بین الملل

زنان فرانسه جرئت استفاده از مترو را ندارند قدردانی وزیر لبنانی از دختر نوجوانی که حاضر به مسابقه با حریف صهیونیست نشد عضو پارلمان عراق: ایران بارها خطر گروههای مسلح در اقلیم را به عراق گوشزد کرده است رسانه عبری: شمار عملیات ضد صهیونیستی نسبت به سال گذشته چند برابر شده است سفیر آلمان به وزارت امور خارجه احضار شد وزیر خارجه سوریه صدور قطعنامه علیه ایران را محکوم کرد اقدام مداخله جویانه پارلمان فرانسه علیه ایران

زنان فرانسه جرئت استفاده از مترو را ندارند

مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: روزبه‌روز به تعداد زنانی که از ترس آزار و اذیت با وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد نمی‌کنند، اضافه می‌شود. به همین خاطر حضور پلیس را مخصوصا در زمان‌هایی که آزار و اذیت بیشتر می‌شود، دو برابر می‌کنیم!

قدردانی وزیر لبنانی از دختر نوجوانی که حاضر به مسابقه با حریف صهیونیست نشد

وزیر فرهنگ در دولت پیشبرد امور لبنان ضمن ستایش اقدام تنیس‌باز لبنانی در خودداری از مسابقه با حریف اسرائیلی تاکید کرد که یکی دیگر از قهرمانان ما به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی نه گفت.

در پی خودداری «بیسان شری» تنیس باز لبنانی از مسابقه با حریف اسرائیلی در رقابت‌های بین‌المللی ستارگان پرتغال، «محمد وسام المرتضی» وزیر فرهنگ در دولت موقت لبنان با ستایش این اقدام ورزشکار لبنانی اعلام کرد، بیسان شری کوچکترین ورزشکار در رقابت‌های بین‌المللی تنیس روی میز بود که از بازی با حریف اسرائیلی امتناع کرد.

وی افزود، بیسان شری با انصراف از مسابقه با طرف اسرائیلی، از این رقابت‌ها کنار رفت و به این ترتیب یک قهرمان دیگر از کشور ما به عادی‌سازی با صهیونیست‌ها نه گفت.

«جهاد طه» سخنگوی جنبش حماس نیز در واکنش به این اقدام ورزشکار لبنانی در حمایت از مردم و آرمان فلسطین ضمن قدردانی از بیسان شری و همه ورزشکاران لبنانی که به اشکال مختلف همبستگی خود را با فلسطینی‌ها نشان داده و عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی را رد می‌کنند، تاکید کرد، خودداری ورزشکار زیر 11 سال لبنان از بازی با یک اسرائیلی بیانگر اصالت مردم لبنان بوده و ثابت می‌کند که همه نسل‌های عربی و اسلامی هرگونه عادی‌سازی با رژیم اشغالگر را تحت هر عنوانی رد می‌کنند.

چند روز قبل در ادامه حمایت ورزشکاران لبنانی از مردم فلسطین و رد هرگونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، «بیسان شری» تنیس‌باز لبنانی از مسابقه با حریف اسرائیلی در رقابت‌های بین‌المللی ستارگان پرتغال خودداری کرد.

این بازیکن زیر 11 سال لبنانی که در رشته تنیس روی میز رتبه اول جهان را دارد بعد از اینکه در قرعه کشی این دوره از رقابت‌ها به یک بازیکن اسرائیلی خورد تصمیم گرفت از مسابقات انصراف دهد.

این نخستین بار نیست که یک بازیکن لبنانی از مسابقه با حریف صهیونیستی انصراف می‌دهد. در تابستان گذشته «نادیا قاسم فواز» قهرمان لبنانی شطرنج در دور چهارم مسابقات خود در فستیوال بین المللی امارات از مسابقه با نماینده رژیم صهیونیستی انصراف داد.

پیش از این نیز «شربل ابوظاهر» ورزشکار نوجوان لبنانی در مسابقات هنرهای رزمی به میزبانی ابوظبی از رویارویی با ورزشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی انصراف داده بود.

این درحالی است که چه لبنانی‌ها و چه سایر ملت‌های عربی و مسلمان در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر نیز به اشکال مختلف انزجار خود از رژیم صهیونیستی و حمایتشان از مردم و آرمان فلسطین را ابراز می‌کنند.

