بین الملل

سایه ابرقدرت سایبری پکن بر واشنگتن

گزارش های منتشر شده از سرقت اطلاعات نظامی آمریکا تنها نشان دهنده اقتدار سایبری چین در برابر آمریکا نیست. چین برای اولین بار قرار است در جریان یک رزمایش از واحدهای متخصص رزمی در زمینه تکنولوژی دیجیتالی استفاده کند.‏ خبرگزاری شینهوا گزارش داد که پکن در ماه آینده اولین رزمایش تکنولوژی دیجیتالی ‏خود را برگزار خواهد کرد.‏
علیرضا حسینی- چین طی سال های اخیر دیگر با وسعت و با جمعیتش خودنمایی نمی کند. چین امروزه به قدرتی تبدیل شده است که چه در بحث اقتصاد، چه امنیت و چه سیاست خارجی تلاش کرده به عنوان یک قدرت بزرگ مطرح باشد. قدرتی که برای آمریکا به دردسری در سرزمینهای شرق آسیای دور تبدیل شده است. اگر آمریکا می خواهد در افغانستان پایگاهی داشته باشد، حالا با چین روبهروست. اگر بحث اقتصاد اروپا و یورو مطرح است، زودتر از آمریکا پای چین در میان است و ... اما جدیدترین رویارویی چین و آمریکا در عرصه سایبری قابلتوجه است.

به گزارش شما، در آستانه دیدار رؤسای جمهور آمریکا و چین برای بررسی امنیت سایبری خود، رسانه های آمریکایی اخباری از  حملات هکرهای چینی و سرقت حساسترین اطلاعات سلاحهای استراتژیک نظامی آمریکا از سوی چینیها  منتشرکردند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از گزارش پنتاگون به سنای آمریکا، گزارش داد که  هکرهای چینی موفق شده‏اند سیستم تصویربرداری هواپیماهای بی‏سرنشین، سامانه ‏انرژی هدایت شده (سامانه هدایت لیزری)، سامانه  موشکهای پاتریوت، سامانه موشکی ضدبالستیک تاد (THAAD)، طرحهای مرتبط با جنگندههای فوق پیشرفته اف 35 و ‏همچنین جنگنده اف 18 و هواپیمای وی 22 اوسپری و بالگرد اچ یو 60 بلک هاوک و سرانجام ناوجنگی جدید نیروی دریایی ‏آمریکا به نام  لیتورال را به سرقت ببرند. در همین حال سی ان ان  به لیست سرقتی بالا  اطلاعات  سامانه موشکی ‏«آیجیس» ‏ را هم اضافه کرد.

این گزارش در حالی منتشر می شود که  سرویس اطلاعاتی استرالیا یکی از متحدان اصلی آمریکا در شرق دور در برابر چین اعلام کرده که هکرهای چینی توانسته‌‌‌اند هند اطلاعات پایگاههای جاسوسی  وابسته به سازمان اطلاعاتی استرالیا را  به دست آورند. در چنین شرایطی جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران گفت که  امنیت سایبری اولویت اصلی دولت آمریکا است  و این موضوعی است که همیشه در هر سطح در دیدار با همتایان چینی خود مطرح کردیم و ‏در اوایل ژوئن نیز اوباما در دیدار با همتای خود بیان می کند.‏ به این ترتیب باراک اوباما  و شی جین پینگ ‏ هفته آتی در کالیفرنیای آمریکا در حالی باهم  دیدار  میکنند که رقیب چینی توانسته است بار دیگر توانایی خود را در  عرصه جاسوسی سایبری به رخ رقیب بکشد. روزنامه واشنگتن پست این اقدام چین را بسیار خطرناک توصیف کرده که می تواند پیامدهای جدی برای روابط دو کشور داشته باشد.

گزارش های منتشر شده از سرقت اطلاعات نظامی آمریکا تنها نشان دهنده  اقتدار سایبری چین در  برابر آمریکا نیست. چین برای اولین بار قرار است در جریان یک رزمایش از واحدهای متخصص رزمی در زمینه تکنولوژی دیجیتالی استفاده کند.‏ خبرگزاری شینهوا گزارش داد که پکن در ماه آینده اولین رزمایش تکنولوژی دیجیتالی ‏خود را برگزار خواهد کرد.‏

 براساس این گزارش  این اولینبار است که رزمایش ارتش آزادیبخش خلق چین با مشارکت واحدهای دیجیتالی، نیروهای عملیات ‏ویژه، حمل و نقل هوایی ارتش و نیروهای ضدالکترونیکی صورت میگیرد.‏ این رزمایش در منطقه دور افتاده مغولستان واقع در شمال چین، نوع جدیدی از نیروهای رزمی که از ‏تکنولوژی دیجیتال در راستای جنگ اطلاعاتی استفاده میکنند، آزمایش خواهند شد.‏

روزنامه چاینا دیلی در مطلبی می نویسد که مسایل پیچیده است و بهواقع نمیتوان بهسرعت آن را حل کرد. چین حالا در خاورمیانه هم برای آمریکا حرفهای جدیدی دارد. نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه تأکید کرده است، اگرچه آمریکا یکی از کشورهای اثرگذار در فرایند تحولات خاورمیانه است اما جامعه بین الملل خواستار ایفای نقش مهمتر از جمله از سوی چین است تا توازن در منطقه برقرار شده و باعث یکهتازی آمریکا نشود.

 وی تصریح کرد، چین هم می خواهد نقش سازنده و فعالتری در پیشبرد صلح خاورمیانه داشته باشد.

 

https://shoma-weekly.ir/Jrgh5W