بین الملل

سازمان ملل قدرت و اراده لازم برای حل مسائل بین المللی را ندارد

پس گرفتن دعوت از سوی‌بان کی مون نقطه تاریکی در کارنامه یان کی مون در دبیرکلی وی بر سازمان ملل است که تحت فشار آمریکا تصمیم خود را در عرض ۲۴ ساعت تغییر می‌دهد.
هفته گذشته و در آستانه چند روز مانده به آغاز کنفرانس ژنو ۲ برای حل بحران سوریه‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آورد. از‌‌ همان ساعات ابتدایی این دعوت آمریکایی‌‌ها اعلام کردند که ایران برای حضور ژنو۲ باید قطعنامه ژنو۱ را به عنوان پیش شرط بپذیرد که این مسئله با مخالفت جمهوری اسلامی رو به رو شد. ۲۴ ساعت بعد سخنگوی‌ بان کی مون در یک اقدام بی‌سابقه دعوت آقای دبیرکل را پس گرفت و اعلام کرد ایران به علت نپذیرفتن قطعنامه نشست ژنو۱ در نشست ژنو۲ حضور نخواهد داشت. توجیهی که کاملا مشابه پیش شرط آمریکایی‌ها برای حضور ایران در نشست ژنو ۲ بود. به همین بهانه و همچنین برگزاری نشست ژنو ۲ به سراغ محمد فرهاد کلینی کار‌شناس استراتژیک مسائل بین الملل رفتیم و نظر او را جویا شدیم:

محمد فرهاد کلینی در گفتگو با شما در خصوص پس گرفتن دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران اظهار کرد: متاسفانه سازمان ملل متحد قدرت و اراده لازم برای حل مسائل بین المللی را ندارد و این اقدام بسیار سوال برانگیز است و جای تامل فراوانی را دارد.

وی افزود: پس گرفتن دعوت از سوی‌بان کی مون نقطه تاریکی در کارنامه یان کی مون در دبیرکلی وی بر سازمان ملل است که تحت فشار آمریکا تصمیم خود را در عرض ۲۴ ساعت تغییر می‌دهد.

سازمان ملل ارزیابی لازم را انجام نمی‌دهد

این کار‌شناس مسائل بین المللی به نوع برخورد سازمان ملل با مسائل بین المللی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این اقدام نشان داد که سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین المللی ارزیابی لازم را برای چگونگی حل مسائل بین المللی انجام نمی‌دهد.

کلینی در خصوص نشست ژنو۲ هم گفت: با توجه به صحبت‌هایی که در روزهای آغازین نشست انجام می‌شود وحدت رویه در بین شرکت کنندگان در این نشست وجود ندارد و این اختلاف میان روسیه و آمریکا بیشتر است.

نشست ژنو۲ تنها عرض اندام قدرت‌ها است

وی به اظهارات کری و لاوروف اشاره کرد و اظهار کرد: صحبت‌های کری و لاوروف نشان می‌دهد که سه مسئله در نشست ژنو وجود دارد که عده‌ای روی دولت بشار اسد نظر دارند، عده‌ای روی دولت انتقالی و عده‌ای نیز روی معارضین که نشان دهنده عدم جامع نگری اعضای شرکت کننده در نشست ژنو است.

این کار‌شناس مسائل بین المللی نشست ژنو۲ را نشستی برای عرض اندام برخی کشور‌ها دانست و گفت: با توجه به عدم جامع نگری شرکت کنندگان در این نشست این نشست تنها یک فضا برای عرض اندام برخی از کشور‌ها را فراهم می‌کند.

کلینی به کشورهایی که در این نشست حضور دارند هم اشاره کرد و گفت: کشورهایی که در این نشست وجود دارند از منطقه دور هستند و نسبت به بحران سوریه احاطه کامل را ندارند بنا براین ممکن است از آن‌ها در راستای خواست معارضن سوری استفاده شود و این نشان می‌دهد که نگاه واقع بینانه‌ای برای حل بحران سوریه وجود ندارد.

بین ۴ مقام اصلی عربستان در خصوص سوریه اختلاف وجود دارد

وی در خصوص نقش عربستان سعودی در نشست ژنو۲ و همچنین باز پسگیری دعوت از ایران اضافه کرد: نمی‌توان به طور دقیق گفت که معارضان سوری بر روی عربستان و مواضعش در سوریه اثر می‌گذارند و یا عربستان بر آن‌ها اثر می‌گذارد و نمی‌توان در خصوص وزن عربستان در تحولات سوریه نظر دقیقی داد.

این کار‌شناس مسائل بین المللی افزود: در داخل عربستان هم در حال حاضر بین ۴ مقام اصلی این کشور اختلاف نظر در خصوص سوریه وجود دارد و این چالش نشان می‌دهد که تنها دستگاه امنیتی در عربستان قصد دارند نگاه خود را مطرح کند و باقی دیدگاه‌ها را در خفا نگه دارد.

کلینی افزود: ما خبر داریم که جناح‌های دیگر که موضع دیگری در خصوص مسائل سوریه دارند، حتی موضع خود را به کشورهای غربی گفته‌اند و اعلام کرده‌اند که جهت گیری حاضر از سوی جناح امنیتی عربستان هدایت می‌شود.

وی گفت: با توجه به فضایی که در نشست ژنو۲ حاک است این اختلاف نظران و نگرش‌های متفاوت با برگزاری یک نشست یکی نمی‌شود و نمی‌توان انتظار داشت مسائل سوریه در نشست ژنو۲ حل و فصل شود.

https://shoma-weekly.ir/gQy7bK