سیاسی

رمز پایداری آثارسینمایی همراهی با ارزش‌های فرهنگی این مرزوبوم است

بومیان با طرح پرسش در خصوص اینکه کیفیت در هنر وابسته به چیست؟ گفت: آثاری که می‌بینید مشابه آن در سال‌های گذشته تولید شده آیا در افکار عمومی تأثیرگذار و ماندگار بوده است و یا تنها برای خنده و... بوده و رمز پایداری آثار ماندگار همراهی با ارزش‌های فرهنگی این مرزوبوم است.
محمد بومیان رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با رادیو در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری گفت: بحث امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه دینی همگانی است و ستاد امر به معروف برای هماهنگی هرچه بیشتر در این زمینه ایجاد شده است و ضمانتهای اجرایی نیز در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان عدم ادای تکلیف در زمینه نهی از منکر یادآور شد: یک سلسله از منکرات در جامعه ما به خاطر بیتوجهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر تداوم یافته یعنی بهجای پیشگیری صبر میکنیم یک منکری اتفاق بیافتد و سپس نهی از منکر کنیم. در صورتی بخشی از این فریضه امر به معروف است و اگر ما معروفها را در جامعه ترویج دهیم و به آیات و روایات قرآن رجوع کنیم تعداد معروفها بیشتر از منکرهاست.

* باید ایجابی برخورد کرد

بومیان افزود: قرآن و روایات آنقدر که به معروفها تأکید داشته به منکرها نپرداخته است لذا نباید به سمت برخورد سلبی رفت بلکه باید ایجابی برخورد نمود. متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها وزارتخانهای که واژه اسلامی را به دنبال دارد در آن شاهد رفتارها و اتفاقاتی هستیم که هیچ سنخیتی با پسوند این وزارتخانه ندارد.

وی با انتقاد از صدور مجوز برای تولید برخی از آثار صوتی و تصویری بهویژه در حوزه سینما تصریح کرد: گاهی برای فیلمی که تولید شده و مبالغ بسیاری برای آن هزینه شده است شاهد این هستیم که در اکران بخشهایی از آن حذف میشود در صورتی که میتوان این امر را جلوتر رقم زد و از این طریق در هزینهها کاهش داشت و در بحث اکران نیز در فشارهایی قرار میگیریم که تنش بر جامعه ایجاد میشود و هزینه آن توسط ستاد امر به معروف و یا طیف مذهبی داده میشود. این درست نیست و مسئولیت امر متوجه مرکزی است که اقدام به صدور مجوز کرده و اکنون باید پاسخگو باشد.

* کمفروشی در حوزه فرهنگ

رئیس شورای امر به معروف حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: ما نباید شرایطی فراهم کنیم که مردم را در تقابل با قشر هنرمند قرار دهیم. هنرمندان ما غالباً دغدغه مسائل هنری و فرهنگی را دارند ولی متأسفانه به خاطر شرایطی که بر فضای فرهنگی کشور ما حاکم شده در سالهای اخیر به تعبیر من کمفروشی در حوزه فرهنگ اتفاق افتاد یعنی با تولید اثر هنری خوراک فرهنگی به جامعه میدهیم و حق نداریم این خوراک را آلوده و مسموم کنیم.

وی با بیان اینکه در جامعه ایرانی ضوابط عرفی و قانونی برای تولید آثار هنری و فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: ما ٢٢شهید امر به معروف در کشور داریم و باید بگوییم آیا از این شهدا خجالت نمیکشیم که چنین فریضهای را مورد اهانت قرار میدهیم و خوراک مهم فرهنگی مسموم را به خورد جامعه میدهیم و سپس افتخار میکنیم پرفروشترین فیلم اثر موهنی است که خوراک مسموم دارد، این پرفروش بودن به معنای کیفیت و صحت نیست بخشی از امور مرتبط با عوامل تولید و بخشی مربوط به مسئولین و سپس عموم جامعه است، عموم جامعه در قبال محصول فرهنگی مورد استفاده خود بیتفاوت است.

بومیان با طرح پرسش در خصوص اینکه کیفیت در هنر وابسته به چیست؟ ادامه داد: آثاری که میبینید مشابه آن در سالهای گذشته تولید شده آیا در افکار عمومی تأثیرگذار و ماندگار بوده است و یا تنها برای خنده و... بوده و رمز پایداری آثار ماندگار همراهی با ارزشهای فرهنگی این مرزوبوم است.

وی با اشاره به فعالیت غرب و سینمای هالیوود برای هجمه به فرهنگ ما در پایان اظهار داشت: وظیفه کسی که در عرصه هنر فعال است این است پاسخ دهد که تولیدات ما آیا در مسیر تقابل با این هجمهها در عرصه جنگ فرهنگی است یا خیر.

https://shoma-weekly.ir/bRgz19