سیاسی

روحانی هنوز برای مثبت کردن کارنامه اش فرصت دارد

رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت:تغییر کابینه از سوی رئیس جمهور به این معنا است که ایشان نقد هایی را که به دولت می شود، پذیرفته اند.
محمدکاظم انبارلویی رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا در خصوص صحبت های اخیر آقای عارف مبنی بر اینکه با آقای لاریجانی رقابتی ندارد، گفت: ریاست مجلس را اعداد هر کدام از جبهه ها یعنی اعداد اصولگرا و اصلاح طلب تعیین می کنند. اگر اصلاح طلبان اکثریت را داشته باشند، تردیدی در اینکه گزینه خودشان را انتخاب کنند، نخواهند داشت و اگر تردیدی وجود داشته باشد، اینگونه تعارفات معنایی ندارد. بر اساس آخرین برآورد آقای لاریجانی اکثریت قاطع مجلس را در دست دارند و دلیلی ندارد که اگر کسی عددی دارد، از این گونه تعارفات استفاده کند یا منتی بر کسی بگذارد یا به نفع شخص دیگری کنار رود.

وی ادامه داد: ترکیب مجلس کاملا تغییر پیدا کرده است. درست است که 70 درصد مجلس دهم دست خوش این تغییرات بوده است اما اقبال ریاست آقای لاریجانی بیشتر از آقای عارف است و می توان گفت که آقای لاریجانی ریاست مجلس دهم را به عهده خواهد داشت.

رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در خصوص اظهارات آقای عارف مبنی بر تشکیل فراکسیون امید و مجلس تعاملی، گفت: اگر آقای عارف عددی دارند نیاز به این تعارفات نیست. با توجه به اینکه اصولگرایان اکثرین مجلس دهم را در دست دارند، فکر نمی کنم که آقای عارف بتواند با در اختیار داشتن 168 نماینده مجلس فراکسیون امید را تشکیل دهند.

وی در خصوص گزینه های دیگر اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم گفت: در جبهه اصلاح طلبی افراد دیگری هم وجود دارند اما کسی نیست که بتواند رای آوری لازم را برای کرسی ریاست مجلس دهم داشته باشد و تنها کسی که شرایط لازم را در اصلاح طلبان دارد، آقای عارف است. با توجه به این موضوع، بعید است افراد دیگری بتواند به اجماع در بین اصلاح طلبان دست پیدا کند.

این فعال رسانه ای در خصوص احتمال تغییرات در کابینه دولت آقای روحانی، گفت: بعید می دانم که آقای روحانی دست به تغییر در کابینه خود بزند، تغییر کابینه از سوی رئیس جمهور به این معنا است که ایشان نقد هایی را که به دولت می شود، پذیرفته اند و اگر بخواهد چنین عملی انجام شود، سونامی شکل خواهد گرفت که حد مشخصی نخواهد داشت و نهایتا این موضوع تزلزل مدیریت را در دولت ایشان خواهد داشت. به نظر بنده فکر نمی کنم که ایشان دست به چنین کاری بزند.

انبارلویی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار آریا در خصوص پیام های ارسالی به آقای روحانی برای انصراف از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: من نمی دانم آقای روحانی از چه کسانی پیامک دریافت می کنند. معمولا بعد از انقلاب هر رئیس جمهوری دو دوره مدیریت دولت را در دست داشته است و این موضوع تقریبا در کشور ما به یک سنت تبدیل شده است. آقای روحانی اگر در پاسخ گویی به مطالبات مردم بتواند توفیق نسبی را داشته باشد، می تواند در دوره دوم به فعالیت خود ادامه دهد که ایشان در سخنرانی ها عملکرد دولت را مثبت ارزیابی می کنند.

وی در خصوص ارزیابی از عملکرد دولت آقای روحانی افزود: ارزیابی ما از عملکرد دولت خیلی مثبت نیست، ایشان هنوز یک سال فرصت دارند و باید در اواخر سال عملکرد ایشان را بررسی کرد. اگر دولت ایشان نمره مطلوب را کسب کنند، این ارزیابی مثبت می شود اما می بینیم که تاکنون دولت در مسائل اقتصادی توفیق حل مشکلات معیشت مردم را نداشته است. در زمینه سیاست خارجی دولت ایشان به برجام دست پیدا کردند اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است. قرار بود با اجرای برجام اتفاقات زیادی در زندگی مردم رخ دهد اما هیچ تغییری رخ نداده است و مردم عملی شدن قول هایی را که دولت به آنها داده بود،حس نمی کنند. در حوزه فرهنگی مشکلات زیادی وجود دارد که به آن توجه کافی نشده است. پس دولت باید در این یک سال باقی مانده کارنامه خوبی را از خود به جای بگذارد.

https://shoma-weekly.ir/Uw7YUW