سیاسی

رییس جمهور خواهان دور زدن اصول مردم‌سالاری است؟

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی گزارشی از عملکرد دولت در دومین سالگرد آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به مردم ارائه داد.
سلمان مهدوی-  محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران شنبه شب در گفتگوی زنده تلویزیونی گزارشی  از عملکرد دولت در دومین سالگرد آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به مردم ارائه داد.
باید از دولت احمدی نژاد برای اصل ورودش به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها قدردانی کرد، این طرح باید بسیار زودتر و به دست دولت های قبلی انجام می شد ولی دولت های قبلی نخواستند و یا نتوانستند وارد اجرای این جراحی عمیق اقتصادی شوند ولی متاسفانه دولت با وجود شجاعت در ورود به این میدان از مدیریت اجرایی قوی در اجرای این طرح برخوردار نبود.
رییس جمهور باید در ارائه این گزارش به مردم با استدلال سخن می گفت تا مردم از سخنان شخص اول اجرایی کشور قانع شوند نه اینکه با ادبیاتی سیاسی و عوام فریبانه تلاش کند تا ضعف های دولت را مخفی کرده و مشکل را به شخصیت ها و جریان های مجهول الهویه ارتباط دهد، رییس جمهوری، که هنگام جمع آوری آرای انتخاباتی با نام بردن از برخی شخصیتهای نظام در برنامه زنده تلویزیونی بهانه به دست فتنه گران می دهد، حالا چرا در جایگاه حق از بردن نام اشخاصی که مدعی است، از بازپس گیری وام های معوق جلوگیری می کنند، فشار می آورند، اطلاعات غلط می دهند، تبلیغ منفی می کنند و .... خودداری می کند.
باور این موضوع که دولت با تمام گستردگی در حوزه اجرایی تقصیری در اشکالات موجود اقتصادی کشور نداشته باشد و تمام مشکلات و ناکامی ها متوجه افراد و جریاناتی مجهول باشد، سخت و غیر ممکن است.
 در همین حال برخی تناقض های کلام احمدی نژاد هم جای بررسی دارد، رییس جمهور در بخشی از سخنان خود مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تحریم ها اعلام می کند و از کسانی که نقش دشمن را کمرنگ می کنند گلایه دارد و این در حالی است که وی پیش از این بارها در سخنرانی ها و مواضع خود اعلام کرده بود که تحریم ها بی اثر است و تاکید داشت که قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست.
برخی ادعاهای رییس جمهور هم جالب توجه است، این که "هدفمندی کام مردم را «شیرین» کرد" و "قدرت خرید اکثر مردم را بالا برد" ، یا "تورم تحت کنترل است" ، یا "افزایش تولید داشته ایم" ، اگرچه با نمودارهای تهیه شده در نهاد ریاست جمهوری و زیرمجموعه دولت همخوانی دارد، اما آقای رییس جمهور مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید، این ادعاهایی که شما در مورد هدفمندی می کنید با آنچه مردم و به ویژه اقشار کم درآمد در زندگی خود لمس می کنند، متفاوت است.
انتقاد از اصلاحیه‌های مکرر مجلس بر قانون هدفمندی یارانه‌ها، تأکید بر جنگ اقتصادی با دشمن، سوءاستفاده برخی افراد از آمارها، ‌تاکید دولت بر یک مرحله‌ای اجرا شدن این قانون و نادرست خواندن ادعای منتقدان مبنی بر پرداخت یارانه‌های نقدی از منابعی غیر از درآمدهای حاصل از اجرای این طرح و همچنین ادعای امکان 5 برابر شدن یارانه های نقدی هم بخشی از سخنان رییس جمهور بود که دیدگاه برخی نمایندگان مجلس هم در این خصوص خواندنی است.
ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در این زمینه می گوید: باید قبول کنیم که ما منابع نامحدود نداریم؛ حتی به اندازه سال گذشته هم درآمد نداریم اما هزینه های ما ثابت مانده است معنی حرف ما این است که باید به گونه ای مدیریت کنیم که اقتصاد کشور متلاشی نشود به تعبیر دیگر به عنوان مثال اگر بخواهیم به هر نفر ۲۰۰ هزار تومان بدهیم این روند تا چند سال ادامه پیدا می کند؟ بعد از پرداخت پول به مردم چه اتفاقی رخ می دهد، روشن تر اینکه آیا اگر در حال حاضر برای معیشت مردم پول بدهیم شغل آنها را چه خواهیم کرد؟ گرانی ها و نقدینگی کشور چگونه مدیریت می شود؟ اگر این پول نابود شود و صرف کالاهای ضروری و اساسی مردم نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟اگر به مردم بگوییم الان تا دو سال آینده به شما پول می دهیم اما پرداخت این پول قطع شود و تنها گرانی ها باقی بماند چه آینده ای در انتظار آن ها است؛ پاسخ آنها چیست؟
ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: اینکه رئیس جمهور گفته است افزایش نرخ ارز به طور مطلق به هدفمندی یارانه ها ارتباط ندارد از نظر کارشناسی چنین سخنانی صحیح نیست به دلیل اینکه هدفمندی یارانه ها و به تبع آن نقدینگی زیاد در دست مردم یکی از سلسله عواملی است که در افزایش نرخ ارز تاثیر گذار بوده است. درحقیقت یکی از مهم ترین عوامل افزایش نرخ ارز بحث هدفمندی یارانه ها است و شاید منظور رئیس جمهور در خصوص عدم ارتباط افزایش نرخ ارز با هدفمندی یارانه ها این بوده است که هدفمندی یارانه ها به تنهایی درافزایش نرخ ارز دخیل نبوده است  شاید وی واژه "فقط" را در این جمله فراموش کرده باشد چون اعلام این که هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ ارز تاثیری نداشته است از زبان رئیس جمهور صحیح نیست. اینکه وجود نقدینگی دردست مردم و در نهایت هجوم آن ها برای ذخیره سازی دلارها عاملی برای افزایش نرخ ارز بود که قابل کتمان نیست.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: رییس جمهور می خواهد سیاست های کلان را خود تعیین کند و قانون گذاری را نیز خود انجام دهد و اجرا را نیز در دست داشته باشد که این در نظام مردم سالار با تفکیک قوا ممکن نیست. رییس جمهور خواهان دور زدن اصول مردم‌سالاری است،ایشان طالب چیزی است که کشور ما را به جای استفاده از نظام مردم سالاری به یک روش فرد سالاری مبدل می کند. آنچه رییس جمهور مطرح می کنند  فریب  عمومی است چرا که مطرح می کنند ما می خواهیم به شما پول بدهیم  و پول در جیب شما بگذاریم در حالی که دولت ابتدا می خواهد با افزایش قیمت حامل های انرژی پول از جیب مردم بر دارد. با برنامه ای که دولت دارد هر لیتر بنزین  باید بشود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان و اگر بخواهند هر لیتر بنزین را بر مبنای قیمت فوب خلیج فارس در نظر بگیرند باید بگویند ۲۵۰۰ تومان گازوییل هم همین طور است.هر متر مربع گازوییل بر اساس برنامه های دولت باید ۱۰۰۰ تومان شود در حالی که امروز مردم  ۷۰ تومان برای گازوییل می پردازند. آیا مردم راضی هستند که قیمت ها در این سطح تغییر و بعد پول را برگردانند؟ اثرات تورمی توزیع یارانه نقدی بیش از این سرسام آور است و به نظر می رسد رییس جمهور  در پایان دوره دولت خود با طرح این مسائل به دنبال بهره برداری سیاسی و طرح فریب عمومی است.



https://shoma-weekly.ir/eYPyZO