سیاسی

رهنمودهای رهبری به رئیس‌جمهور منتخب در تنفیذ

سخنان مهم و دقیق و حساب شده رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم با شکوه و معنوی تنفیذ حاوی نکات و هدایتهای قابل توجهی برای عموم و رئیس جمهور محترم و هیأت دولت آینده بود که باید در حد وسع بدان پرداخت.

حمیدرضا ترقی- سخنان مهم و دقیق و حساب شده رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم با شکوه و معنوی تنفیذ حاوی نکات و هدایتهای قابل توجهی برای عموم و رئیس جمهور محترم و هیأت دولت آینده بود که باید در حد وسع بدان پرداخت.

 

   مزه مردمسالاری

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخچه صد و چند ساله مشروطیت تاکنون و نقش انگلیس و آمریکا در حاکمیت دیکتاتوری خشن علیه ملت ایران تأکید نمودند که جز یکی دو سال دولت ملی ضعیف در بقیه این سالها ملت ایران مزه مردمسالاری را نچشیده تا اینکه جمهوری اسلامی زمینه مشارکت مردم در سرنوشت خودش را فراهم ساخت و ملت ایران طعم شیرین مردمسالاری دینی را توانستند بچشند و در طی 34 سال گذشته هر سال یکبار تقریباً در سرنوشت خود مشارکت کردهاند.

همین امر موجب شده رابطه بین مردم و مسئولین برگزیده آنها رابطه قانونی صرف نباشد بلکه رابطه عاطفی و ایمانی باشدکه از اعتقادات مردم ناشی میشود.

 

  پذیرش مسئولیت یعنی قبول زحمت

رهبر معظم انقلاب اسلامی پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی را به معنای کامجویی از قدرت ندانسته بلکه به معنای قبول زحمات، خدمت به مردم و تلاش و کار برای آنها دانستند که با انگیزه پذیرش مسئولیت در کشورهای دیگر و غرب کاملاً متفاوت است و همین امر موجب انتقال و جابهجایی آرام قدرت در کشور شده و میشود.

 

  زحمات گذشتگان ظرفیتی برای آیندگان

رهبر معظم انقلاب اسلامی زحمات و تلاشهای متراکم دولتهای گذشته را ظرفیتی مفید و کارساز برای دولت جدید  دانسته و استفاده از آن ظرفیتها راه برای پیشبرد اهداف نظام و کشور به دولت جدید توصیه نمودند.

 

  لزوم بردباری مردم

رهبر معظم انقلاب با اشراف به مشکلات و گرفتاریهایی که در سر راه مردم و کشور وجوددارد و تبعاً مطالباتی در مردم بهوجودآمده، مردم را به بردباری برای پیگیری مطالبات خود از دولت جدید فراخوانده و تأکید کردند: نباید توقع داشت مشکلاتی که در سر راه مردم وجود دارد چه در زمینه اقتصادی چه در زمینههای دیگر در مدت کوتاهی برطرف شود. البته باید از خداوند متعال درخواست کرد به مسئولین توفیق دهد.

 

  توصیه به دولت جدید

رهبر معظم انقلاب در توصیه به رئیس جمهور محترم و هیئت دولت ایشان که از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت این است که:

کارها را با صبر  بدون شتابزدگی انجام دهند گامها را محکم و مطمئن بردارند در همه کارها به ظرفیتهای موجود عنایت کنند در روند فعالیت به اهداف تعیین شده توجه کنند

از تحریمها و فشارهای دشمنان به عنوان فرصتی برای استحکام بخشیدن به ساخت درونی قدرت استفاده کنند

دولت جدید نباید دل به بیرون ببندد بلکه به درون و ظرفیتهای داخلی تکیه کند

دل به بیرون بستن موجب خلع سلاح شدن دولت در تحریمها و فشارهای خارجی میشود

 

  حاشیه نگاری رهبر به مواضع رئیس جمهور

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن اینکه آقای دکتر روحانی را:

از عناصر خدمتگزار قدیمی به نظام دانستند

و ایشان را آزمون شده و امتحان پس داده و دارای نقش شایسته در دوران دفاع مقدس دانستند، بر نقش شایسته ایشان در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی تأکید نمودند، اما چند نکته را بر سخنان رئیس جمهور حاشیه زدند.

برخورد حکمتآمیز با مسائل گوناگون بینالمللی، سیاسی و مسائل ارتباطات بینالمللی را تأیید نمودند ولی افزودند که: البته ما دشمنانی داریم که زبان عقلایی سرشان نمیشود لذا وظیفه داریم با استحکام، با توجه به اهداف والای جمهوری اسلامی اهداف خودمان را بشناسیم و آن را با جدیت دنبال کنیم.

همینطور که گفتند «امت وسط» خصوصیت جامعه اسلامی است ولی راه وسط، همان راه اسلام است دولت باید نگاه کند ببیند اسلام به ما چه میگوید، اسلام از ما چه میخواهد. راه موفقیت این است که دنبال رضای الهی و دنبال انجام تکلیف الهی باشیم. اگر راه اسلام را برویم موفق خواهیم شد. رئیس جمهور محترم باید بدانند که دشمن تا کنون نتوانسته است ملت ایران را شکست دهد یا از راهش متوقف کند.

راه موفقیت این کشور و این ملت عبادت است از راه اسلام، پایبندی به مبانی اسلام، پایبندی به ارزشهای اسلامی و پایبندی به آنچه که امام بزرگوار ما برای ما به یادگار گذاشته است.

  توصیه رهبری بر کمک همه به رئیس جمهور

رهبر معظم انقلاب شاید برای اولین بار است که از همه جریانهای گوناگون سیاسی درخواست میکنند و اصرار دارند از همه شخصیتهای متنفذی که دارای نفوذ کلمه هستند، دارای حوزه تأثیرگذاری در میان ملت هستند، درخواست میکنند که به مسئولین، به دولت و به رئیس جمهور کمک کنند تا انشاءالله بتوانند وظایف سنگینی را که بر عهده دارند بهخوبی انجام دهند و توقعاتی که مردم دارند را به بهترین وجهی برآورده کنند.

این توصیه نشان میدهد که:

اولاً: همه گروههای سیاسی از ظرفیت کمک به دولت جدید برخوردارند.

ثانیاً: رئیس جمهور دارای روحیهای است که میتواند از همه گروههای سیاسی درجهت اهداف نظام استفاده کند.

ثالثاً: وظیفه دولت سنگین است و توقعات مردم زیاد و بدون کمک گروههای سیاسی و افراد و شخصیتهای با نفوذ نمیتوان این وظیفه و آن توقعات را برآورده کرد.

بنابر این رئیس جمهور محترم و دولت آینده و نهاد ریاست جمهوری باید برای فراهم کردن این همکاری زمینهسازی و بسترسازی نموده و ابزار و امکان را فراهم سازد تا گروهها و نخبگان بتوانند این انتظار به حق رهبری را برآورده سازند.

 

 

https://shoma-weekly.ir/0vLPtI