بین الملل

رویایی که هنوز محقق نشده

در روز اول دسامبر سال ۱۹۵۵ «روزا پارکر» یک زن خیاط سیاه‌پوست که در اتوبوس نشسته بود، حاضر نمی‌شود از جا برخیزد و جایش را به یک مرد سفیدپوست بدهد و به همین دلیل راننده او را به زور از اتوبوس پیاده می‌کند. در پی این تبعیض آشکار، جنبش تحریم علیه شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری آغاز می‌شود و مارتین لوترکینگ کشیش جوان شهر در راس این جنبش معترضانه قرار می‌گیرد و با الهام از مقاومت منفی و غیر خشونت بار گاندی علیه استعمارگران بریتانیایی در هندوستان، جنبش تحریم را هدایت می‌کند.
امیر صابری- وضعیت این روزهای اقلیت سیاه پوست یادآور سخنرانی مشهور قهرمان سیاه پوستان آمریکا در این کشور است. شهر فرگوسن در ایالت میسوری از آنجایی ناآرام شد که کشته شدن مایک براون در بخش سنت لوئیز منطقه فرگوسن باعث خشم سیاه پوستان این منطقه شد. پس از آن با اعلام اینکه پلیسی که اقدام به قتل بیدلیل این نوجوان کرده چند روز قبل از وقوع قتل، نشان افتخار دریافت کرده بوده و اینکه گزارش پزشکان معاینه کننده بروان، نشان میداد دست کم ۶ بار به سوی وی شلیک شده که حداقل در دو مورد به سمت سر وی نشانه گیری شده بوده، آتش خشم مردم منطقه را به واکنش امنیتی کاخ سفید هم رساند.

کشته شدن این نوجوان سیاه پوست در حالی رخ داد که مردم آمریکا هنوز حادثه قتل «تریوان مارتین» نوجوان
سیاه
پوست در سال گذشته به دست یک افسر پلیس و سپس تبرئه این پلیس را از یاد نبردهاند. این وضعیت در حالی است که کمتر از یک ماه قبل نیز در نیویورک یک مرد سیاه پوست به دست نیروهای پلیس کشته شده بود، ولی تا کنون از محاکمه عاملان قتل وی خبری نشده است. کشته شدن افراد سیاه پوست در آمریکا به گونهای است که معمولا پلیسی که مقتول را به قتل رسانده از این اتهام تبرئه میشود.

رویای محقق نشده

آمریکا در حالی صحنه این وقایع است که چند روز پیش در تاریخ آمریکا یادآور سخنرانی مردی بود که به خاطر مبارزاتش در راستای آزا دی و برآورده کردن حقوق مساوی برای سیاه پوستان معروف شد. در تاریخ ۲۸ آگوست سال ۱۹۶۳ ،۲۵۰ هزار نفر از مردم آمریکا به صورت صلح آمیز در برابر بنای یادبود لینکلن تجمع کرده بودند. هدف از این تجمع راهپیمایی در واشنگتن برای کار و آزادی بود و
۲۲
هزار نیروی پلیس، سرباز و گارد امنیتی نیز این تجمع را زیر نظر داشتند و البته نهادهای امنیتی آمریکا نیز در آماده باش بودند. در این روز مردی به نام «مارتین لوتر کینگ» به ایراد سخنرانی پرداخت که این سخنرانی به «من رویایی دارم» معروف شد و امروز با گذشت بیش از ۵۰ سال از آن تاریخ هنوز رسانههای غربی در روز ۲۸ آگوست درباره رویاهایی که کینگ برای آمریکا داشت مطلب مینویسند.

در روز اول دسامبر سال ۱۹۵۵ «روزا پارکر» یک زن خیاط سیاهپوست که در اتوبوس نشسته بود، حاضر نمیشود از جا برخیزد و جایش را به یک مرد سفیدپوست بدهد و به همین دلیل راننده او را به زور از اتوبوس پیاده میکند. در پی این تبعیض آشکار، جنبش تحریم علیه شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری آغاز میشود و مارتین لوترکینگ کشیش جوان شهر در راس این جنبش معترضانه قرار میگیرد و با الهام از مقاومت منفی و غیر خشونت بار گاندی علیه استعمارگران بریتانیایی در هندوستان، جنبش تحریم را هدایت میکند.

کینگ رهبری جنبش حقوق مدنی را به عهده میگیرد و در ۲۸ آگوست سال ۱۹۶۳ میلادی در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی راهپیمایی بزرگ واشنگتن را به راه میاندازد. در طول سالهای ۱۹۶۰ او در طی تظاهرات غیر خشونت آمیز در آلاباما، فلوریدا و جورجیا دستگیر شد. کینگ مسیر راهپیمایی ۵۴ مایلی سلما تا مونتگمری را برای حقوق رأی دادن و بسیاری از اعتراضهای دیگر رهبری کرد. کینگ تا زمانی که در سال ۱۹۶۳ در حبس بود، نامهای از زندان شهر بیرمنگهام نوشت که پایههای معنوی و فلسفی را برای جنبش حقوق مدنی مورد تائید قرار میدهد.

سرانجام در ۲ ژوئیه سال ۱۹۶۴ لیندون جانسون که پس از قتل کندی رئیس جمهور آمریکا شده بود، در حضور مارتین لوترکینگ، قانون مدنی که به هرگونه تبعیض نژادی خاتمه میداد را امضا میکند. اما علی رغم لغو تبعیض نژادی این پدیده از بین نرفت و سرکوب سیاهان آمریکا شدت یافت که این مسئله موجب بروز شورشهای سیاهپوستان در شهرهای بزرگ آمریکا شد و سرانجام نیز در شب ۴ اوریل سال ۱۹۶۸ میلادی دکتر مارتین لوترکینگ در شهر ممفیس توسط یک مجرم سابقه دار سفیدپوست مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسید.

در مقالهای که تحت عنوان «میثاق امید» پس از مرگ وی چاپ شد، کینگ سیاه پوستان آمریکا را ترغیب نمود تا به تعهد خود به عدم خشونت ادامه دهند، ولی همچنین هشدار داد که عدالت برای مردم سیاه پوست بدون تغییرات اساسی در ساختار جامعه آمریکا نمیتواند حاصل شود. بر همین اساس وقایعی که در یک ماه اخیر در نیویورک و فرگوسن علیه سیاه پوستان رخ داده و همچنین حادثه سال گذشته به خوبی نشان میدهد که جامعه آمریکا هنوز از تبعیض رنج میبرد به طوری که حتی «باراک اوباما» نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا نیز به آن اعتراف کرده و در اعتراض به این حکم دادگاه گفت: مطمئنا اگر نوجوان کشته شده سفید پوست بود سیستم قضائی آمریکا رای دیگری در مورد آن صادر میکرد.

https://shoma-weekly.ir/dYj4Lh