بین الملل

زندان های کالیفرنیا نمایشگاه حقوق بشر آمریکایی!

۲۹ هزار زندانی در اعتصاب غذایی سراسری در زندان های آمریکا شرکت کرده‌اند و هزاران زندانی هم در سر کار خود در زندان‌ها حاضر نشده‌اند
علیرضا یزدانی- نیویورک تایمز روز دهم جولای ۲۰۱۳ نوشت: «۲۹ هزار زندانی در اعتصاب غذایی سراسری در زندان های آمریکا شرکت کردهاند و هزاران زندانی هم در سر کار خود در زندانها حاضر نشدهاند». به گفته یکی از مقامات زندان، این بزرگترین اعتصاب غذای تاریخ کالیفرنیا است. در اعتصاب غذای قبلی، شش هزار نفر شرکت داشتهاند. نگهداری طولانیمدت در سلولهای انفرادی؛ دلیل آغاز اعتصاب غذا بود. اما به مرور، تمیز شدن زندانها، غذای بهتر، دسترسی به کتابخانه زندان و… به مطالبات افزوده شد.

در طول چندین دهه گذشته، دولت آمریکا همواره به دلیل بدفتاری و استفاده بیش از حد از خشونت علیه زندانیان در مجامع بین المللی و حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

    شرایط غیر انسانی زندانها

در سال ۲۰۱۱، دادگاه عالی آمریکا به ایالت کالیفرنیا دستور داد تا به دلیل شرایط غیر انسانی زندانها، ده هزار تن از زندانیان را کاهش دهد. در زندانی در پلیکان بی سه هزار و ۴۰۰ نفر زندانی وجود دارد. یک سوم آنان در سلول انفرادی به سر میبرند. ۵۰۰ تن از این تعداد، بیش از ده سال است که در انفرادی زندانی هستند. ۷۸ تن از آنان هم بیش از ۲۰ سال است که در چنین شرایطی بهسر میبرند.

دادگاه فدرال در ماه گذشته، حکمی صادر کرد که شش هزار زندانی، به دلیل بودن در معرض خطر ابتلا به بیماری «تب دره»، به زندان دیگری منتقل شوند.

مقامات زندانها، زندانیان را تهدید کردهاند که اگر به اعتصاب غذا پایان ندهند، به «آشوب دست جمعی» متهم خواهند شد. نتیجه این اتهام هم این است که احتمالاً خروج از سلول انفرادی برای هواخوری و دریافت غذا از منابع شخصی و احتمال بخشودگی در آینده محروم خواهند شد.

 

   سلول انفرادی شکنجه عادی زندان های آمریکا

سلول انفرادی مانند عالم قبر است. بسیاری از افراد به سرعت از درون ویران میشوند و ویرانی درونی به صورت ویرانی برونی خود را به نمایش خواهد گذاشت.

مشهورترین زندانی سیاسی جهان، نلسون ماندلا که بیش از همه زندانیان سیاسی در سلول انفرادی بوده است، در کتاب «راه آزادی» میگوید: بسیاری از ما حاضر بودیم که همهروزه شلاق بخوریم، اما از سلول انفرادی بیرون بیاییم. برای اینکه سلول انفرادی انسانیت آدمی را از او سلب میکند. چون انسانیت ما در روابط جمعی با دیگر انسانها شکل میگیرد.

یکی از دلایل زندانی کردن زندانیان در سلولهای انفرادی «آدمفروشی» است. یعنی از زندانی خواسته میشود که علیه گنگها به مقامات زندان گزارش دهد. زندانی میداند اگر چنین کند با خطر کشته شدن به دست گنگها مواجه خواهد شد، میان مرگ و زندگی در سلول انفرادی، دومی را انتخاب میکند. یکی از مطالبات اعتصابکنندگان، پایان بخشیدن به این فرایند- جاسوسی یا انفرادی- است.

هافینگتون پست از یک زندانی صحبت میکند که به مدت ۱۶ سال در انفرادی است و در طی این مدت فقط و فقط چهار مرتبه خورشید را دیده است. او همچنان در سلول انفرادی به سر میبرد و روشن نیست در چه زمانی از آن بیرون خواهد آمد. خانوادههای این گونه زندانیان، این رفتار را مصداق شکنجه به شمار آوردهاند.

https://shoma-weekly.ir/hq62T4