عضو پارلمان عراق: ایران بارها خطر گروههای مسلح در اقلیم را به عراق گوشزد کرده است

یکی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به حضور گروههای تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق گفت: طرف ایرانی بارها موضوع را به دولت عراق گوشزد کرده اما دولت گام‌های جدی برنداشته است.

«محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق به دلایل ادامه حملات به عراق پرداخت.

وی به بغداد الیوم گفت: «محمد شیاع السودانی» توان رسیدن به راه حلی با کشورهای همسایه به منظور پایان حملات به شمال عراق را دارد زیرا او از اعتدال و میانه روی برخوردار است اما حل و فصل این پرونده اراده سیاسی و همکاری همه طرف‌ها را طلب می‌کند.

وی افزود: حملات ترکیه و ایران در اقلیم کردستان عراق و حمله آمریکا به مرزهای سوریه و عراق متمرکز است. علت این حملات تعلل در حل ریشه‌ای مشکل است.

البلداوی تاکید کرد: در اقلیم کردستان عراق گروه‌های مسلحی هستند که کشورهای همسایه را هدف قرار می‌دهند. طرف ایرانی بارها موضوع را به دولت عراق گوشزد کرده است که گروه‌های مسلحی در شمال عراق هستند اما دولت گام‌های جدی برنداشته است.

وی درباره راهکار حل مشکل هم بیان کرد: همکاری اقلیم برای بیرون راندن گروه‌های مسلح و خلع سلاح آنها و نیز ممانعت از فعالیت عناصر اطلاعاتی خارجی راهکار حل مشکل است.

رسانه عبری: شمار عملیات ضد صهیونیستی نسبت به سال گذشته چند برابر شده است

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد عملیات تیراندازی علیه نظامیان اسرائیل در کرانه باختری امسال نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل در گزارشی مفصل اعلام کرد عملیات تیراندازی علیه ارتش اسرائیل و مهاجران صهیونیست نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است.

براساس این گزارش، در سال 2022 تا به امروز (هلاکت) 31 اسرائیلی رسما اعلام شده است که در میان آنها 8 نظامی و درجه دار ارتش هم به چشم می‌خورند.

آمار مستند و به ثبت رسیده هم نشان می‌دهند که طی این مدت 281 مورد عملیات مسلحانه از تیراندازی گرفته تا پرتاب بطری آتش زا، حمله با سلاح سرد و تصادف عمدی هم به انجام رسیده است در حالی که در کل سال 2021 فقط 91 مورد عملیات انجام گرفته بود.

این شبکه عبری زبان همچنین خبر داد، حملات خودجوش مردمی هم که در سال 2021 میلادی 2 هزار و 946 مورد بود به 3 هزار و 382 مورد در سال 2022 افزایش پیدا کرده است.

به اعتراف این رسانه عملیات مسلحانه و درگیری با ارتش اسرائیل هم در مقایسه با سال گذشته 3 برابر شده است.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد، تا به امروز 2 هزار و 500 فلسطینی بازداشت شده‌ و 250 قطعه سلاح هم ضبط و 2 میلیون و700 هیار شیکل نیز از فلسطینیان مصادره شده است.

این رسانه ادعا کرد ارتش اسرائیل 500 عملیات ضد صهیونیستی را هم کشف و خنثی کرده است.

سفیر آلمان به وزارت امور خارجه احضار شد

در پی پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد رویدادهای اخیر ایران و تکرار اظهارات مداخله‌جویانه و بی‌پایه و اساس مقامات آلمانی، هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

مرکز اطلاع رسانی وزارت خارجه ایران اعلام کرد هانس اودو موتسل، سفیر جمهوری فدرال آلمان، به علت «پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر» به وزارت امور خارجه احضار شده است.

در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات مداخله جویانه و بی پایه و اساس مقامات آلمانی به سفیر این کشور ابلاغ شد.

همچنین به سفیر آلمان گفته شد قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشر گامی اشتباه بر اساس رویکردی کاملا سیاسی و ابزاری نسبت به حقوق بشر و از اساس مردود است و جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای آن تعریف شده، همکاری نخواهد کرد.

