورلنگ سارنایوف» و «جوهر سارنایوف» دو برادر 26 و 19 ساله با اصلیت چچنی درماجرای بمبگذاری بوستون منتهی شد.

تیمورلنگ در حین فرار از دست پلیس کشته شد و عصر روز جمعه هفته گذشته، جوهر نیز در حالیکه جراحات بسیار زیادی برداشته بود، در قایقی که در حیاط پشتی خانهای پارک شده بود، دستگیر شد و به بیمارستانی منتقل شد. جوهر هماکنون در بیمارستانی در بوستون، تحت تدابیر شدید امنیتی به سر میبرد. در گزارشی که روز گذشته منتشر شد، آمده بود که گلوله پلیس به گلوی او اصابت کرده و او قادر به حرف زدن نیست و ممکن است هرگز نتواند صحبت کند.

 

نتیجه اولین بازجویی از مظنون انفجارهای بوستون

بازجوییهای اولیه از سارنایوف حاکی از آن است که جوهر گفته است برادر 26 سالهاش به نام «تیمور لنگ» که اوایل روز جمعه به وقت محلی کشته شد، برنامهریزی این حمله را کرده است و این دو نفر به هیچ عنوان عضو گروههای بینالمللی تروریستی نبوده  و آنها بخشی از حمله بوستون نبودند. سارنایوف که به هوش آمده توانسته به طور پراکنده و با تکان دادن سر به سؤالات بازپرسان پاسخ دهد. این در حالیست که مأموران اف بی آی تلاش میکنند تا پروژه اسلامهراسی راه بیندازند و اعلام کردند که دو برادر جزو گروههای تندروی اسلامگرا بودند اما مصاحبههای رسانهها با خانواده سارنایوف حاکی از آن است که تیمورلنگ به هیچ عنوان یک متعصب مذهبی نبوده است. در روزهای اخیر مباحث زیادی درباره گناهکار یا بیگناه بودن  این دو جوان چچنی در رسانه ها منتشر شده است. پس از اعلام دست داشتن این دو بردار در حادثه بوستون خبرها و گزارش های متعددی در خصوص درستی این ادعای پلیس فدرال آمریکا منتشر شد که حکایت از دروغ بودن موضوع مطرح شده داشتند. برای مثال دبکا فایل در گزارشی با ذکر جزئیاتی از استخدام برادران تزارنایف توسط سازمان سیا، عنوان کرده بود که این دو برادر جاسوسان دوجانبه ای بودند که با سازمان سیا و عربستان سعودی در ارتباط بودند و برای رخنه در میان افراطیون فعال در چچن آموزش دیده بودند.

یک گروه از فعالان اینترنتی اما در روزهای گذشته در پی تلاش گستردهای برای جلب توجه به دو مظنون  دیگر در صحنه این بمبگذاری هستند که به گفته آنها از نیروهای ویژه آمریکا بودهاند. هکتیویسم که برخی به آنها نام کارآگاهان مجازی را هم دادهاند با اشاره به علامت روی کلاه دو مظنونی که در این تصاویر پیدا کردهاند آنها را از نیروهای ویژه آمریکا میدانند. بر روی کلاه یکی از این افراد لوگویی مانند جمجمه دیده میشود که توسط گروهی از نیروهای ویژه و در دورهای حتی توسط شرکت جنجالی بلکواتر استفاده میشده است.

هکتیویستها با منتشر کردن عکسهای این دو نفر که کولهپشتی مشابه به کار رفته در بمبگذاری را دارند دولت آمریکا را متهم کردهاند که در جریان بمبگذاری دست داشته است. در تصاویر قبل از بمبگذاری این دو مرد کولهپشتیهای مشکی دارند اما در تصاویر پس از بمبگذاری یکی از آنها بدون کیف خود در حال دویدن است.  همچنین تصویری از مردی که در هنگام انفجار روی پشتبام ساختمان مجاور محل بمبگذاری مشغول گشت زدن در آرامش است منتشر شده که مورد توجه روزنامههایی مانند دیلی میل قرار گرفته است.  مقامهای آمریکا نسبت به این تصاویر هنوز واکنشی نداشتهاند اما با این ماجراها نظر میرسد حرف و حدیثها درباره بمبگذاری بوستون تا مدتها ادامه خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/X97v8X