بین الملل

رویترز: ارتش سعودی‌ در یمن «تحقیر» شد

به نوشته رویترز، اعضای انصارالله به رغم نابودی بخش اعظم سلاح‌های سنگین‌شان کماکان کنترل بخش اعظمی از نواحی پرجمعیت غرب یمن را در اختیار دارند و روزانه با خمپاره یا موشک حملاتی را علیه خاک عربستان ترتیب می‌دهند.
خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی در روز جمعه به عدم موفقیت عربستان سعودی در دستیابی به اهدافش پس از گذشت یازده هفته از حملات کشورهای ائتلاف به کشور یمن اشاره کرده و مینویسد گزینههای پیش روی ریاض برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی»، رئیسجمهور متواری یمن دارند به اتمام میرسند.

به نوشته رویترز، اعضای انصارالله به رغم نابودی بخش اعظم سلاحهای سنگینشان کماکان کنترل بخش اعظمی از نواحی پرجمعیت غرب یمن را در اختیار دارند و روزانه با خمپاره یا موشک حملاتی را علیه خاک عربستان ترتیب میدهند.

در ادامه گزارش این رسانه انگلیسی آمده است: «ریاض ممکن است به زودی با گزینههای غیرقابل قبول مواجه شود: پذیرش غیررسمی کنترل صنعا توسط دشمنان ریاض یا ادامه جنگ که با خطر فرورفتن یمن در بحران کامل و تبدیلشدن به یک تهدید دائمی علیه امنیت یمن همراه است.»

رویترز مینویسد در شرایطی که گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل قرار است هفته آینده در ژنو آغاز شوند، نشانههای اندکی از مصالحه نیروهای حوثی (انصارالله) یا نیروهای وفادار به عبدالله صالح، رئیسجمهور سابق یمن دیده میشود.

اینکه نیروهای انصارالله میتوانند در ایستگاههای گشت مرزی عربستان سعودی خمپاره پرتاب کنند و دهها نفر از نیروهای سعودی را بکشند از نگاه این رسانه انگلیسی نشاندهنده میزان دشواریهایی است که ارتش تا بن دندان مسلح عربستان برای غلبه بر این نیروها با آن روبهروست.

حملات انتحاری و تیراندازیهای انجامشده در داخل خاک یمن نیز آشکارکننده خطری است که افراطگرایان سنی از آن برای تثبیت حضورشان در خاک عربستان با توجه به بحران یمن بهره گرفتهاند. این در حالی است که به تعبیر رویترز، هدف اولیه عربستان از آغاز جنگ در یمن جلوگیری از ایجاد تفرقههای قومی بود، اتفاقی که به باور عربستان با پیشروی حوثیها میتوانست محقق شود.

یک دیپلمات آگاه به رویترز گفت: «آمریکاییها میخواهند سعودیها را برای پذیرش مذاکره مجاب کنند؛ اما آنها از این امر اکراه دارند زیرا در یمن در وضعیتی بسیار ضعیف قرار دارند.»

https://shoma-weekly.ir/WqdVBY