بین الملل

روابط اتاوا- تل آویو نمایی از نزدیک

نگاهی به روابط سیاسی - اقتصادی عمیق و نزدیک میان کانادا و رژیم صهیونیستی، ابعاد دقیق تری از میزان تاثیرپذیری اتاوا از تل آویو در ماجرای قطع روابط با ایران را به نمایش می گذارد.
نگاهی به روابط سیاسی - اقتصادی عمیق و نزدیک میان کانادا و رژیم صهیونیستی، ابعاد دقیق تری از میزان تاثیرپذیری اتاوا از تل آویو در ماجرای قطع روابط با ایران را به نمایش می گذارد.
هفته گذشته در حالی که تنها چند ساعت از تصمیم دولت کانادا مبنی بر قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران نگذشته بود،  بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این تصمیم استقبال کرد و به مقام های کانادا در این باره تبریک و شادباش گفت.
در همین حال  مرکز امور یهودی، اسرائیلی کانادا  (CIJA) یکی از مراکزی که در کانادا صراحتا از رژیم صهیونیستی دفاع می کند نیز از بیانیه دولت این کشور مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران ابراز خرسندی کرد.
بسیاری از ناظران، تصمیم اخیر کانادا در قطع رابطه با ایران را تصمیمی سیاسی و بیش از هر چیز متاثر از روابط نزدیک این کشور با رژیم صهیونیستی می دانند. کانادا و رژیم صهیونیستی گرچه هزاران کیلومتر باهم فاصله جغرافیایی دارند، اما شواهد نشان می دهد که همچون دو متحد در کنار یکدیگر قرار دارند.
دولت محافظه کار کانادا به ریاست  استفان هارپر  در سال های اخیر، حمایت های بسیاری از سیاست های رژیم صهیونیستی داشته است. این مساله به حدی بوده که برخی از اعضای شبکه های خبری از جمله  تونی برمان  مدیر سابق شبکه رادیویی-تلویزیونی سی بی اس و از مدیران پیشین شبکه الجزیره انگلیسی، دولت کانادا را  وزارت خارجه تل آویو  خواند.
استفان هارپر نخست وزیر کانادا روز هشتم نوامبر 2010 در کنفرانس موسوم به  کشتار جمعی یهودیان (هولوکاست)  تاکید کرد:  تا زمانی که من نخست وزیر هستم، کانادا به هر قیمتی که باشد در کنار اسرائیل خواهد ماند. وی سبب این اقدام را نه درست بودن این موضوع ، که آموخته های تاریخی دانست. چرا که به گفته او  هرگونه تهدید علیه موجودیت قوم یهود، به منزله تهدید علیه همه ماست.
در پی این اظهارات،  دایانا رالف  سخنگوی گروه مستقل صدای یهود در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی تی وی خاطرنشان کرد، که هدف دولت اینست که انتقاد از رژیم صهیونیستی را به جرم تبدیل کند.
از سوی دیگر مایکل ایگناتی یف رهبر حزب لیبرال نیز گفت:  ممکن است ما در موارد متعددی با شخص نخست وزیر اختلاف نظر داشته باشیم و به همین دلیل، بدنبال برگزاری انتخابات زودرس باشیم . اما اجازه دهید درباره اینکه چه حزبی بهتر می تواند از اسرائیل حمایت کند، انتخابات برگزار نکنیم! همانند دانستن اسراییل با دولت نژاد پرست آفریقای جنوبی، کاری نادرست است!
ایگناتی یف از دولت درخواست کرد، ضمن حفظ تعهد خود نسبت به حفظ امنیت اسرائیل در منطقه، رهبری جهانی مقابله با آن چه را که وی دیکتاتوری در خاورمیانه خواند، برعهده بگیرد.
 وین مدسن  روزنامه نگار آمریکایی مستقر در کاخ سفید که به دلیل انتقاد های تند خود از سیاست های واشنگتن از محل کار خود اخراج شد، در مقاله ای که در پایگاه خبری  موسسه فرهنگ استراتژیک ، منتشر شد به تشریح روابط کانادا و رژیم صهیونیستی پرداخته بود.
براساس این مقاله،  اقدام اسرائیل در ایجاد روابط با دولت های تابعه و ایالت های مستقل آمریکا و کانادایی و حتی قبائل بومی آمریکا در زمان حضور آویگدور لیبرمن بر وزارت خارجه این رژیم به طور محسوسی افزایش یافته است. این سیاست سلطه جویانه جدید رژیم اسرائیل با هدف یافتن متحدان جدید انجام می شود و به نظر می رسد که این سیاست در پی افزایش فشارهای محافل داخلی دولت های تابعه و ایالتی برای کاهش انتقادات از سیاست های اسرائیل در قبال نوار غزه و کرانه باختری انجام می شود .
نویسنده این گزارش، پس از بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به دولت های ایالتی در آمریکا به بررسی اقدامات مشابه این رژیم در قبال دولت های ایالتی کانادا پرداخت و نوشت:   اسرائیل حتی پا را از این هم فراتر گذاشته است و با ایالت های کانادا از جمله ایالت نوا اسکوتیا، اونتاریو و آلبرتا نیز روابط دیپلماتیک بر قرار کرده است . اقدامات مشابهی نیز با برخی ایالت ها و بخش های انگلیس و اسکاتلند نیز انجام شده است. در تمام این موارد اولویت اول رژیم اسرائیل کسب اطمینان از این بابت بوده است که این ایالت ها حامی اسرائیل و سیاست های این رژیم در منطقه باشند.
افزون بر روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی میان کانادا و رژیم صهیونیستی، دو طرف در حوزه نظامی نیز که می توان آن را عالی ترین سطح از روابط دوجانبه دانست، دارای تعاملات و همکاری های نزدیک هستند.
سال گذشته در جریان سفر  ایهود باراک  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تل آویو و اتاوا بر سر چندین توافقنامه در زمینه همکاری های نظامی به توافق رسیدند. به گفته  پیتر مک کی  وزیر دفاع کانادا این توافقنامه ها شامل تبادلات اطلاعاتی، تحقیق و توسعه دوجانبه و تبادلات نظامی است.
وزیر دفاع کانادا در جریان دیدار با همتای صهیونیستی اش گفت:  اسرائیل به شرکای قدرتمند و قابل اعتمادی مانند کانادا نیاز دارد و من شک دارم که آنها بتوانند کشوری پیدا کنند که بیش از کانادا از آنها حمایت کند.

https://shoma-weekly.ir/9iKako