بین الملل

روسیه پاشنه آشیل اوکراین را‌‌ رها نمی‌کند

روسیه حالا با این عقب نشینی پیام خود را به صورت واضح به آمریکا رسانده است که از تهدید شدن منافع بلند مدت خود در اوکراین بی‌تفاوت نیست؛ چرا که جان کری در سفر خود به اوکراین به نخست وزیر موقت این کشور توصیه کرده بود تا منافع روسیه را لحاظ کند.

شبه جزیرهای با ۲۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر وسعت و جمعیت دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفری خود که یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از آنان را روس زبانان تشکیل میدهند، این هفتهها به سر خط مهمترین اخبار دنیا تبدیل شده است؛ شبه جزیره کریمه.

بندر کریمه به نام «سواستوپل» شاید بخشی از اوکراین باشد اما پرچم سه رنگ روسیه را دارد که با افتخار بر فراز ناوها و ساختمانهای بندر برافراشته شده است. خیابانهای سنگ فرش شهر مملو از دریانوردان روس است و بندر سواستوپل پر است از کشتیهای خاکستری رنگ و مجلل روس که در مقابل کشتیهای کوتوله اوکراینی قد علم کردهاند.

قدرت نمایی روسیه با دنیای غرب به رهبری آمریکا، این بار بر سر یک موقعیت استراتژیک برای روسیه شده است. شبه جزیره کریمه را میتوان آخرین پایگاه روسیه برای ایستادن در برابر سیاست توسعه غربی روسها دانست. پوتین که تا چندی پیش به فکر احیای امپراطوری تزار در روسیه بود، الان به هیچ وجه دیگر حاضر به عقب نشینی از مواضع خود درباره کریمه نیست، به خصوص این که جمعیت ۱۵ میلیون نفری روس زبانان اوکراین در مجاورت مرزهای روسیه ساکن هستند. در یک نظرسنجی جدید، ۵۶ درصد از روسها اعلام کردند کریمه را به عنوان بخشی از کشورشان میدانند که از تمایلشان برای ادعای مالکیت چچن بسیار بیشتر است.

 اما این منطقه به دلیل اهمیت راهبردی برای ناوگان دریای سیاه روسیه از جایگاه مهم تری برای ساکنان کرملین برخوردار است، چراکه بر اساس یک معاهده کاملا سیاسی، آبهای پرعمق این بندر مامن یک پایگاه بزرگ نیروی دریایی و یگان دریای سیاه روسیه است که به ارتش این کشور این اجازه را میدهد تا به راحتی به آبهای مدیترانه دسترسی داشته باشند. روسیه حالا تلاش دارد تا با تقویت طرفداران خود در آن، از حوزه نفوذ غرب که تا پایتخت اوکراین پیش رفته است جلوگیری کند. اگرچه حضور نظامی روسیه در کریمه که اخیرا با دستور پوتین مبنی بر بازگشت نیروهای نظامی این کشور از آن را صادر کرد را نمیتوان ماجراجویی این کشور برای ایجاد جنگی جدید در اوکراین تلقی کرد اما میتوان به خوبی دریافت که روسیه از بابت تحولات غربگرایانه اوکراین به شدت ناراضی بوده و به خوبی به این موضوع واقف است که از دست دادن منافع خود در اوکراین، حوزه نفوذ و تاثیر را بسیار محدود میکند و به هیچ وجه راضی نخواهد شد تا آخرین سنگر خود در مواجه با غرب که منطقه استراتژیک کریمه است را از دست بدهد.

روسیه حالا با این عقب نشینی پیام خود را به صورت واضح به آمریکا رسانده است که از تهدید شدن منافع بلند مدت خود در اوکراین بیتفاوت نیست؛ چرا که جان کری در سفر خود به اوکراین به نخست وزیر موقت این کشور توصیه کرده بود تا منافع روسیه را لحاظ کند.

برای روسیه اوکراین و شبه جزیره کریمه جایی نیست که به راحتی از آن به واسطه تهدید تحریمهای اقتصادی و منزوی شدن در عرصه بین المللی از آن دست بکشند. آنها حالا جای پای خود را در منطقه محکم کردهاند وآماده چانه زنی با دولتها و سازمانهای مهم اقتصادی، نظامی و سیاسی غرب هستند.

https://shoma-weekly.ir/Wm2rI6