سیاسی

روحانی شروط اصلاح‌طلبان برای حمایت انتخاباتی را پذیرفته است

با توجه به جلساتی که با برخی از اصلاح‌طلبان داشته‌اند، آنها نسبت به عملکرد دولت و عدم توجه به تمام‌ خواسته‌های آنان از روحانی گلایه‌هایی داشته‌ و برای حمایت مجدد از وی در انتخابات 96 شرط‌هایی را تعیین کردند و رو‌حانی هم پذیرفته است.
عضو شورای مرکزی و دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان گفت: روحانی در قضیه لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد 3 قوه را درگیر کرده و هدفش این است که افکار عمومی را از مسائل اصلی به مسائل فرعی این چنینی منحرف کند.

احمدعلی مقدم دبیر حزب موتلفه استان کرمان و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به مشکلات عدیده اقتصادی و ... در جامعه و درخصوص اینکه دولت به جای رفع مشکلات مردم به دنبال حاشیه‌سازی و فرار از پاسخ‌گویی است، اظهارنظر کردند.

*فارس: چرا ممانعت از سخنرانی علی مطهری در مشهد به بحث مهم کشور و دولت تبدیل شده است.

مقدم:من نمی‌دانم، ممانعت از سخنرانی مطهری در مشهد آن هم از طرف یک مرجع قضائی چقدر برای دولت و شخص رئیس جمهور اهمیت داشت که آن را بسیار ناگوار و تکان‌دهنده دانسته و مایه شرمساری خوانده‌اند.

آن چنان موضوع را بزرگ و مهم جلوه داده‌اند که گویا اتفاق و حادثه ملی در کشور رخ داده و رئیس جمهور دو وزیر را مامور رسیدگی به موضوع کرده است.

شاید اگر در ماه‌های آخر دولت نبود، ایشان با این شدت و حدت، موضوع را این قدر حاد و نگران‌کننده نشر نمی‌دادند، چون بالاخره ایشان در دور بعدی انتخابات به رأی نیاز دارند.

از طرفی با توجه به جلساتی که با برخی از اصلاح‌طلبان داشته‌اند، آنها نسبت به عملکرد دولت و عدم توجه به تمام‌ خواسته‌های آنان از روحانی گلایه‌هایی داشته‌ و برای حمایت مجدد از وی در انتخابات 96 شرط‌هایی را تعیین کردند و رو‌حانی هم پذیرفته است.

لذا با توجه به این موضوع شاید رئیس جمهور در راستای آن مجبور به تحریر چنین نامه حادی شده است‌، وگرنه در همین دولت چند‌ نوبت مبادرت به لغو و یا ممانعت از سخنرانی‌های شخصیت‌ها و افراد دیگری شده، اما دریغ از کوچک‌ترین دفاع و یا موضع‌گیری ایشان.

فارس: نظر حضرت عالی در رابطه با محتوای نامه مطهری به روحانی چیست.

مقدم:آیا علی مطهری نماینده مردم تهران با دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نظر قانون اساسی تفاوتی دارد‌ که این چنین هیاهویی به راه افتاده است.

جای تعجب این است که محتوای نامه مطهری خطاب به روحانی بسیار تند و توهین‌آمیز است، اول اینکه غیرمستقیم نظر مشکوک به نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مشهد داشته که خود شبهه به وجود آورده که شاید ایشان موجب ممانعت از سخنرانی شده‌‌ و دوم اینکه ممانعت از سخنرانی خود را مستبدانه دانسته است.

مطهری کسانی را که موجب ممانعت از سخنرانی خود شده‌اند به داعش تشبیه کرده که به نظرم جا داشت رئیس جمهور نسبت به این مطلب حساسیت نشان می‌داد‌ و تذکر ناصحانه‌ای به وی می‌داد، سپس نامه را برای بررسی خدمت رئیس قوه قضائیه ارسال می‌کرد.

آیا ممانعت از سخنرانی مطهری این قدر اهمیت داشت که بابت آن به این اندازه هزینه کنیم.

