سیاسی

رفتار حکیمانه برخورد عقلانی با توطئه ها است

نظام اسلامی راهکار مقابله با استکبار را پیدا کرده و بیداری اسلامی نتیجه همان است و در مقابل توطئه‌هایی که اینها فروگذار هم نمی‌کنند باید حکیمانه و عاقلانه رفتار کنیم. اگر بخواهیم تندی کنیم و برخورد خلاف اخلاق و تند داشته باشیم، مشکلمان که حل نمی‌شود، کار پیچیده‌تر هم می‌شود.
سمیه عظیمی - مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز (شنبه) با شکوه و معنویت فراوان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
سخنان معظم له در این مراسم در حقیقت بیان نیازها، چالش ها و فرصت های پیش روی نظام جمهوری اسلامی چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی بود. در همین زمینه گفت و گویی داشتیم با ابوالفضل توکلی بینا.

•    مقام معظم رهبری در سخنان خود به موضوعات مختلفی اشار ه داشتند که یکی از آنها توصیه مسئولین به یاری و حمایت دولت آینده بود. این حمایت ها باید چطور و چگونه صورت گیرد؟

انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران حاصل همبستگی ملت بود؛ خود ایشان هم شخصیتی آرام و پخته دارند و چه در مبارزات قبل از انقلاب و چه در مسئولیت های پیش  از انقلاب همیشه انجام وظیفه کرده اند.
ادامه این همبستگی همراهی و کمک همه مسئولین و مردم است؛ اگر دولت کمک نشود مشکلات هم حل نخواهند شد.
البته مردم هم آمادگی کامل دارند؛ مشکل اول و مهم کشور ما مساله اقتصادی است و حل این مشکل نیازمند همکاری طیف های مختلف است تا مشکل راحت تر حل شود؛ مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود اشاره داشتند به اینکه حل مشکلات زمان بر است و فوری نمی شود مشکلات را از سر راه برداشت.

•    یکی از نکات دیگر مدنظر مقام معظم رهبری این بود که پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی کام گیری از قدرت نیست بلکه زحمت انجام وظیفه است.
نظام کشور ما نظام الهی است؛ حاکمیت نیز جز حاکمیت الله نیست، ولی فقیه عادل هم حکم خدا را مطرح می کند و هر کسی از ولی فقیه حکم دریافت می کند باید لباس الهی بر تن کند. به همین دلیل هم مسئولیت ها در نظام اسلامی زمان دار هستند و تا زمانی جاری هستند که پای بندی به ارزش ها و اصول اسلام و انقلاب جریان داشته باشد.

•    حضرت آقا اشاره ای هم داشتند به بحث تحریم ها و مشکلات اقتصادی ای که بر سر راه کشور ایجاد شده است. اما ایشان تاکید داشتند که ما از این مشکلات تجربیاتی هم به دست آورده ایم. به نظر شما از این تجربه ها چطور می توان استفاده کرد؟

ما حدود 30 سال است که تحریم هستیم اما راه رویارویی با این تحریمها و دور زدن آنها را یاد گرفته ایم. البته باید مردم را نیز آموزش دهیم که در زمان تحریم چگونه زندگی و مشکلات را مدیریت کنند. ما در این سال ها توانسته ایم راهکارهایی را برای دور زدن تحریم ها به دست آوریم.
با نشستن کنار هم، فکر کردن و فکرها را روی هم ریختن ما توانسته‌ایم تحریم‌ها را خنثی کنیم. خود امریکایی‌ها هم دارند می‌گویند که تحریم دیگر خاصیتی ندارد و بر مردم ایران اثر ندارد. بنابراین با راه‌هایی که در طول این 30 سال در مقابل این تحریم‌ها فکر و پیدا کرده‌ایم، تجربه‌های سنگینی را به دست آورده‌ایم و الان اگر می‌بینید کشور بدون مشکل عمده دارد اداره می‌شود، به خاطر همان تجاربی است که پیدا کرده‌ایم.

•    آقای روحانی پس از این که حکم ریاست جمهوری ایشان تنفیذ شد، اشاره کردند ما باید در مقابل کشورهای دیگر رفتار حکیمانه‌ای داشته باشیم. حضرت آقا هم نکته‌ای را درباره بحثی که آقای روحانی مطرح کردند، فرمودند که راه‌حل حکیمانه درست است، اما بعضی از دشمنان ما چندان هم رفتار عقلایی ندارند. فکر می‌کنم نکته قابل توجهی بود. در این باره هم توضیح بفرمایید.
درست است. مثل برخوردهای اجتماعی ماست. شما می‌بینید کسی که خوش ‌برخورد است، بدون این که بخواهد به کسی امتیازی بدهد، با اخلاق خوبش کار را پیش می‌برد، اما آدم تندی که بی‌رویه عمل می‌کند، گره‌ای را که نمی‌تواند باز کند هیچ، گره کورتر هم می‌شود، بنابراین رفتار حکیمانه این است که ما در مقابل توطئه‌هایی که از بدو پیروزی انقلاب غرب با ما داشته است و ما با چالش بزرگی روبرو بوده‌ایم به درستی مواجه شویم.
نظام جمهوری اسلامی و نهضت امام خمینی موجب شده است دشمنان دیگر نتوانند به آسانی ذخایر کشورهای اسلامی را به یغما ببرند که این از برکت نظام جمهوری اسلامی است.

 نظام اسلامی راهکار مقابله با استکبار را پیدا کرده و بیداری اسلامی نتیجه همان است و در مقابل توطئه‌هایی که اینها فروگذار هم نمی‌کنند باید حکیمانه و عاقلانه رفتار کنیم. اگر بخواهیم تندی کنیم و برخورد خلاف اخلاق و تند داشته باشیم، مشکلمان که حل نمی‌شود، کار پیچیده‌تر هم می‌شود.



https://shoma-weekly.ir/zyKDti