سیاسی

سالم سازی محیط کار به سازمانهای دیگر تعمیم داده شود

لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، در خصوص راهکارهای زندگی قرآنی که در قرآن کریم به آن‌ها اشاره شده است، اظهار کرد: خداوند خود در قرآن می‌فرمایند: قرآن سرچشمه همه علوم است و نیز می‌فرماید: این قرآن عامل هدایت است، هم هدایتگر است و هم شاخص و جداکننده راه‌ها.
لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، در خصوص راهکارهای زندگی قرآنی که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است، اظهار کرد: خداوند خود در قرآن میفرمایند: قرآن سرچشمه همه علوم است و نیز میفرماید: این قرآن عامل هدایت است، هم هدایتگر است و هم شاخص و جداکننده راهها.

وی افزود: قرآن به هدایت فردی و اجتماعی افراد نیز اشاره دارد: خانواده اولین عنوان ساخت جامعه است و در خانواده برای هر فردی شرح وظایفی مشخص شده است، در خانواده قرآنی فرزندی که میخواهد متولد شود، پیش از تولد وی مشخص است که چگونه تربیت خواهد شد، در قرآن ذکر شده که اگر فرزندتان دختر است، از نظر پوشش و عفاف و حجاب چگونه باید باشد و نیز نحوه سخن گفتن، راه رفتن، فکر کرن و همه اینها برای یک بانوی مسلمان ذکر شده است، همچنین اگر پسر است، برای او نیز رعایت عفاف حجاب روی است، عفاف و حجاب ابتدا از آقایان آغاز میشود، قرآن در ابتدا آقایان را به عفاف و حجاب دعوت میکند ولی میفرماید که بانوان هم آن را رعایت کنند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظایف این فراکسیون در خصوص ترویج فرهنگ قرآن در کشور اظهار کرد: به فرموده خود قرآن کریم، این قرآن کتابی است که به استوارترین راهها هدایت میکند.

وی افزود: بر همین اساس و به جهت اینکه مجلس شورای اسلامی نیز باید در همه امور مملکت برای گسترش این فرهنگ سرمایه گذاری کند، لزوم استفاده از ظرفیتها و تواناییهای همه نمایندگان و کمیسیونها با هر دین و مذهبی احساس شد، از این رو فراکسیون قرآن و عترت را راه اندازی کردیم. با توجه به شعور و ظرفیت و علاقهمندی که نمایندگان به محضر قرآن و عترت دارند، ما شاهد این هستیم که امضای نمایندگان غیر مسلمان هم حتی در بسیاری از طرحهایی که برنامه ریزی و فراهم شده، دیده میشود.

وی گفت: در طول این سالها از مجلس هفتم به بعد که در خدمت جامعه قرآنی هستیم، برنامه ریزیهایی در جهت ساماندهی فعالیتهای قرآنی با هماهنگیها و رایزنی و حمایتهایی که با دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفت، منجر به تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی شد که جایگاه بسیار رفیع و والایی دارد و بسیاری از مشکلات شاخههای مختلف فرهنگی ما اعم از سینما، تئاتر و بسیاری از مسائل فرهنگی دیگر اگر از این ساختار الگو برداری کنند، میتوانند تاثیر گذار و پاسخگو باشند و امیدوار به اینکه میتوانند از همه ظرفیتها استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: این ساختار در یک جایگاه رفیع سیاست گذاری و نظارت با مشارکت و عضویت همه کسانی که میتوانند در این موضوع تاثیر گذار باشند، این موضوع به گسترش فرهنگ قرآنی به نحو شایستهای کمک میکند، کمیته پایشی که ما بعد از تشکیل این ساختار مصوب کردیم و جلسات آن مرتب و مکرر برگزا میگردد، برای نظارت بر همه فعالیتهای اعم از نمایشگاه تا فعالیتهای قانون گذاری، اقداماتی که در جای جای کشور صورت میگیرد و ایجاد فضای دغدغههای لازم، پیگیری مطالبات رهبری، تاکید مقام معظم رهبری بر انس با قرآن، سبک زندگی، آموزش عمومی متون قرآنی، آشنایی با فرهنگ قرآنی، خواص فرهنگ قرآنی اشان گسترش یافته، باید برای گسترش فرهنگ عمومی در سطح عمومی بکوشیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درخصوص تفکیک محیطهای کاری خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح خانمها و آقایان راحتتر نیز هستند. حتی اگر این کار در کلاسهای درس و دانشگاه نیز اتاق بیفتد، افراد میتوانند راحتتر فعالیت کاری خود را انجام دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای این جداسازیها الزامی وجود ندارد، اظهار کرد: به هر حال کار ارزشمندی است که اگر اجرایی شود تبعات خوبی را به همراه خواهد داشت و این در حالی است که خللی در انجام وظایف افراد ایجاد نمیکند.

وی با بیان اینکه این کار در کشورهای دیگر نیز انجام شده است، ادامه داد: در حوزههای اشتغال، حمل و نقل، فضاهای آموزشی، اماکن عمومی، فضاهای تفریحی و... این طرح در کشورهای دیگر نیز انجام شده است.

افتخاری با تاکید بر اینکه به نظر بنده طرح عدم حضور بانوان در سمتهایی مانند رئیس دفتری که شهرداری تهران انجام داده، بسیار ارزشمند است، گفت: بهتر است که سایر سازمانها نیز از این برنامهها و اجرای آن بهرهمند شوند.

https://shoma-weekly.ir/XCWIlm