چنانچه هزینه‌هایی که برای بررسی این موضوع اعم از ساعاتی را که نمایندگان مجلس، وزرا، استانداران و دیگر مدیران و مسؤولان کشور صرف کرده و یا ماموریت‌هایی که بابت این موضوع رفته‌اند را برآورد کنند، آن موقع متوجه خسارت می‌شویم.

در حالی که همین افراد می‌توانستند این فرصت و وقت را صرف امور جاری کشور به ویژه مشکلات عدیده مردم از جمله وضعیت معیشت، بیکاری و بهبود اقتصادی کشور کنند.

آیا پرداختن به موضوع ممانعت از سخنرانی مطهری مهمتر از پرداختن به امور معیشت مردم، بیکاری، اقتصاد و تولید کشور است.‌

به نظر می‌رسد دلیل اینکه این همه کشور و به ویژه سه قوه را درگیر و مشغول این موضوع کردند، این است که افکار عمومی را از مسائل اصلی به مسائل فرعی این چنینی منحرف کنند، لذا این مسائل فرعی و حاشیه‌ای را بزرگ کرده تا مردم مشکلات اساسی خود را فراموش کنند.

مگر می‌شود مردم معیشت و بیکاری فرزندانشان و رکود اقتصادی که به مردم فشار آورده را فراموش کنند، در حالی که به نظر من مردم از دولت ناامید و اعتمادشان کم می‌شود.

*فارس: علی مطهری قرار است در کرمان به مناسبت روز دانشجو سخنرانی داشته باشد، نظر شما در این مورد چیست.

مقدم:ظاهراً قرار است علی مطهری 15 آذر ماه در دانشگاه شهید باهنر سخنرانی کند تا جایی که بنده می‌دانم، برای برگزاری اینگونه جلسات باید ابتدا مجوز هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه را اخذ کرده سپس مجوز شورای تأمین شهرستان و فرمانداری گرفته شود که در این مورد ظاهرا هیئت نظارت دانشگاه با سخنرانی مطهری در روز 15 آذرماه مخالفت کرده و مراتب طی نامه‌ای با امضای رئیس دانشگاه به تشکل مربوط اعلام شده است.

اما جالب و جای تأمل دارد که پس از تقریبا 9 روز رئیس دانشگاه طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که علت مخالفت با برگزاری جلسه سخنرانی مطهری، میزبان آن بوده، یعنی به این تشکل نمی‌شد، مجوز داد و با تغییر موضع 180 درجه‌ای اعلام کرده که با تغییر میزبان سخنرانی مطهری هیچگونه مخالفتی نداریم.

در حالیکه در نامه مخالفت اولیه هیچ ذکری از میزبان و یا علت آن نشده و این تغییر موضع ناگهانی این شائبه را به وجود می‌آ‌ورد که مطالب ایشان فقط توجیه است و شاید هم در تنگنا قرار دادن وی موجب شده باشد که چنین تغییر موضع 180 درجه‌ای بدهد.

پس از آن مسؤولان استان و فرماندار کرمان هم با وجود اینکه خوب مطلع بودند که تعدادی از نیروهای انقلابی و حتی مسؤولان از جمله امام جمعه موقت کرمان و رئیس شورای اصولگرایی استان کرمان حساسیت نشان داده و توصیه به عدم سفر مطهری به کرمان را کردند، رسما طی مصاحبه‌ای و با لحن خاصی اعلام می‌کنند که مجوز شورای تأمین شهرستان اخذ شده و علی مطهری در روز مقرر در دانشگاه سخنرانی می‌کند.

شایسته بود فرماندار و رئیس شورای تأمین به این نظرات مردم، نیروهای انقلابی، مسؤولان و تشکل‌های اصولگرای استان و حساسیت و توصیه آنان اهمیت می‌دادند، بالاخره فرماندار باور داشته باشد که آنها هم بخشی از این جامعه محسوب می‌شوند و شایسته نبود که به توصیه آنان بی‌توجهی می‌کردند.‌

*فارس: حجت‌‌الاسلام مهدی عرب‌پور امام جمعه موقت کرمان با سخنرانی آقای مطهری مخالفت کردند، نظر جناب عالی در این مورد چیست.

