بین الملل

ریاض؛ پایتخت رسمی تکفیری‌ها

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت: اکثر جاده‌های خشونت مرتبط با گروه‌های تکفیری به ریاض ختم می‌شود و لازم است که غرب و آمریکا در روابط خود با عربستان تجدیدنظر کنند.
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت: اکثر جادههای خشونت مرتبط با گروههای تکفیری به ریاض ختم میشود و لازم است که غرب و آمریکا در روابط خود با عربستان تجدیدنظر کنند.

«رابرت فیسک» در ابتدای این گزارش نوشته است: درحالیکه ظن و گمانها درخصوص حمایت مالی ریاض از گروههای تروریستی رو به افزایش است، غرب بهتر است درخصوص روابط با عربستان سعودی تجدیدنظر کند. فیسک در این گزارش به نوار ویدئویی که تکفیریهای داعش اخیراً منتشر کردند، اشاره کرد که در آن یک خلبان اردنی در یک قفس زنده زنده سوزانده شد.

این روزنامه سپس ادامه داد که آمریکا باید در حال حاضر در روابط خود با عربستان سعودی تجدیدنظر کند؛ زیرا بسیاری از گزارشهای منتشرشده از خشونتهای مرتبط با گروههای تکفیری در ‌‌نهایت به جاده ریاض ختم میشود؛ در حالیکه همانطور که پیشبینی میشد، «باراک اوباما» رئیسجمهور آمریکا در هفته جاری از «بربریت» داعش سخن گفت، روزنامه آمریکایی «نیویورکتایمز» در گزارشی اظهارات «زکریا موسوی» یکی از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد که گفته بود شاهزادگان سعودی در بین افرادی بودند که به تأمین بودجه القاعده کمک کردند.

ایندیپندنت گزارش کرد که اظهارات موسوی به حوادثی اشاره دارد که حدود ۱۳ سال پیش به وقوع پیوسته است. عربستان سعودی یک کشور وهابی است که عقاید خشکهمذهبی قرن ۱۸ آنها همچون عقاید طالبان است.

به نوشته این روزنامه، طالبان، از جانب سعودیها حمایت مالی و معنوی میشوند و عربستان کشوری است که سیاستهای زن ستیزی و عجیب و غریبش در سر زدن شهروندانش بعد از تشکیل دادگاههای غیرمنصفانه همچون اقداماتی است که داعش با گروگانهای خود صورت میدهد.

ایندیپندنت ادامه داد، سعودیها همیشه از طریق وکلای خود اعلام بیگناهی میکنند و مدعی هستند که در عملیاتهای تروریسم نقشی ندارند؛ اما «بن لادن» که خود یک سعودی بود در دهه ۱۹۹۰، شخصاً با «ترکی فیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در پاکستان دیدار کرد.

این گزارش ادامه داد، ۱۵ نفر از ۱۹ نفر هواپیماربای حادثه ۱۱ سپتامبر، شهروند سعودی بودند و در ماههای حملات آمریکا، یکی از تحلیلگران مؤسسه «رند» در یک نشست محرمانه پنتاگون گفت که عربستان سعودی «هسته شر» خاورمیانه است و در «تمامی سطوح زنجیره تروریستی، فعال است».

ایندیپندنت سپس با اشاره به این موارد نوشت: تصمیمگیری درباره کسانی که داعش را تأمین مالی کرده و به بقای آنها کمک میکنند، بستگی به این دارد که جهان تا چه اندازه باور دارد که داعش به تنهایی منابع مالیاش را تأمین میکند. دولتهای غربی جزئیاتی از تولید چاههای نفت در قلمرو داعش و مبالغ گستردهای از پولهای نقد که توسط این گروه از بانکهای موصل ربوده شده، منتشر کرده است؛ اما بعید است که قاچاق سوخت و غارت خزانه بتواند به بقای تکفیریهای داعش که محدودهای بزرگتر از انگلیس را تحت کنترل خود درآوردهاند، کمک کند.

این روزنامه انگلیسی سپس در پایان اینگونه نتیجهگیری کرد که به احتمال خیلی زیاد میلیونها دلار از محدوده خارج از عراق و سوریه به دست داعش رسیده است و باید این سؤال را از خود بپرسیم که اگر این پول از طرف عربستان و قطر در اختیار داعش قرار نگرفته است، پس چه کسی در جهان این بودجه را به داعش داده است، ایسلند یا پرو؟!

https://shoma-weekly.ir/DnySoJ