بین الملل

زهر چشم طالبان از رئیس جمهور دوازدهم

«ممنون حسین» نامزد مورد حمایت حزب حاکم «مسلم لیگ» به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان انتخاب شد.

امیر صابری-  «ممنون حسین» نامزد مورد حمایت حزب حاکم «مسلم لیگ» به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور پاکستان انتخاب شد.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی و چهار مجلس استانی برای انتخاب رئیس‌جمهور رأی‌گیری کردند که نهایتاً «ممنون حسین» تنها رقیب خود را کنار زد و به عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب شد.

در پاکستان کمیته ای متشکل از اعضای پارلمان ملی و نمایندگان مجالس چهار استان رئیس جمهور را انتخاب می کنند. هر استانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تعداد یکسانی رأی می دهد. این اقدام به منظور رعایت تعادل در کشوری است که بیش از نیمی از مردم آن در پنجاب زندگی می کنند.

حسین برای انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور به 263 رأی نیاز داشت و با توجه به موقعیت حزبش این مسئله دور از دسترس نبود. تنها رقیب وی وجیه‌الدین احمد قاضی سابق دادگاه عالی نامزد «تحریک انصاف پاکستان» تحت رهبری «عمران خان» ستاره سابق کرکیت بود.

حسین 73 ساله از ماه سپتامبر و با پایان دوره پنج‌ساله ریاست‌جمهوری «آصف‌علی زرداری» جایگزین وی می‌شود. زرداری از حزب مردم بود که به عنوان یک حزب مخالف محسوب می‌شود. ممنون حسین که از اعضای کهنه کار حزب مسلم لیگ شاخه نواز شناخته می‌شود، از نزدیکان نواز شریف نخست وزیر پاکستان بوده و در سال ۱۹۹۸ در زمان دولت وقت نواز شریف به عنوان فرماندار ایالت سند در جنوب پاکستان فعالیت می‌کرد.

رئیس جمهور سمتی کاملاً تشریفاتی در پاکستان به‌شمار می رود و نمایندگان مجلس ملی، سنا و مجالس ایالتی رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند.

 

درهمین حال، صبح روز پیش از انتخاب ممنون حسین خان به‌عنوان رئیس جمهور جدید پاکستان در حدود 300 جنگجوی طالبان با حمله به زندانی در منطقه قبیله ای دره اسماعیل خان توانستند 250 نفر از همقطاران خود را از زندان آزاد کنند.

طالبان با استفاده از مواد منفجره و ایجاد شکاف در دیوارهای زندان به سلول ها داخل شده و با بلندگو همقطاران خود را صدا کرده و با خود برده‌اند. مردم دره اسماعیل خان از صدای مهیب انفجارها به خیابان ها ریختند اما هیچ خبری از نیروهای امنیتی و ارتش برای جلوگیری از اقدام طالبان نبوده است.

با این حساب به نظر می رسد اقای ممنون حسین درست در همان روز اول ضرب شست طالبان را چشیده است.

https://shoma-weekly.ir/XmMGkk