مقدم:چنانچه مصاحبه حجت‌الاسلام عربپور را ملاحظه کرده باشید به نظر من ایشان مخالفت نکردند، بلکه با توجه به سابقه‌ای که از سخنرانی‌ها و مواضع مطهری داشتند به وی توصیه کردند که به دلیل حساسیت‌هایی که در کرمان وجود دارد به کرمان نیاید.

توصیه امام جمعه موقت کرمان از باب دلسوزی و مشفقانه بوده است که من هم به این اعتقاد دارم.

حجت‌الاسلام عربپور ریاست شورای اصولگرایی استان کرمان را نیز عهده‌دار است، لذا تحقیقاً نظر ایشان نظر همه تشکل‌های اصولگرایی استان است و به همین دلیل عرض کردم، بهتر بود، رئیس شورای تامین شهرستان یعنی فرماندار کرمان به این توصیه توجه می‌کرد.

*فارس: به نظر جناب عالی چرا به سخنرانی‌های مطهری این چنین حساسیت‌ها وجود دارد.

مقدم:سخنرانی‌های آقای مطهری به گونه‌ای است که عواطف و احساسات نیروهای انقلابی را تحریک و فضای جامعه را ملتهب می‌کند.

نیروهای متدین، مومن و انقلابی مواضع خاص علی مطهری در ایام فتنه را از یاد نبردند، همچنین اهانت به آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه مشهد.

نیروهای انقلابی از مراسم سخنرانی گذشته مطهری در همایشی که با عنوان تبیین حماسه حسینی در دانشگاه فردوسی برگزار شد و در آن مراسم وی از فتنه و فتنه‌گران حمایت کرده و اظهار داشته بود که «بنده با این حرف مقام معظم رهبری در مورد حصر موافق نیستم و آن را خلاف عدالت می‌دانم» را فراموش نمی‌کنند.

مردم این حرف مطهری در مورد لغو کنسرت در مشهد و گفته وی در مورد حضرت امام رضا (ع) را فراموش نمی‌کنند.

این‌ها بخشی از مواضع و صحبت‌های جنجال‌آفرین مطهری است که موجب حساسیت نیروهای انقلابی شده است.

لازم است، این را هم در مقابل فرمایشات آن عده‌ای که اظهار می‌کنند، «آزادی بیان و ادای وظیفه نمایندگی است» بگویم، همه آزادی بیان و ادای وظیفه نمایندگی که در قانون اساسی تصریح شده است را قبول داریم، اما آیا تفسیر این آزادی بیان آزادی مطلق است.

گفته یک عده در مورد آزادی به گونه‌ای است که گویا آزادی مطلق باید باشد در هیچ کجای دنیا و در قوانین هیچ کشوری آزادی مطلق وجود ندارد.

جای تعجب است از آنهایی که دم از آزادی‌بیان می‌زنند، زیرا هر آن چه که خواستند، گفته و می‌گویند، دیگر چه مانده است که نگفته باشند، حالا دم از آزادی بیان می‌زنند.

با توجه به اینکه مطهری که خود از خانواده معظم روحانیت است، لذا نیروهای انقلابی از وی انتظار دارند که پرچم‌دار صیانت از این شان و منزلت باشند و در راستای مشی پدر بزرگوار خود شهید علامه مطهری حرکت کند.

با توجه به مواضع و صحبت‌های ایشان اگر اکنون شهید علامه مطهری هم بودند، یقیناً این رفتار و مواضع و صحبت‌های فرزندشان را تایید نمی‌کردند.

لذا نیروهای انقلابی از ایشان انتظار دارند که در صحبت‌های خود بیشتر دقت کند که موجب تنش و تحریک افکار عمومی و نیروهای انقلابی نشود.

اگر این توجه را داشتند و رعایت عواطف و احساسات نیروهای انقلابی را می‌کردند، هیچکس با سخنرانی وی مخالفت نداشت، بلکه استقبال هم می‌کردند.

به نظرم این حساسیت‌ها و ممانعت‌ها عکس‌العمل مواضع و صحبت‌های حاشیه‌ای و جنجال‌آفرین و تنش‌زای شخص مطهری است.

https://shoma-weekly.ir/EeNbU0