سیاسی

«رمز عبور» عبور از روحانی

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور درجمع عظیم راهپیمایان ۲۲بهمن، تهران درمیدان آزادی سخنرانی کردند و فارغ از مباحث شایسته بسیار، در یک فرازی ازکلیدواژه «آشتی ملی» استفاده کرده‌اند.

میثم معافی- حجت الاسلام دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور درجمع عظیم راهپیمایان ۲۲بهمن، تهران درمیدان آزادی سخنرانی کردند و فارغ از مباحث شایسته بسیار، در یک فرازی ازکلیدواژه «آشتی ملی» استفاده کردهاند.

این پروژه بسیار آشنای (آشتی ملی) اگر ناظربه تاکید بر «وحدت ملی» باشد کاملا پر بهره خواهدبود، لیکن با توجه به برخی ملاحظات یک جریان خاص، اگر ناظر بر رفع «حصر سران فتنه» به عنوان نماد «براندازی» نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، باید به آن نمره منفی داد، چرا که منافع جناحی وگروهی برمنافع ملی ترجیح داده و میشود.

جریان فتنه (خاجی و داخلی) نسبت به دولت یازدهم وشخص آقای دکتر روحانی، به دوگروه تقسیم شدهاند.

گروه اول آنهایی هستند که پروژه «عبوراز روحانی» را کلید زدهاند.

گروه دوم درحال عبورند و به دنبال کشف استعداد دولت و حتی تحریک آن برای عبورازخطوط قرمز نظام هستند.

اساسا نگاه جریان لیبرال وسکولاردر داخل وخارج در حمایت از آقای روحانی به عنوان یک تاکتیک انتخاباتی «پلی برای عبور» نه «ساکن شدن» بر جغرافیای آن بوده و حتی از واژههایی مثل «رحم اجارهای» درحین وقبل انتخابات استفاده میکردند.

کلید واژه «رفع حصر سران فتنه» از ناحیه این جریان، رمز عبور از «روحانی» است، چرا که گروه اول درنظر دارد باتوجه به عدم تمایل دولت و شخص رئیس جمهور درعبور از خطوط قرمز، ماجرای «رفع حصر» را بهانهای برای پروژه «عبوراز روحانی» نماید وگروه دوم هم با کلید زدن این پروژه میتواند از دولت «راستی آزمایی» کند که آیا میتواند ازخود درعبوراز خطوط قرمز ورفع حصر سران فتنه «استعداد» نشان دهد یاخیر؟

به مختصات گفتاری این دوگروه ازجریان فتنه توجه کنید:

احمدپورنجاتی (۹بهمن۹۲-سایت جرس): آقای رئیس جمهور، پایگاه اجتماعی شماکجاست؟ شما اشتباه محاسباتی دارید-او (دکترروحانی) به عنوان شخص خودش هیچ پایگاه اجتماعی وسیاسی اختصاصی ندارد-حتی درجامعه روحانیت مبارزتهران هم که عضوشورای مرکزی هست فاقد پایگاه است.

پورنجاتی با استفاده از واژه «زهدان اجارهای» دولت یازدهم را وامدار جریان اصلاحات معرفی کرد.

عیسی سحرخیز (عضوانجمن دفاع ازآزادی مطبوعات) سحام نیوز: دولت یازدهم «پیام گیر» ندارد- جامعه نیاز به «خون» دارد و ما باید در روز۲۲ بهمن به پایگاههای انتقال خون برویم وخون بدهیم.

البته سعیدحجاریان (عضومشارکت) در پاسخ به راهکار خنده دار سحرخیز با تصغیر این پروژه آن را یک خانش کودکانه و به طرح «بنگ بنگ-کیوکیو» تشبیه ساخت.

در این بین شدیدترین موضع علیه شخص دکترروحانی دولت یازدهم را رضا تاجیک، رئیس مرکزبررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری خاتمی و مشاور ارشد او، طی یادداشتهایی در ماهنامه «مهرنامه» و روزنامه «بهار» اتخاذ نمود و با عبور از ادبیات «تردید» به «ناسزا گویی» گرایش پیدا کرد.

تاجیک گفت: دولت یازدهم دولت «هلو انجیری» است وجیره خوار ۲طیف اصلاح طلب وراست سنتی است.

دولت یازدهم فاقدپایگاه اجتماعی است.

جریان اعتدال فاقد عقبه روشنفکری است.

دولت روحانی یک جریان حکومتی درمقابل جریان مردمی است.

این جریان (اعتدال) فاقد استعدادبرای تبدیل شدن به یک جریان مدنی (بخوانید برانداز) است.

تاجیک (روزنامه بهار-۲۵شهریور۹۲): با اشاره به دولت امید گفت: من پرهای امیدم راکندم.

