بین الملل

رویارویی آمریکا و روسیه در صحنه تبلیغاتی و رسانه ای به دوران جنگ سرد شباهت دارد

در حال حاضر در حوزه رسانه ای و تبلیغاتی جنگ سردی در حال شکل گرفتن است که از نظر استاندارهای سال های قبل قابل مقایسه با دوران شوروی سابق نیست اما شباهت های به ا/ن دوران دارد.
مهدی کاشی - بحران ماه های اخیر اوکراین اختلافات میان روسیه و اروپا و آمریکا را به حداکثر خود رسانده است. سومین دور تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه در شرایطی اعمال می شود که روسیه و اوکراین برای حل اختلافات خود در کشور بلاروس پای میز مذاکره خواهند نشست. در طرف مقابل سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی هم این تنش ها را افزایش داد. اوباما ضمن تهدید روسیه به تشدید فشارها این کشور را متهم کرد که با حمله توپخانه ای مانع انجام تحقیقات در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری شده است. مرکل صدراعظم آلمان ها هم ادامه تحریم ها علیه روسیه را با توجه به تنش این کشور با اوکراین بر سر منطقه کریمه اجتناب ناپذیر دانست. در کنار این مسائل صحبت هایی نیز از ایجاد دوباره جنگ سرد میان آمریکا و روس ها از سوی مقامات دو کشور رد وبدل می شود که این مسائل همگی بهانه ای شد تا به سراغ حسن بهشتی پور کارشناس مسائل روسیه برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسن بهشتی پور در گفتگو با شما در خصوص تحولات روسیه و اعمال تحریم های جدید علیه این کشور اظهار کرد: این تحریم ها سومین دور خود را آغاز می کند که نسبت به دوره های قبلی شدیدتر خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 85 نفر از دست اندرکاران حکومت روسیه که که در اوکراین نقش داشتند و همچنین 18 شرکت و نهاد روسی در سطوح مختلف به عنوان هدف این تحریم ها مطرح شده اند.

این کارشناس مسائل روسیه این تحریم ها را در مجاب کردن روسیه برای عملی کردن خواسته های غربی ها تاثیرگذار نداست و تاکید کرد: این تحریم ها با توجه به شدتی که نسبت به دوره های قبلی دارد، مطمئنا تاثیر بیشتری خواهد داشت اما در کل وضعیت تنش میان روسیه و غرب تاثیرگذار نخواهد بود.

بهشتی پور ادامه داد: در این دور از تحریم ها مقداری از بانک های روسیه هدف تحریم ها است و تکنولوژی استخراج نفت از دریا نیز که روس ها از اروپا و آمریکا آن را وارد می کردند به عنوان هدف تحریم ها قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه اروپا جرات تحریم نفت و گاز روسیه را ندارد خاطرنشان کرد: تحریم نفت و گاز روسیه با توجه به خساراتی که به اروپا وارد می کند ممکن نیست و آن ها جرات اعمال آن را ندارند.

این تحلیلگر مسائل روسیه به تحریم های آمریکا علیه روسیه هم اشاره و تصریح کرد: آمریکایی هم به دنبال هم پیمانان دیگرشان تحریم های جدیدی را در دور سوم علیه روسیه وضع کرده اند امیداور به تاثیر گذاری آن هستند.

بهشتی پور واکنش روسیه در قبل این تحریم ها را افزایش قیمت نفت و گاز عنوان کرد و افزود: روس ها برای پاسخگویی به این تحریم ها در نقطه مقابل تهدید به افزایش قیمت نفت و گاز کرده اند که در حوزه نفت با توجه به سهم بیشتر اوپک چندان نمی توان به تهدیدات آن ها توجه داشت.

وی به نقش روسیه در افزایش قیمت گاز اشاره و بیان کرد: روسیه توانایی افزایش قیمت گاز را دارد زیرا بزرگترین صادر کننده این محصول در جهان به شمار می رود اما با این وجود در مذاکرات آتی میان اوکراین و اتحادیه اروپا به دنبال رفع تنش خواهد بود.

این کارشناس مسائل روسیه تنش میان روسیه و آمریکا را بعد از فروپاشی شوری سابق بی سابقه دانست و عنوان کرد: با توجه به بیسابقه بودن این تنش بعد از سال 1991 این انتظار می رود که مذاکرات بلاروس صحنه ای برای رفع تنش ها باشد.

بهشتی پور به جنگ سرد میان آمریکا و روسیه در حوزه رسانه ای اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه رسانه ای و تبلیغاتی جنگ سردی در حال شکل گرفتن است که از نظر استاندارهای سال های قبل قابل مقایسه با دوران شوروی سابق نیست اما شباهت های به ا/ن دوران دارد.

وی اضافه کرد: در آن دوران با توجه به گرایش ایدئولوژیکی که روس ها داشتند و همچنین هزینه های فراوانی که برای کشورهای کمونیستی هزینه می کردند فضای تبلیغاتی فراوانی را بر علیه خود داشتند که چیزی شبیه آن فضا اکنون در حال شکل گیری است.

این کارشناس مسائل روسیه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین را تشدید کننده این مسئله دانست و خاطرنشان کرد: سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین فضای تنش را تشدید کرد و عوامل تقویت کننده این جنگ سرد رسانه ای را در مرحله بالاتری قرار داد.

بهشتی پور رویارویی روسیه با اروپا را محتمل ندانست و گفت: با توجه به تاثیری که اروپا از ناآرامی های اوکراین می پذیرد و همچنین مرز مشترک میان آن ها و روسیه ان ها از تنش با این کشور اجتناب می کنند.

وی در پایان افزود: اما آمریکا با توجه به تحرکات خارج منطقه ای و سواستفاده ای که در این خصوص می کند موقعیت بیشتری برای تنش با روسیه دارد اما این مسئله قابل مقایسه با دوران جنگ سرد نیست.

https://shoma-weekly.ir/jqY9yK