بین الملل

روزهای سخت پیش رو برای الکاظمی

کاظمی خیلی تلاش کرد تا به قول خودش یک دولت یا هیئت حاکمه تکنوکرات بر سر کار بیاورد، اما همان‌طور که گزینه‌های دیگر نخست‌وزیری نتوانستند کاظمی هم نتوانست. اگر آقای کاظمی ملاحظات مربوط به پشتیبانی سیاسی پارلمان و پشتیبانی مردمی را در نظر نداشته باشد، به نظر من روزهای سختی در عراق خواهد داشت.

حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی- نمایندگان، چهرههای سیاسی و احزاب عراق میگویند گروههای حشدالشعبی و نیروهای مقاومت در جنگ علیه تروریسم میدان دیدهاند و تجربهدار شدهاند و به درد امنیت کشور میخورند و حذف و محدودکردن و بیاثرکردن آنها، خلاف مصالح ملی است. این موضوع محل نزاع و چالش در سطح ملی شده و بحثهای آن وارد ادبیات روزانه عراقیها شده است. تشکلها و سازمانهای مردمنهاد عراق وارد موضوع میشوند و تشکیل این چالش بین دولت و نیروهای مردمی و مقاومت میتواند هزینههای سختی در شرایط فعلی عراق ایجاد کند.

منتظر لغزش دولت

از طرف دیگر، خیلیها معتقدند آمریکاییها میخواهند در مقابل رقبایشان خود را بر اوضاع داخل و بیرون عراق مسلط کنند و از اینرو، دست به اقدامات همچون دستگیری فرماندهان حشدالشعبی میزنند تا دست برتر را داشته باشند و فضای عراق را مدیریت کنند. این اتفاق منحصر به ابعاد امنیتی نیست و بحثهای ارتباطات سیاسی داخل عراق و منطقه خاورمیانه نیز مطرح است. با این اوصاف، خود اتفاق خیلی مهم بوده است. در داخل عراق اولینبار است این سطح و حجم نیرو و ادوات درگیر شدهاند. نمایش بزرگی بوده است. مسئله مهمی بوده و نتیجه یا واکنش آن هم خیلی سروصدا کرد. مخالفان دولت در فضاهای چالشی نشستهاند و منتظر لغزش دولت هستند.

ببینید در حوادث اینگونه، برآورد اینکه کدام دست برتر را دارد، خیلی کار راحتی نیست. مثلا شاید الان بشود گفت آمریکاییها به این پایگاه حمله کردهاند و نیروهای ویژه عراق و ارتش و مقامات فعلی عراق همراهی کردهاند. آنها یعنی نیروهای مقاومت هم تهدید کردهاند و در مقابل، این طرف هم نیروهای آنها را رها کردهاند؛ پس این تهدید هم کارساز بوده است. با توجه به پیچیدگیهای بحثهای نیروهای امنیتی داخل عراق و نقش قبایل و عشایر، لااقل از این منظر باید گفت که الان نیروهای مردمی در انواع و اقسام مقابلهها با تروریسم موفق بودهاند و داخل عراق مورد حمایت هستند. به نظر من فضای داخل به نفع نیروهای مقاومت شده است. برابری به لحاظ نیروها و امکانات لجستیک نیست و دست برتر را آمریکا دارد؛ ولی تهدید به زدن پایگاه آمریکا نشان میدهد اینها امکان عمل دارند و اینطور در این وضعیت نابرابر نامتوازن داخل عراق بالانس ایجاد میشود.

چهره ناشناخته الکاظمی

به نظر من، نخستوزیر عراق هنوز شخصیت واقعی خود را در این زمینه بروز نداده است. اولا تازه سر کار آمده است. در گذشته نیز مجموع اقدامات و تصمیماتش چنین نتیجهای را نشان نمیدهد. نکته دیگر اینکه از زمان سرکارآمدنش، شاید زمان مناسب مقتضی برای قضاوت، بعد از سفرهایی باشد که بناست داشته باشد؛ به واشنگتن و تهران و ریاض. بهنظر با توجه به اینها، هنوز زود است که بگوییم کاظمی آمده با نیروهای مقاومت در عراق برخورد کند و برای حضور و بروز آمریکا زمینهسازی کند یا هر تحلیل دیگری. هنوز زود است بگوییم کدام سیاست را پیش میگیرد.

