گفتگوی ویژه

روحانی برای انتخابات آتی باید حرف جدیدتری داشته باشد

خود آقای روحانی بعضا اشاره هایی به بعضی از دست آورد ها داشته اند ولی اینطور که آقای هاشمی بزرگ نمایی می کنند، نیست. قطعا اگر اینطور بود حداقل در بحث انتخابات این شانتاژ خبری راه نمی انداختند تا مردمی که در 37-38 انقلاب ، هیچ رایی نداده بودند به پای صندق ها بیایند و رای دهند.
هاشمی‌ رفسنجانی طی اظهاراتی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با انتقاد شدید از منتقدین برجام گفت : اگر دولت لیست مشکلات حل‌شده به واسطه برجام را منتشر کند، این افرادی که می‌گویند برجام دستاوردی نداشته به واسطه این دروغ بزرگ نزد خانواده خود نیز شرمنده می‌شوند. وی تصریح کرد: درهای بسته به لطف برجام، امروز باز شده است و کشتی‌ها به‌ سهولت در منطقه به حرکت درآمده‌اند که اینها از نتایج برجام است.

این اظهارات تامل‌برانگیز و عجیب نشان می‌دهد که دست حامیان برجام تا چه اندازه خالی است چرا که ارائه چنین ادله‌ای برای دفاع از برجام جای هیچ دفاعی ندارد. در همین خصوص با دکتر محمد کرمی‌راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دبیر استان کرمانشاه گفتگو کرده‌ایم.


به نظر جنابعالی چرا آقای هاشمی چنین صحبتی کردند؟ تا جایی که ما خبر داریم تنها دست آورد ها بر روی کاغذ بوده، آیا این حرف ها تنها برای حمایت از برجام بوده؟چرا آقای روحانی تا به حال یک چنین گزارشی را ایراد نکردند تا مردم آگاه شوند و یک شفاف سازی صورت بگیرد؟

این وعده وعید های دلسرد کننده روحانی حتی به رسانه ملی هم کشیده شده است. همین امروز صبح در سیمای جمهوی اسلامی مجری برنامه‌ایی با اشاره به همین موضوع تلنگری زد که دست آورد های برجام چیز خاصی نبوده و کاش مسئولین یک گزارش به مردم می دادند، در ادامه هم این مجری به صحبت های جان کری و توصیه به بانک های اروپایی اشاره کرد و این صحبت ها چیزی نبود جز نگرانی های مردم که از زبان مجری این برنامه زده شد.
این واکنش ها به وعده های دکتر روحانی به ویژه حل مسئله اقتصادی دولت در صد روز اول کاری برمیگردد که هنوز بعد از سه سال آن صد روز برای رئیس جمهور محترم تمام نشده است و تنها یک سال تا پایان دوره 4 سال ریاست جمهوری باقی است اما تا کنون مشکلات اقتصادی رفع نشده است
خود آقای روحانی بعضا اشاره هایی به بعضی از دست آورد ها داشته اند ولی اینطور که آقای هاشمی بزرگ نمایی می کنند، نیست. قطعا اگر اینطور بود حداقل در بحث انتخابات این شانتاژ خبری راه نمی انداختند تا مردمی که در 37-38 انقلاب ، هیچ رایی نداده بودند به پای صندق ها بیایند و رای دهند. مخصوصا مناطق بالای شهر که به امید وعده های رئیس جمهور در رابطه با ارتباط با آمریکا و کشورهای اروپایی به پای صندوق های رای آمدند. اما هیچ کدام به توقعاتشان دست نیافتند. با این اوصاف روحانی برای خرداد سال آینده باید حرف های جدیدتری داشته باشد تا بتواند بر سر مسند بماند و مردم دلسرد را دوباره دلگرم کند.
کاش می شد آقای هاشمی رفسنجانی در صحبتهایشان بیشتر دقت می کردند تا صحبت آقا زاده ایشان که تقریبا یک سال قبل از انتخابات یازدهمین دوره به گوش رسیده بود یادآوری نمی شد که گفته بود: " اگر پدر من کاندیدا نشود، رئیس جمهور در سایه خواهد بود " و همین امر تحقق پیدا کرده است . البته من به دور از بحث های متداول در گفتگو ها ی خبری و تضعیف شخصیت های اینچنینی باید بگویم گاهی اوقات آدم برای کسی که در دوران نهضت امام (ره ) و بعد از آن سکان داری پست های کلیدی و کلان نظام را برعهده داشته است غصه می خورد که حالا اینطور بازیچه دست فرزندانش قرار گرفته و آبرویش در خطر افتاده است. همین چند روزه شاهد هستیم که عکس فائزه هاشمی با بهائی هایی منتشر شده که ما دین ساختگی آنها را قبول نداریم ولی دختر چنین مردی با ایشان جلسه می گذارد و عکس می گیرد، این یکی از همان جمله مسائلی است که همیشه بچه های هاشمی برایش حاشیه درست می کنند و مردم هم خوب این مسائل را رصد و دنبال می کنند ما مردم فهیم و آگاهی داریم. صرف نظر از اینکه یک عده ایی ارتباط گیری با دنیای غرب را دوست دارند و در تلاش اند آن فضا را فراهم کنند آن هم به این دلیل که شاید برجامی های اروپایی و غرب دلشان برای آنها بسوزد و برای انتخابات آینده کاری کنند بقیه مردم کاملا واقع گرا و آگاه هستند. این درصد اندک به التماس افتاده اند که طرفین یک مقداری از عهدهایشان را وفا کنند تا شاید یک بارقه ی امیدی شود برای آینده انتخابات دور بعد و الا فکر می کنم بر اساس آنچه من در افکار عمومی و همه جای جامعه می بینم می توان پیش بینی کرد اولین ریاست جمهوری که تنها به یک دوره ختم می شود همین دوره روحانی خواهد بود .


