سیاسی

رییس جمهور باید سعه صدر داشته باشد

از رئیس‌جمهورمان می‌خواهیم همان طور که از ما می‌خواهد مرا نقد کنید، تحمل نقد هم داشته باشد و نقد مردم را بپذیرد و آنجایی که نقد منصفانه و مشفقانه نیست با لحن ملایمی تذکر بدهد.
زین العابدین امیری - سردبیر یکی از رسانه های حامی روحانی نوشته بود: "اگر صدا را نمی شنیدم و فقط متن را می خواندم، گمان نمی کردم روحانی سخن می گوید." تیتر های روز بعد روزنامه ها این برداشت را تقویت می کرد که روحانی عصبانی بوده است. «عده ای به نام ایستادگی در برابر ابر قدرت ها جیب مردم را زدند» و تیترهای دیگری از این دست. با ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که از سالهای قبل از انقلاب روحانی را می شناخته و تجربه مشاوره به سه رییس جمهور با سلایق و خلقیات مختلف را دارد، در این زمینه به گفتگو نشسته ایم.


برخی معتقدند لحن دکتر روحانی در برخی سخنرانی های اخیر تغییر کرده است، لحن اخیر آقای رئیسجمهور در سخنرانی ها را مناسب می دانید؟

کسی که در رأس اجرایی بعد از رهبری قرار میگیرد، اول باید سعه صدر و تحمل داشته باشد. چرا گفته می شود انقلابیون از دیوار بالا میروند؟ آن لحن مناسب نیست.رئیسجمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است. باید با لحن صحیح و اخلاقی مردم را در جهت درست قرار بدهد. بنده قبول ندارم که این لحن، لحن درستی است. تنش و مشکل در کشور زیاد داریم. رئیسجمهور باید آرامش و سعه صدر داشته باشد و نقد همه را بپذیرد، اگر درست است اجرا کند، اگر درست نیست باید آن را با لحن مناسبی نقد کند.

ما در کشور چندین مشکل داریم، همان مسائلی که رهبر عزیزمان هم ورود کردند. مشکلات اقتصادی، فرهنگی، مسائل خانوادگی و مشکلات معیشتی از آن جمله اند. باید با لحن خوبی از مردم کمک بخواهیم. مردم ما خیلی همراه هستند. هر جا کمک خواستیم مردم یاریمان کردند. اینها فرزندانشان را به انقلاب دادهاند. پس باید با سعه صدر تحمل کنیم. نقدهای مردم را بپذیریم و یکی یکی آنها را بررسی و مشکلات را با همراهی مردم رفع کنیم.

به نظر شما آیا تا به حال دولت تدبیر و امید سعه صدرخودش را در مقابل انتقادها نشان داده است؟

همهشان را نه، باید سعه صدر بیشتری داشته باشد. از رئیسجمهورمان میخواهیم همان طور که از ما میخواهد مرا نقد کنید، تحمل نقد هم داشته باشد، منتهی آنهایی که نقدشان درست نیست و بیانصافی میکنند باید بدانند مشکلات نظام و بار روی دولت و رئیسجمهور خیلی سنگین است، اما در مقابل دولت هم باید تحمل داشته باشد و نقد مردم را بپذیرد و آنجایی که نقد منصفانه و مشفقانه نیست با لحن ملایمی تذکر بدهد.

آقای روحانی مرد سالم و پاکی است. باید به رئیسجمهور کمک کنیم و اگر در جایی لازم است، به ایشان نقد کنیم، د رجهت آن باشد که با همکاری و همیاری بتوانیم دولت را کمک کنیم.

اینکه خود رئیسجمهور وارد میدان پاسخگویی به همه انتقادات به دولت شوند را چقدر مفید می دانید؟

سخنگوی دولت میتواند پاسخگوی انتقادات به دولت باشد. اگر انتقاد به وزراست لزومی ندارد خود رئیسجمهور پاسخگو باشد، بلکه رئیسجمهور باید بنشیند و اشکالات را برطرف کند و خودش بیرون نیاید و جوابگو باشد. سخنگوی دولت و وزرا میتوانند به انتقادات پاسخ بدهند.

بعضی اوقات قبل از تشکیل دادگاه و مشخص شدن جرم شاهدیم به بعضی از افراد اتهاماتی زده میشود. آیا برای دفاع این اقدام را جایز می دانید؟

این امر نه شرعی است و نه عرفی. فرض کنیم به من و شما اتهامی زدند، اگر دقیقاً به اتهام رسیدگی شد و فرد متهم بود و جرم داشت، بعد از این که دادگاه رأی داد باید ابلاغ شود. مادامی که جرمش محرز نشده است، کسی حق ندارد این کار را بکند. حیثیت مسلمان و شرف مؤمن از کعبه بالاتر است. حفظش کنند. یک وقت دادگاه رسیدگی میکند که شخص متهم است، آن موقع مردم باید بدانند این فرد تخلف کرده است که به این موضوع دستگاههای قضایی رسیدگی می کنند.

اخیراً دولت جلسهای را با بعضی شخصیتها برقرار کرده است. باید به دولت کمک کرد و تذکر داد تا چنین مسائلی پیش نیاید و بتوان مشکلات کشور را با تحمل رفع کرد.


https://shoma-weekly.ir/WlPO7b