همچنین تصریح شد همراهی آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تحریم های یکجانبه آمریکا که نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران را موجب شده، این کشورها را فاقد هر گونه وجاهت و صلاحیت برای طرح ادعاهای حقوق بشری می‌کند.

سفیر آلمان اظهار داشت: مراتب را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه صدور قطعنامه علیه ایران را محکوم کرد

وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی با همتای ایرانی صدور قطعنامه اخیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران و بهره‌برداری کشورهای غربی از ساز و کارهای بین‌المللی برای اهداف و مقاصد سیاسی خود را محکوم نمود.

در گفتگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه، در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه سوریه در این گفتگو صدور قطعنامه اخیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران و بهره‌برداری کشورهای غربی از ساز و کارهای بین‌المللی برای اهداف و مقاصد سیاسی خود را محکوم نمود.

اقدام مداخله جویانه پارلمان فرانسه علیه ایران

قانونگذاران فرانسوی در اقدامی مداخله جویانه یک قطعنامه غیرالزام آور را به بهانه حمایت از اغتشاشات اخیر علیه ایران به تصویب رساندند.

نمایندگان پارلمان فرانسه امروز دوشنبه در اقدامی مداخله جویانه یک قطعنامه غیرالزام را به بهانه حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران به تصویب رساندند و از دولت‌های اروپایی خواستند فشار بیشتری بر ایران وارد کنند.

خواهرزاده رهبری یا دختر شیخ فریب خورده؟

خواهرزاده آیت‌الله خامنه‌ای بازداشت شد. این خبری هست که شبکه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی و اینترنشنال ‌در سطح گسترده منتشر کردند و تلاش نمودند با بهره‌گیری از این خبر به نوعی اعتبار نظام را زیر سؤال ببرند. این رسانه‌ها در حالی از فریده مرادخانی به عنوان خواهرزاده رهبری یاد کردند که او دختر شیخ علی تهرانی است که در زمان جنگ به همراه پدرش به نزد صدام رفته و زیر پرچم صدام و با پول منافقین و بعثی‌ها بزرگ شده است. کاربری در ذیل این خبر رسانه سعودی نوشت: اما کج‌فهم‌ها نمی‌فهمند که انتشار این خبر اتفاقا تبلیغی برای جمهوری اسلامی هست و این اقدام نشون میده رهبر انقلاب در راه حفظ نظام و انقلاب با هیچکس مماشات نمی‌کنه حتی منتسبان نزدیکش. در جمهوری اسلامی ایران خواهرزاده رهبر بودن امتیاز حساب نمیشه و فرقی با سایر مردم نداره.

منتظر سرما باشید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه به اوکراینی‌ها هشدار داد که منتظر هفته‌ بی‌رحمانه دیگری از سرما و تاریکی باشند.

گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای خارجه ایران و لهستان
وزیر امور خارجه در یک گفت‌وگوی تلفنی با زیبیگنیو رائو وزیر خارجه جمهوری لهستان درباره مناسبات دوجانبه، مسائل کنسولی و برخی تحولات بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر پرداخت. امیرعبداللهیان در این تماس به روابط خوب موجود میان جمهوری اسلامی ایران و لهستان، اشاره کرد. وزیر خارجه لهستان نیز با اشاره به سابقه تاریخی مناسبات دو کشور، بر اهمیتی که دولت لهستان برای روابط با تهران قائل است، تأکید کرد. زیبیگنیو رائو، ایران را شریک مهم لهستان در منطقه توصیف کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها به موفقیت برسد.
قرارداد
۳۰۰ میلیون دلاری با مسکو برای صادرات خودرو
نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، با اشاره به صادرات خودروهای تولیدی کشور اظهار داشت: تاکنون هزار خودروی تولید ایران به ونزوئلا صادر شده است، ضمن اینکه با توجه به استقبال این کشور از خودروهای تولید ایران، روند صادرات خودرو به این کشور ادامه دارد. وی با بیان اینکه روسیه نیز یکی از مشتریان خودروهای ایرانی است، افزود: یک تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیون دلاری برای صادرات خودرو به این کشور امضا شده است. وی بیان داشت: روسیه و ونزوئلا دو بازار خوب برای صادرات خودروی ایرانی است و اگر شرایط صادرات فراهم شود، ما از لحاظ صادرات خودرو می‌توانیم جایگاه مناسبی پیدا کنیم. نجفی منش با بیان اینکه پیش از این نیز خودروهای ایرانی به کشورهای ارمنستان و آذربایجان صادر شده است، افزود: صادرات خودرو به کشورهای مختلف نشان می‌دهد که خودروهای تولید داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است، اما برای توسعه صادرات باید تلاش کرد تا کیفیت خودروهای تولید داخل باز هم ارتقا یابد.

