بین الملل

روحانی پشت لنز دوربین‌های خارجی

شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد: رئیس جمهور جدید ایران خواستار گفتگوهای جدی و واقعی درباره برنامه هسته ای این کشور شد. حسن روحانی تأکید کرد حق ایران باید حفظ شود و راه حل باید فقط از طریق گفتگو به‌دست آید.
محمد علایی- نخستین نشست خبری دکتر حسن روحانی پس از حکم تنفیذ با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد و حضور رسانه های خارجی که شاید به دنبال به دست آوردن پاسخ مورد نظر سیاستگذاران کشورهای خود بودند، کم نبود. این رسانه ها به شکل گسترده سؤال و جواب های روحانی را انعکاس داده و یا به صورت مستقیم این نشست را تحت پوشش خبری قرار دادند یا از طریق کارشناسان به تحلیل سخنان مهم دکتر روحانی پرداختند.

شبکه های تلویزیونی بین المللی کنفرانس خبری رئیس جمهور اسلامی ایران را به طور گسترده پوشش دادند. به برخی از تحلیل ها و دیدگاه های مورد توجه رسانه های خارجی اشاره می کنیم.

شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد: رئیس جمهور جدید ایران خواستار گفتگوهای جدی و واقعی درباره برنامه هسته ای این کشور شد. حسن روحانی تأکید کرد حق ایران باید حفظ شود و راه حل باید فقط از طریق گفتگو بهدست آید.

«مذاکره» مورد توجه رسانهها

خبرنگار سی سی تی وی چین گفت: دولت ایران تلاش  می کند تا تحریم ها علیه این کشور برچیده شوند.
ماراندا لین خبرنگار تلویزیون انگلیسی زبان چین در این باره گزارش داد: حسن روحانی پس از آنکه سکان دولت را در دست گرفت در کنفرانس خبری اهداف و برنامه های دولت خود را بیان کرد. این رئیس
جمهور شصت و چهار ساله وعده داد که دولت وی به صورت شفاف عمل خواهد کرد.
سی ان ان بخش هایی از سخنان روحانی را برای پخش انتخاب کرد. در قسمت هایی که سی ان ان پخش کرد رئیس جمهور ایران می گفت لازم است که ما بدون تهدیدِ طرف مقابل ، مذاکره داشته باشیم. اگرطرف مقابل در عمل بداند که راه حل صرفاً گفتگو است، دیگر تهدید جز اینکه بر مشکل بیفزاید راه حل نخواهد بود.  اگر کسی فکرمی کند که از طریق تهدید می تواند خواسته های خود را بر ملت ایران تحمیل کند دچار خطا و اشتباهی بس عمیق شده است.
مجری سی ان ان درحالیکه این شبکه همچنان کنفرانس خبری آقای روحانی را پخش می کرد گفت: ما کنفرانس خبری در تهران را دنبال می کنیم و گوش می کنیم که حسن روحانی چه می خواهد بگوید. آیا وی شاخه زیتون تقدیم می کند؟ آیا وی تماس برقرار می کند و در را باز می کند؟ به وی به دید یک فرد میانه رو نگریسته می شود.

نگاه جناحی به کابینه روحانی

شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه در بازتابش از نخستین نشست خبری روحانی به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور جدید ایران کابینه دولت خود را تشکیل داده است و یکی از سران اصلاح طلبان را به عنوان معاون خود برگزیده است. روحانی بر اساس رویکرد سیاسی گفتگو با غرب که به انزوای کشور پایان دهد به ریاست جمهوری رسید. شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در پی اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران در خصوص آمادگی برای گفتگو بر سر مسئله اتمی، گفت که آمریکا از ایران خواسته برای رفع نگرانی ها در خصوص برنامه اتمی خود گام های جدی بردارد. ساعاتی پیش حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حضور گزارشگران گفت آماده ورود به گفتگوهای جدی و واقعی در خصوص مسئله اتمی است. روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارش خود با عنوان رییس جمهوری ایران می گوید آماده گفتگوی هسته ای با آمریکا است، نوشت: رییس جمهوری جدید ایران روز سه شنبه از فرصت نخستین نشست رسانه ای خود بهره جست تا خواستار گفتگوی جدی برای حل مناقشه اتمی شود. این روزنامه نوشت: روحانی چندبار بر آمادگی مذاکره مستقیم با آمریکا تأکید کرد که برای سال ها گفتن آن قابل تصور نبود. نیویورک تایمز با اشاره به اینکه لحن آقای روحانی از سلفش بهتر به نظر می رسید، تأکید کرد که وی در این سخنان از محدوده پیشین درباره موضوع هستهای ایران فراتر نرفت.

اهداف بلندپروازانه روحانی!

روزنامه واشنگتن پست نیز با گزارش بخش هایی از سخنان رئیس جمهور نوشت: روحانی در این کنفرانس خبری چندان برنامه مشخصی برای پیشبرد اهداف بلندپروازانه خود ارایه نداد. شبکه تلویزیونی فاکس نیوز که دیدگاه محافظه کاران جنگ طلب آمریکا را منعکس می کند، در گزارش خود درباره نشست رسانهای روحانی گفت: رییس جمهوری جدید ایران، تصریح کرد که ایران آماده گفتگوی جدی و فوری با قدرت های جهانی می باشد که تکرار سخنان پیشین وی برای گفتگوی جدی تر با غرب بود. شبکه خبری سی بی اس آمریکا روحانی را سیاستمداری کارکشته خواند و گفت: رییس جمهوری ایران به پرسش خبرنگار سی بی اس درباره امکان مذاکره مستقیم پاسخ بله یا خیر نداد. روحانی احساس می کند آمریکا در حال ارسال پیام های متناقضی به ایران است. او روشن کرده که راه حل پرونده هسته ای ایران در تکریم و نه ادامه تحریم می باشد. شبکه خبری انبی سی نیوز آمریکا اما گفت: رییس جمهوری جدید ایران تأکید کرد که تهران آماده حل اختلاف بر سر موضوع اتمی و گفتگوی جدی با آمریکا و غرب میباشد. شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی در این باره تحت عنوان «روحانی میگوید ایران مصمم به حل مشاجره هستهای است» نوشت: رییسجمهور ایران گفت که کشورش با جدیت مصمم به حل مشاجره درباره برنامه هسته‌‌ای خود با قدرتهای غربی بدون مصالحه درباره حقش برای بهرهمندی از انرژی هسته‌‌ای با اهداف صلحآمیز است. خبرگزاری رویترز نیز در انتشار این خبر به موضوع مذاکرات ایران و آمریکا توجه بیشتری نشان داد و با اشاره به اظهارات روحانی در این باره و درباره برنامه هسته‌‌ای نوشت که امید به پیشرفت بعد از سالها بنبست دیده میشود.به نظر می رسد نظر رسانه های خارجی پس از آغاز به کار رسمی روحانی کمی متفاوت از گذشته شان درباره وی شده است.

https://shoma-weekly.ir/8sfi8I