بین الملل

"زره اطلاعاتی " ترکی-آمریکایی علیه سوریه

شورهای غربی و در راس آنها آمریکا با دیدن مقاومت نظام سوریه در پاک سازی شهرها از عناصر مسلح تروریستی و ناکام گذاشتن بحران آفرینان، هم اکنون مشغول فعالیت جاسوسی-اطلاعاتی جدیدی علیه سوریه هستند
کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با دیدن مقاومت نظام سوریه در پاک سازی شهرها از عناصر مسلح تروریستی و ناکام گذاشتن بحران آفرینان، هم اکنون مشغول فعالیت جاسوسی-اطلاعاتی جدیدی علیه سوریه هستند تا با به دست گرفتن مدیریت بحران این کشور و نفوذ عناصر اطلاعاتی به داخل اراضی این کشور، بحران را در مسیری که منافع صهیونیستی- غربی تامین کند، سوق دهند. اخیرا آنکارا با میزبانی چند نشست سری که میان مقام های اطلاعاتی کشورهای دشمن سوریه برگزار شد، به کانون دخالت در امور داخلی این کشور تبدیل شده است.
پایگاه خبری الانتقاد لبنان گزارش داد، در مرزهای مشترک ترکیه و سوریه، واشنگتن اقدامات عناصر مسلح در سوریه را رهبری و مدیریت می کند. چند روز پیش در آنکارا نشستی به نام گروه هماهنگی عملیات مشترک میان ترکیه و ایالات متحده آمریکا برگزار شد.لازم به ذکر است که در سفر اخیر هیلاری کلینتون  وزیر امور خارجه آمریکا به استانبول نیز برنامه همسو سازی تلاش ها، وضع مکانیزم ها و طرح ها برای رویارویی با تحولات سوریه مورد بررسی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی با وجود اندک بودن اطلاعاتی که از این نشست به بیرون درز کرده است، روزنامه حریت ترکیه خبر از تشکیل یک کارگروه اطلاعاتی در این نشست داده است که به واسطه آن یک پایگاه اطلاعاتی جدید توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا در مناطق مرزی ترکیه و سوریه ایجاد خواهد شد. در این پایگاه اطلاعاتی، کارشناسان برجسته در زمینه جاسوسی، جمع آوری اطلاعات و راهنمایی گروه های مسلح که پیش از این در پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت بودند، به جمع آوری اطلاعات و بحرانی کردن اوضاع سوریه خواهند پرداخت.
بنا به گزارش این روزنامه، ماموریت عناصر جاسوسی مذکور این است که در صورت نیاز به داخل اراضی ترکیه وارد شوند، به جمع آوری اطلاعات بپردازند و به هماهنگی اقدامات مسلحانه با گروه های فعال در داخل اراضی سوریه که علیه نظام سوریه مشغول فعالیت هستند، اقدام کنند.
شبکه خبری ان تی وی ترکیه گزارش داد، ایالات متحده، ماموران و مزدورانی را از سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) به مرزهای مشترک ترکیه اعزام کرده است. این عناصر ماموریت دارند تا از پناهندگان سوریه که در مرزهای این کشور مستقر هستند اطلاعات جمع آوری کنند. دیپلمات های آمریکایی همچنین ماموریت دارند تا عناصر شورشی را علیه نظام سوریه سازماندهی کنند.
شبکه خبری مذکور گزارش داد، آنکارا و واشنگتن در 24 مرداد با هم توافق کردند تا طرحی به نام زره اطلاعاتی ایجاد کرده و کارمندان  سیا که در افغانستان و پاکستان مشغول فعالیت هستند به مدیریت آن بپردازند.روزنامه ساندی تایمز انگلستان گزارش داده است که دستگاه اطلاعاتی انگلستان ارتش آزاد سوریه را به انواع اطلاعات مجهز می کند.روزنامه آلمانی بیلد آم سونتاگ (Bild am Sonntag) گزارش داد، جاسوس های آلمانی در سواحل سوریه مستقر هستند.
بنا به گزارش این روزنامه، این عناصر، اطلاعاتی را در اختیار مخالفان سوریه قرار می دهند تا علیه بشار اسد وارد جنگ شوند.این روزنامه تصریح کرد، مزدوران دستگاه اطلاعاتی آلمان در مورد کشتی هایی که در سواحل سوریه در رفت و آمد هستند به فعالیت می پردازند و از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند که با کمک این فناوری می توانند حرکت نیروهای نظامی را در عمق 600 کیلومتری متری داخل اراضی سوریه کنترل کنند. این جاسوسان اطلاعات خود را در اختیار افسران آمریکایی و انگلیسی قرار می دهند که این افسران هم به نوبه خود این اطلاعات را در اختیار ارتش آزاد سوریه قرار می دهند. بنا به گزارش یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، هیچ یک از دستگاه های اطلاعاتی کشورهای غربی مانند دستگاه اطلاعاتی آلمان دارای قدرت اطلاعاتی بالا نیست. مزدوران دستگاه اطلاعاتی آلمان همچنین در شهر اضته ترکیه که پایگاه پیمان آتلانتیک در آنجا قرار دارد، مشغول فعالیت اطلاعاتی هستند.

https://shoma-weekly.ir/cSAwRr