مفسر بزرگ عرب حامی تیم ملی

عبدالباری عطوان مفسر و تحلیلگر بزرگ عرب خطاب به آمریکایی‌ها و تجزیه‌طلبان گفت: «نشان پرچم ایران را حذف می‌کنید؟ با چه منطقی؟ مگر شما آمریکایی‌ها ادعای دموکراسی و متمدن بودن ندارید؟ این نشان از غرور، تکبر و نژادپرست بودن شما دارد! برای بازی پرچم ایران به دست می‌گیریم و پای تلویزیون حامی ایران خواهیم بود.

فقر در آلمان به طرز قابل توجهی افزایش یافته است
فارس در گزارشی به نقل از البیان نوشت: یک مطالعه تخصصی نشان داده که فقر در آلمان در دهه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. موسسه علوم اقتصادی و اجتماعی (WSI) وابسته به بنیاد هانس بوکلر، که نزدیک به اتحادیه‌های کارگری در آلمان است، روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: نسبت افراد فقیر که کمتر از ۵۰ درصد درآمد متوسط ​​دارند، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. این گزارش تاکید کرد: موارد زیادی وجود دارد که حاکی از تشدید فقر در سال‌های بعد به دلیل عواملی مانند همه گیری کرونا (کووید ۱۹)، انفجار قیمت انرژی و تورم بالاست. نویسندگان گزارش، نتیجه مطالعه خود را با این جمله خلاصه کردند که تعداد افراد تحت تأثیر فقر در آلمان در سال ۲۰۱۹ بیش از هر زمان دیگری بود. آنها توضیح دادند باوجود توسعه اقتصادی خوب در دهه گذشته و نرخ پایین بیکاری در آلمان، خانواده‌های فقیر از این امر بهره مند نشدند، بلکه وضعیت آنها همچنان رو به افول است. در این گزارش آمده است که شکاف فقر ​​یعنی مبلغی که یک خانواده متوسط ​​از دست می‌دهد تا زمانی که به زیر خط فقر می‌رود از ۲۹۶۸ یورو در سال ۲۰۱۰ به ۳۹۱۲ یورو در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است

کابینه دیوانه در انتظار صهیونیست‌ها

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشبرد امور رژیم صهیونیستی که دوره‌اش با روی کار آمدن کابینه آتی این رژیم به پایان می‌رسد، انتخاب آوی ماعوز را «دیوانگی» دانست. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو توافقی با حزب دینی «نوعم» امضا کرد که بر اساس آن، آوی ماعوز رهبر این حزب به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیری منصوب می‌شود. ماعوز همچنین مکلف به تشکیل نهادی موسوم به «هیئت هویت یهودی» شد که ریاست آن برعهده خواهد داشت. یائیر لاپید در توئیتى نوشت: «هر روز که می‌گذارد روشن می‌شود که به جای کابینه‌ای کاملا راست‌گرا یک دولت کاملا دیوانه در حال تشکیل است
حکمرانی مجازی به سبک ایرلندی

نهاد تنظیم مقررات ارتباطی ایرلند «متا» که شرکت مالک اینستاگرام و فیسبوک است را مبلغ ۲۶۵ میلیون یورو (حدود ۲۷۵ میلیون دلار) جریمه کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته با این جریمه «کمیسیون محافظت از اطلاعات» ایرلند از سال گذشته تاکنون شرکت متا را بیش از ۹۰۰ میلیون دلار جریمه کرده است.

مدرنیته و بحران مصرف داروهای ضد افسردگی

طبق داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) استفاده از داروهای ضد افسردگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در ۱۸ کشور اروپایی تقریبا دو و نیم برابر افزایش یافته است

https://shoma-weekly.ir/EiCtGv