سیاسی

رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی: دستگاه های فرهنگی بودجه گیر و گزارش نده هستند

عبدالرضا مصری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با پاسداری از هویت فرهنگی و نقش مسئولان و دستگاههای فرهنگی در این زمینه بر لزوم تعیین متولی فرهنگی در کشور تاکید کرد.
رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با پاسداری از هویت فرهنگی و نقش مسئولان و دستگاههای فرهنگی دراین زمینه به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: دغدغه فرهنگی مقام معظم رهبری از بحث شبیخون فرهنگی که ایشان اعلام کردند شروع شد و متاسفانه در آن زمان توجه جدی به این مساله نشد و ما کاملاً این حرفها را در قالب شعار و به به و چه چه سپری کردیم و از نظر عملی کاری انجام ندادیم.

وی اظهار کرد: فرهنگ مقوله بخشنامه ای نیست و مقوله تک محوری نیز نیست بلکه مجموعه رفتار و گفتار و کردارها و سنتها و باورها است.

مصری تصریح کرد: متاسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون یک استراتژی تعریف شده و جامع فرهنگی نداریم که بدانیم در کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم مثلاً در مورد فرهنگ ازدواج یا رانندگی کجا هستیم و کجا می‌خواهیم برویم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: چون هیچ چیز در مورد فرهنگ در کشور ما تعریف نشده است لذا هر کس و هر گروهی که بیشتر زور دارد برابر آن زور خودش فضا را به آن فرهنگ آلایش می‌دهند، یا آن فرهنگ مثبت است یا منفی و بعد شروع می کنند به مقابله کردن یعنی هنر ما در مباحث فرهنگی فقط مقابله کردن شده است این در حالی است که ما باید اگر می خواهیم در فرهنگ موفق باشیم باید همه چیز را بسازیم.

مصری تاکید کرد: دستگاههای فرهنگی ما توفیق استراتژی رفتاری در ارتباط با ارایه الگوی فرهنگی مناسب ندارند یعنی جامعیت فرهنگی نداریم و منظور از جامعیت فرهنگی یعنی اینکه ما در هیچ مبحثی فرهنگ خاص نداریم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی سابق گفت: متاسفانه چون ما استراتژی فرهنگی خاصی در کشور نداریم لذا در این زمینه نیز منفعلانه عمل می کنیم مثلا وقتی که فصل بودجه است 200 دستگاه فرهنگی مثل قارچ سبز می شوند و خواستار اختصاص بودجه هستند و این بودجه بین آنها تقسیم می شوند اما زمانی که از انها گزارش عملکرد می خواهیم هیچ دستگاهی زیر بار نمی رود و توپ را در زمین دیگری می اندازد.

وی ادامه داد: ما دستگاه فرهنگی کم نداریم از دولتی و غیردولتی و نهاد عمومی غیردولتی و غیره دستگاه فرهنگی داریم و با این همه دستگاه فرهنگی اگر خوب کار می کردیم می توانستیم دنیا را نیز تسخیر می کنیم ولی می بینیم هنوز در شیش و بش فرهنگ خودمان نیز مانده ایم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: دستگاههای فرهنگی ما جزایر منفک از هم هستند که از خودشان نیز خبر ندارند، موسسات فرهنگی ما یک استراتژی ندارند که در این زمینه براساس این استراتژی عمل کنند. مثلا اگر از بنده به عنوان نماینده مجلس و راهبرد و استراتژی فرهنگی کشور شما چیست من نمی دانم. اما اگر بپرسند چند دستگاه فرهنگی دارید حداقل 40 الی 50 دستگاه فرهنگی نام می بریم زیرا در فصل بودجه همه آنها به ما مراجعه می کنند.

وی در مورد راهکار موثر در این زمینه نیز یادآور شد: ما باید استراتژی فرهنگی را تعیین کنیم و متولی اصلی در زمینه فرهنگ را مشخص کنیم تا همه دستگاهها حول آن محور عمل کنند مثلا اگر محور سازمان تبلیغات اسلامی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد باید این موضوع مشخص شود تا سایر دستگاهها نیز حول آنها عمل کند و آن دستگاه همه مسایل را تعیین و ضوابط را مشخص می کند.

مصری خاطر نشان ساخت: اگر این اقمار دور ان محور جمع شوند و استراتژی از آنها پخش شد و همه دستگاهها مسئولیت پیدا کردند قطعا می توانیم به جایی برسیم ولی در حال حاضر چون کسی خود را متولی فرهنگ نمی داند لذا در این زمینه مشکلات عدیده پیش می آید.

https://shoma-weekly.ir/1od1D8