سیاسی

ساختار آمریکا نیازمند پلیس خشن و سرکوبگر است

. دولت آمریکا نمی‌خواهد با خشونت پلیس مقابله کند، چون آمریکا کشوری پلیسی است. علتش هم اختلاف طبقاتی زیاد، درگیری‌های بالای نژادی و مشکلات زیاد اجتماعی و سیاسی در این کشور است. از این‌رو دولت آمریکا نیاز به پلیس خشن برای سرکوب مردم دارد.

فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل بینالمللی پیرامون اعتراضات اخیر آمریکا که در پی اعتراض به قتل نژادپرستانه و وحشیانه سیاهپوستی به نام جورج فلوید شکل گرفت، احتمال تجزیه آمریکا را با این وقایع صفر دانست و در خصوص افول آمریکا گفت: سالهاست افول این کشور اتفاق افتاده و آمریکا کشور رو به افولی است و اتفاقات اخیر این امر را تسریع میکند.

وی پیرامون فروپاشی ایالات متحده آمریکا مطرح کرد: فروپاشی نظیر آنچه که برای شوروی به وقوع پیوست بعید است در آینده نزدیک برای آمریکا رخ بدهد.

این تحلیلگر مسائل بینالمللی این موضوع را رد کرد که اعتراضات اخیر آمریکا سوپاپ اطمینانی برای اعتراضات گستردهتر علیه بیکاری و نابسامانی اقتصادی در این کشور است و پیرامون ارزیابیاش از وقایع اخیر این کشور گفت: بحث نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا جدید نیست. دولت آمریکا نمیخواهد با خشونت پلیس مقابله کند، چون آمریکا کشوری پلیسی است. علتش هم اختلاف طبقاتی زیاد، درگیریهای بالای نژادی و مشکلات زیاد اجتماعی و سیاسی در این کشور است. از اینرو دولت آمریکا نیاز به پلیس خشن برای سرکوب مردم دارد.

وی در ادامه افزود: زمانی که پلیس آمریکا وظیفهاش را انجام میدهد و با خشونت با مردم برخورد میکند دولت نمیتواند با پلیس خاطی برخورد جدی کند، چون بقیه پلیسها میگویند ما وظیفه خودمان را که اعمال خشونت است انجام دادیم و با ما برخورد شد. پس آنها هم در انجام وظیفهشان مردد میشوند و سیستم از هم میپاشد، زیرا سیستم آمریکا به خاطر خشونت پلیس پا بر جاست. بنابراین خشونت پلیس ادامه مییابد و همانطور که در گذشته تظاهرات توسط دولت آمریکا بهطور جدی سرکوب شده، این بار هم ممکن است دولت آمریکا در سرکوب اعتراضات و تظاهرات موفق شود.

ایزدی ابراز امیدواری کرد: ما در آمریکا شاهد روند آگاهی و بیداری مردمی هستیم. مردم آمریکا متوجه ماهیت سیستم کشورشان شدهاند. اگر در این مقطع آمریکا موفق به سرکوب تظاهرات شود این قضیه آتش زیر خاکستر است و بهتدریج مردم بیدارتر میشوند و زمانی میرسد که امکان سرکوب عموم مردم نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظورتان از مردم قشر سیاهپوستان آمریکا و کسانی است که از نظر مالی در مضیقه هستند، گفت: منظورم عموم مردم آمریکاست، چون اکثر مردم این کشور از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دارند، چه سفیدپوست و چه سیاهپوست. به خاطر همین آمریکا رتبه اول را در مرگ بر اثر بیماری کرونا دارد، چون همه مردم بیمه نیستند و هزینههای درمانی مانند سایر هزینهها بالاست.

وی در خصوص تأثیر وقایع اخیر آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه سال 2020 مطرح کرد: دو نامزد انتخاباتی میخواهند استفاده سیاسی خودشان را از شرایط موجود ببرند. ترامپ به دنبال جذب رأی قشر نژادپرستان در آمریکا و جو بایدن دنبال جذب رأی سیاهپوستان است، ولی هر دوی اینها رویشها و ریزشهایی دارند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که حقوق بشر در آمریکا برای چه کسانی است، اشاره کرد: حقوق بشر برای یک درصدی است که دارند از سیستم آمریکا استفاده میکنند. در آمریکا حقوق بشر برای عموم مردم وجود ندارد. نمونهاش را در قتل جورج فلوید سیاهپوست دیدید که چگونه پلیس آمریکا میتواند سیاهپوستی را در روز روشن زیر پایش خفه کند، چون وظیفهاش این است که خشن باشد. اینجاست که درمییابید حقوق بشر آمریکایی یعنی چه.

https://shoma-weekly.ir/96QjdN