شورای هماهنگی راه سبز امید طی بیانیهای درسومین سال حصر سران فتنه، «کف» انتظارات جریان سبز را آزادی سران فتنه۸۸ خواندند وآن را از دولت روحانی به عنوان یک «بستانکار» مطالبه کردند.

احمدخرم (عضوحزب مشارکت-مصاحبه با سایت کلمه-۷بهمن۹۲): با این وضع دولت نمیتواند ادامه دهد-دولت قاطع نیست (انتظار رفتار رادیکال از دولت) -حرکت دولت آهسته است.

اما دراین بین افرادی (گروه دوم) همچون جوادحقشناس هنوز معتقدند که باید آرامش داشت و به دولت فرصت داد تا به وعدههایش عمل کند.

حقشناس (تابناک-۶بهمن۹۲): سیاست دولت «مرحله»ای است و براساس اولویتها حرکت میکند

هرچند به لحاظ مفهومشناسی، «اعتدال» تعریف نشده است و درحوزههای مختلف چه تعریفی دارد؟

البته جریان خارجی جریان فتنه سبز به لحاظ ریختشناسی کاملا به دولت و شخص دکتر روحانی بیاعتماد هستند و وی را سرباز حکومت میدانند.

بنی صدر (رئیس جمهور مخلوع در مصاحبه با صدای آمریکا): آقای خامنهای با زیرکی تمام پرچم جریان اصلاحات را به آرامی ازشیخ تند رویی مثل خاتمی گرفت و به دست شیخ میانه رویی مثل روحانی داد.

با توجه به کدهای مطروحه درفوق کاملا میتوان دریافت که جریان فتنه درحال عبوراز «روحانی» هستند و چه بسا پروژه عبور ازناحیه این جریان مسبوق به سابقه هست (عبورازخاتمی-عبورازهاشمی) چرا این جریان به شخصیتهای سیاسی با نگاه «ابزارمحور» توجه نشان میدهد و عنوان «پلی برای عبور» به آنها میدهد.

دراین بین، اتاق فکر استراتژیک دولت یازدهم هم حتما موضوع «عبور» را دریافت وکشف کردهاند و شاید به دنبال برآورده سازی کف مطالبه این جریان برانداز یعنی زمینه سازی برای «رفع حصر سران فتنه» با استفاده از ادبیات «پوششی» مثل «آشتی ملی» و دوری از «افراط گرایی» و.. به دنبال چارهای برای «عبور» از پروژه «عبور» هستند که به نوعی این یک رفتار «جریانی» و «جناحی» از ناحیه دولتیان است که این رفتار به هیچ وجه سودآور نیست و نخواهدبود، نه برای دولت اعتدال که از یک جریان برانداز و فاقد پشتوانه مردمی حمایت کند و نه برای شخص دکتر روحانی که مستحضر به حمایت مردم و ولایت معظم است و همچنین این رویکرد «قبیله گرایی سیاسی» در تناقی با منافع ملی واهداف آرمانی انقلاب اسلامی میباشد، چرا که «کف» انتظارات این جریان برانداز، رفع حصرسران فتنه است، لیکن «سقف» انتظارات آنها حتما عبوراز رکن رکین انقلاب اسلامی یعنی «اصل ولایت فقیه» وشخص «ولی فقیه» میباشد، همچنان که دیدهایم و «شوی سیاسی» خاتمی و مجمعیون در مرقد مطهر امام به بهانه تجدید میثاق با حضرتش، به نوعی نشستن بر یک سر «النگ دولنگ» آشتی ملی است.

جهت یکی از «لعن»های زیارت عاشورا، لعن رفتار «قبیله گرایانه» و «عصبیت» تهی از اسلامیت در روز عاشورا است که میفرماید: «اَلّلهُمَّ العَنِ العِصابَه الّتِی جاهَدتِ الحُسَین و...» که باید از آن به شدت برحذر بود.

کلام نور

مردم عزیز زیر فشار چرخهای زندگی و اقتصادی‌‌ همان گونه که تا به حال برای خدا و دین او مقاومت کرده‏اند، بعد از این نیز با تمام توان استقامت می‏کنند؛ و الاّ همۀ زحمات این سالیان پردرد و اضطراب و افتخار از بین خواهد رفت... یا رفاه و مصرف گرایی و یا تحمل سختی و استقلال. و این مسئله ممکن است چند سالی طول بکشد، ولی مردم ما یقیناً دومین راه را، که استقلال و شرافت و کرامت است، انتخاب خواهند کرد.

امام خمینی، ۲۰ دیماه ۱۳۶۷

https://shoma-weekly.ir/nQeK70