بین الملل

رفع تحریم، اقتصاد ایران را نجات می‌دهد؟

طبق گزارش این خبرگزاری انگلیسی دولت ایران امیدوار است بعد از سال‌ها رانده‌شدن از سامانه بانکی بین‌المللی با برداشتن تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کند تا اوضاع بخش انرژی خود را سر و سامان دهد.
احسان مالاحمدی- خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی روز پنجشنبه نوشت بانکهای اصلی آمریکا از بیم جریمهشدن حتی در صورت توافق هستهای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ تمایلی به از سرگیری روابط با ایران نخواهند داشت. این موضوع، به نوشته رویترز، آرمانهای دولت ایران برای سر و ساماندادن اقتصاد با جذب سرمایهگذاری خارجی را بر باد میدهد.

طبق گزارش این خبرگزاری انگلیسی دولت ایران امیدوار است بعد از سالها راندهشدن از سامانه بانکی بینالمللی با برداشتن تحریمهای بینالمللی شرکتهای خارجی را به سرمایهگذاری در این کشور ترغیب کند تا اوضاع بخش انرژی خود را سر و سامان دهد.

با این وجود، بدون پشتیبانیهای بانکی با منابع مالی بیشتر و وجود ابزاری برای انتقال وجوه به داخل و خارج ایران، این بالقوههای تجاری شکوفا نخواهند شد تا بارقههای امید برای رونق اقتصادی بعد از دوران تحریم هم از بین بروند. رویترز مینویسد: «اکراه بانکها برای تعامل با ایران متضمن این خطر است که اقتصاد این کشور به زودی از بند تحریمها‌‌ رها نمیشود و این احتمالا حمایت از توافق هستهای در سطوح مدیریتی تهران را کاهش میدهد.»

رویترز با اشاره به جریمههای سنگین بانکهای بینالمللی از جمله بانک بیانپی پاریبا فرانسه از قول مدیران و مشاوران بانکی مینویسد حتی در صورت رفع تحریمها علیه ایران وزارت خزانهداری آمریکا بخش مالی ایران را از فهرست بخشهای «متضمن نگرانیهای پولشویی» خارج نخواهد کرد. این موضوع اگرچه به خودی خود مانع مبادلات مالی نیست؛ اما به عاملی ضد انگیزشی برای بانکها جهت از سرگیری روابط تجاری با تهران بدل خواهد شد.

بهعنوان مثال سخنگوی بانک اسکاتلندی استاندارد چارترد که پیشتر با ادعای تخطی از قوانین تحریمهای ایران جریمه شده میگوید این بانک تمایلی به ازسرگیری مبادلات با ایران نخواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/L8p8OL