سیاسی

زنان خانه‌دار باید از حقوق بازنشستگی برخوردار شوند/ عدالت جنسی نسخه موثرتری از تساوی برای بهتر زیستن است

رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: تلاش ما این است که کاری که زن در منزل انجام می‌دهد، ارزش‌گذاری مادی شود و حقوق دریافت کند. گاهی اوقات برخی از خانم‌ها خانه‌دار هستند اما آنها هم باید کارشان ارزش‌گذاری اقتصادی هم بشود و پس از 20 تا 25 سال بتوانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با ترسیم ضرورت‌هایی برای بهبود فعالیت زنان یادآور شد زنان مسلمان دستورات دین اسلام همچون جایگزینی عدالت جنسی به جای برابری جنسی را زمینه ساز پیشرفت می دانند و آن را عامل محدودساز تلقی نمی کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای مختلف بر اساس سند توسعه هزاره که بر 8 محور تأکید دارد، ملزم هستند عمل کنند. این سند در سال 2000 در سازمان ملل به تصویب رسیده است. تمام کشورها در این 8 محور در حال حرکت هستند. چون این موضوعات همه در جهت بهتر زیستن هست و سازمان ملل بر این موضوعات تأکید دارد؛ به ویژه برای کشورهای کمتر توسعه یافته. یکی از این موضوعات بحث برابری جنسیت زنان است. البته اگر در سازمان ملل کنوانسیونی به تصویب برسد ما خودمان را ملزم نمی‌دانیم که تمام آن را اجرا کنیم چون ما دستورات دین خود را قوی‌تر می‌دانیم.

وی افزود: برابری جنسیتی شعار غربی‌هاست؛ ما معتقد به عدالت جنسیتی هستیم. ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که قواعد دینی حاکم بر زندگی ماست. برای نمونه خانم‌هایی که شاغل هستند وظایف همسری و مادری نیز بر عهده‌شان است، البته زن و شوهر گاهی اوقات همکاری دارند که امورات فرزندان و خانه را با هم پیش ببرند؛ با این حال و با وجود مهدکودک و کارگر و منشی، مسئولیت اصلی به عهده خانم خانواده است.

رییس سابق فراکسیون زنان مجلس درباره گرایش به سمت سبک زندگی اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) چند سال پیش مخاطراتی را در این زمینه احساس کردند و دستوری برای تهیه سند سبک زندگی اسلامی توسط دستگاه‌های فرهنگی دادند. با این سند می‌توانیم با توجه به اینکه دنیا دارد به سمت پیشرفت می‌رود، خودمان را همزمان به آداب دینی و اسلامی نیز مقید کنیم. این آداب می‌تواند در غذا خوردن، لباس پوسیدن، رفتارهای اجتماعی و حتی در معماری ما لحاظ شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه این سند را به عهده دارد.

فاطمه رهبر درباره موقعیت اجتماعی زنان در ایران اظهار کرد: تمام ادیان الهی دارای احکامی هستند که پیروان آن ادیان خود را مقید به رعایت اصول آن می‌دانند. به همین دلیل است که ما زنان ایرانی دستورات الهی را رعایت می‌کنیم و نه تنها آن را محدودیت نمی‌دانیم؛ بلکه برایمان لذت‌بخش نیز هست. زنان ایرانی در جامعه نقش فعال و پویایی دارند و بیش از 62 درصد از قبول‌شدگان دانشگاه‌ها زنان هستند.

رییس فراکسیون زنان مجلس افرود: تلاش ما این است که کاری که زن در منزل انجام می‌دهد، ارزش‌گذاری مادی شود و حقوق دریافت کند. گاهی اوقات برخی از خانم‌ها خانه‌دار هستند اما آنها هم باید کارشان ارزش‌گذاری اقتصادی هم بشود و پس از 20 تا 25 سال بتوانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

https://shoma-weekly.ir/KyChIC