اگر می شود کمی بیشتر درباره فائزه هاشمی و حرکات عجیب سیاسی اش توضیح دهید؟
فائزه هاشمی چه از زمانی که نماینده مجلس بود و چه حالا که سمتی در دولت و مجلس ندارد دائم در حال حاشیه سازی است از تیکاف های عجیب او با ماشینش بگیر تا وقتی که بحث حجاب و مانتو را مطرح کرد و تا به امروز که به دیدار بهائیان می رود. مشخص است که او در پناه و پوشش پدر کارهایی را انجام می دهد که کاملا قابل توجه و تامل است. مسئولین باید بدانند این نوع برخورد ها حتما عکس العمل های متقابلی دارد . کسی که می خواهد هنجار شکنی بکند و چارچوب های قانونی و ارزشی را زیر پا بگذارد بگذارد به مانند کسانی که ریشه به تیشه دین می زندد و دین زدایی می کنند. مباحث مربوط به مهدویت این فرقه با آن شیخ قلابی که ادعای امام زمانی کرده و حرکات و سکناتی بر علیه اسلام انجام می دهند و هم پیاله با رژیم صهیونیستی هستند قابل بخشش نیست و جای سوال است که چرا خانم فائزه هاشمی با اینها ارتباط دارد و عکس می اندازد تا در صفحات مجازی بروز کند و جنجالی را در کشور ایجاد کند؟ آیا واقعا اینها تشنه حمایت غرب یا حمایت این بخش ناچیز از جامعه هستند که برای آینده خود در انتخابات میخواهند ذخیره کنند؟ یا به تعبیر دیگر نیروها و آراء بیشتری را جذب کنند؟ این ها واقعا برای همگان جای سوال است!


به نظر شما روزی می رسد که این افراد به بی ارزشی برجام اعتراف کنند؟ یا با برجام های دیگر این برجام بی فرجام را می پوشانند؟
از زمانی که آقای دکتر صالحی در تیم برجام به عنوان بخش فنی انرژی هسته ایی اضافه شد من با مصاحبه ایی که با خبرگزاری ایسنا داشتم گفتم که در این دستگاه دیپلماسی ما باید دو نفر حقوق دان بین المللی را به تیم اضافه کنیم مانند آقای صالحی که به خاطر بخش فنی اضافه شدند، تا در بند بند توافقاتی که در آینده خواهیم داشت، گرفتار تفضیل و تشریح نباشیم. اما این توصیه رعایت نشد و متاسفانه در این چند روز شنیده ایم که آقای ظریف و آقای صالحی روی بعضی از عبارات و کلمات در حال بحث هستند که بدانند معنای اینها چه می تواند باشد که به نتیجه نمی رسند و هنوز هم متاسفانه به عمق فاجعه پی نبرده اند که چه کلاهی به سرشان رفته است. در هر صورت من فکر می کنم اگر آن روز هم برسد و اینها به اشتباهشان پی ببرند خیلی فایده ایی ندارد چون سر دسته این دوستان از اول بر این باور بوده که همکاری با امریکا درست است، هاشمی چند روز پیش در یکی از سخنرانی های خود می گفت: من و حضرت امام ره در چند چیز اختلاف نظر داشتم یکی همین ارتباط با آمریکا بود که حضرت امام مخالف بودند اما من معتقدم باید ارتباط برقرار کنیم ."
برجام باعث شده این نوع ارتباط و برنامه ایی که ما می خواهیم با اروپا و دنیای غرب برقرار کنیم سهل تر شود و این تنها نتیجه اهدافی است دولت روحانی مشخص کرده بود. ما هنوز در مباحث مربوط به مسائل اقتصادی و معیشت مردم که اکنون در حال زجر کشیدن هستند و بیکاری 8 میلیون جوان تحصیلکرده شان را نظاره گر هستند، مانده ایم. باید بپرسیم چه زمانی قرار است این معضلات و رونق اقتصادی و کشاورزی و دامداری حل شود چه کسی می تواند صنایع تبدیلی و صنایع جانبی را به سوی کشاورزی و دامداری بکشاند تا ما بتوانیم تولیدات خوبی را در داخل داشته باشیم. همانطوری که رهبر معظم انقلاب بر خط تولید کشور تاکید دارند به نفت متکی نباشیم و بتوانیم در این جنگ اقتصادی که آمریکا و عربستان علیه ما شروع کردند پیروز شویم و مجبور نباشیم در زمان جنگ نفتمان را به زیر قیمت بفروشیم. آقای زنگنه هم باید نفت را درست اداره کند تا طوری نباشد که عربستان با قیمت بهتر نفت خود را بفروشد و ما نمی توانیم دیگر کشورها را جلب و جذب کنیم. حال این ناتوانی به چه دلیل است سوالی است که باید وزیر نفت پاسخ گو باشد. همیشه راه هایی قابل رهگیری است تا ما هم بتوانیم به همه این توانایی ها دست پیدا کنیم .
من اعتقاد دارم، زیاد روی خوش به غرب و آمریکا نشان دادن آن هم تنها برای جمع کردن آراء انتخابات سال بعد یکی از اشکالات اساسی و بزرگ و از ضعف های استراتژیک آقایان است.

https://shoma-weekly.ir/YYrYiL