چالش های نخستوزیر عراق

چند نکته درباره کاظمی ؛ نکته اول اینکه دولت او یک دولت کاتالیزور است؛ دولتی چهارساله نیست؛ دو سال زمان دارد تا انتخابات را برگزار کند. به این ترتیب، او زمان چندانی ندارد، مگر در این دوره کارآمدی نشان بدهد. نکته دوم اینکه کاظمی خیلی تلاش کرد تا به قول خودش یک دولت یا هیئت حاکمه تکنوکرات بر سر کار بیاورد، اما همانطور که گزینههای دیگر نخستوزیری نتوانستند کاظمی هم نتوانست. اگر آقای کاظمی ملاحظات مربوط به پشتیبانی سیاسی پارلمان و پشتیبانی مردمی را در نظر نداشته باشد، به نظر من روزهای سختی در عراق خواهد داشت. اگرچه در حاکمیت در این اضطرار دوساله برای شرایط انتخاباتی آماده میشود، بهطور حتم ناکارآمدی برای او مشکلساز خواهد بود. اگر به لحاظ سیاسی بتواند شیعیان را همراه خود داشته باشد، موفقیت یا حتی تضمین حضور در دوره بعد را با شرایط داخل عراق و بیرون آن خواهد داشت.

به نظرم آمریکاییها تجربه حضور چندساله در عراق را دارند و نمیتوانند ضربتی و همهجانبه عمل کرده و همه مشکلاتشان در عراق را حل کنند. عراق جامعه چندلایهای است و آمریکا این را میفهمد. از زمان برمر تا الان این مسیر را رفته و نشان میدهد نمیتوانند دفعی و ناگهانی مسائلشان را حل کنند. هر چند مدت، تلاشی میکنند تا برتری و سیطره بر عراق داشته باشند، اما چون عراق چندلایه است، اگر آمریکاییها از لحاظ لایههای مختلف محاسبه نکنند، به مشکل میخورند. در حال حاضر هم تیم آمریکا اقدامات قدمبهقدم مرحلهای را دنبال میکند.

اخبار کوتاه

نگرانی بولتون از اینکه ترامپ فریب بخورد!

بولتون با ترامپ خیلی رفیق بود. ترامپ او را مشاور امنیت ملی امریکا کرد. بعد دید او خیلی افتضاح کار می کند ، برکنارش کرد. بولتون هم علیه ترامپ کتاب منتشر کرد و سخن گفت. حالا بولتون یک نگرانی جدی پیدا کرده که دارد دیوانه اش می کند!

بولتون گفته ترامپ مایل است با مسئولان ایران دیدار کند و توافق نماید و می تواند این کار را بکند. ولی همان طور که رهبر کره شمالی او را فریب داد من خیلی نگرانم که ایرانی ها نیز او را فریب دهند!

مرده چگونه ماندگار است؟

آقای عارف رئیس استعفاء داده شورای سیاستگذاری اصلاحات گفت: برای ماندگاری اصلاحات باید هوای نفس ، خودخواهی ها و خود بزرگ بینی ها را کنار گذاشت.

وی گفت: جریان اصلاحات نمی تواند صحنه را ترک کند، گفتمان اصلاحات ماندگار است. وی گفت: جریان اصلاحات ثابت کرده ظرفیت پاسخگویی به مطالبات مردم را دارد.زیبا کلام گفت: اصلاحات مرده ، یکی دیگر از اصلاح طلبان گفت: نمرده آن را کشته اند.

آقای عارف می تواند بگوید مرده چگونه ماندگار است و چگونه پاسخگوی مطالبات مردم می تواند باشد؟

https://shoma-weekly.ir/FISzaR