سیاسی

رهبری ارتقا سطح مذاکرات را منع کردند

اینکه گفته می شود دیداراحتمالی میان روسای جمهور ایران و آمریکا با کسب اجازه از مقام معظم رهبری صورت می گیرد نمی توان مبنایی برای آن پیدا کرد. مقام معظم رهبری پیش از این مذاکره مستقیم با آمریکا و ارتقا سطح مذاکرات به سطح مقامات بالاتر کشوری را منع کردند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ،پیرامون دیدار احتمالی دکتر روحانی و اوباما به خبرگزاری آریا گفت:اینکه گفته می شود دیداراحتمالی میان روسای جمهور ایران و آمریکا با کسب اجازه از مقام معظم رهبری صورت می گیرد نمی توان مبنایی برای آن پیدا کرد. مقام معظم رهبری پیش از این مذاکره مستقیم با آمریکا و ارتقا سطح مذاکرات به سطح مقامات بالاتر کشوری را منع کردند.

وی افزود :بنابراین توجیهی برای این مفهوم مستندا وجود ندارد که وقتی دیداری میان دکتر روحانی و اوباما صورت گرفت به رهبر انقلاب نسبت داده شود. بررسی ابعاد این اقدام نقاط ضعف، نقاط قوت، زیانها و منافع از سوی نخبگان سیاسی مفید و امری طبیعی است تا ابعاد این قضیه مورد توجه قرار گیرد که اگر رئیس جمهور تصمیمی در این زمینه بر اساس نظر خود اتخاذ کردند این ابعاد مورد تذکر نخبگان سیاسی قرار گرفته باشد.

عضو حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: انجام دیدار احتمالی میان روسای جمهور ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نه تنها برای دولت روحانی هزینه دارد، بلکه به ضرر نظام است؛ آمریکا در 3 دهه گذشته با جمهوری اسلامی دشمنی داشته است از خصومت خود نکاسته و بر دشمنی خود افزوده است. اگر دیداری در سطح مقامات بالای کشوری صورت گیرد موضع ضد امپریالیستی جمهوری اسلامی در بین ملتهای منطقه و آزادیخواهان جهان زیر سوال می رود و به سادگی نمی توان در سطح افکار عمومی جهان مورد حل و فصل قرار داد و هزینه سنگینی هم برای دولت خواهد داشت و هم برای نظام.

ترقی در پایان گفت:تاکنون برنامه ای برای انجام این دیدار در نظر گرفته نشده است که بتوان در مورد این دیدار قضات کرد. سطح مذاکرات دو کشور ایران و آمریکا باید در سطح کارشناسان و وزرای امور خارجه دو کشور باقی بماند. اینگونه نیست که اگر مذاکرات در سطح بالای سران دو کشور انجام شود موضوع به سمت حل و فصل مسائل فیمابین منجر می شود. بنابراین این نوع ملاقاتها نه تنها نتیجه ای برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت بلکه ضرر آن بیشتر از منفعت آن می باشد.

https://shoma-weekly.ir/Hv4D0m