سیاسی

رفتار دولت با دانش هسته ای نوعی خود تحریمی است

اینکه ما خود پیش‌قدم شویم و بدون اینکه طرف مقابل تعهدات خود را اجرا کند ما فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهیم نوعی خودتحریمی به شمار می‌آید.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی کاهش دانش هسته‌ای توسط دولت را خوش‌خدمتی به غرب عنوان کرد و گفت: متاسفانه پیش از آنکه غربی‌ها به تعهدات خود عمل کنند ما یکی پس از دیگری پیشرفت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده‌ایم.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، در رابطه با اقدام اخیر دولت در رابطه با دانش هسته‌ای، اظهار کرد: متاسفانه دولت پذیرفته است که باید فعالیت‌های تحقیقاتی و مهندسی خود را در زمینه هسته‌ای کاهش دهد که این مسئله بر خلاف تاکید مقام معظم رهبری است که ما به هیچ عنوان نباید اختلالی در روند مطالعات هسته‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حذف گرایشات دکترای مهندسی هسته‌ای از دو حالت خارج نیست، بیان کرد: این مسئله نشان‌دهنده فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی سازمان انرژی اتمی در رابطه با مسائل هسته‌ای بوده که پس از برجام کاهش پیدا کرده است.

ترقی ادامه داد: با توجه به برجام به نظر می‌رسد دولت تعهدی در این رابطه به غربی‌ها داده باشد تا آن‌ها بتوانند حجم فعالیت‌های فردو را که بیشتر تحقیقاتی است را کاهش دهند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: با توجه با اینکه تعداد سانتریفیوژهای فردو مستقیما با تعداد محققان آن مرکز ارتباط دارد لذا کاهش فعالیت‌های آن سایت نیز دلیل دیگر این مسئله است.

وی این اقدام دولت را خودتحریمی دانست و افزود: اینکه ما خود پیش‌قدم شویم و بدون اینکه طرف مقابل تعهدات خود را اجرا کند ما فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهیم نوعی خودتحریمی به شمار می‌آید.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی کاهش دانش هسته‌ای توسط دولت را خوش‌خدمتی به برجام عنوان کرد و افزود: متاسفانه پیش از آنکه غربی‌ها به تعهدات خود عمل کنند ما یکی پس از دیگری پیشرفت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و دانش هسته‌ای‌مان را کاهش داده‌ایم.

ترقی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در مرکز فردو بوده‌اند که قراردادهایشان تمام شده و از آن مرکز رفته‌اند؛ همچنین بیش از ۵۰۰ نفر از متخصصین این مرکز این قراردادهایشان لغو شده است.

https://shoma-weekly.ir/BFgxKg